همشهری آنلاین: رئیس جمهور از آمادگی کشورمان برای مبارزه جامع و همه جانبه بین‌المللی با مواد مخدر خبر داد و گفت: باید دایره مقابله با تولید و توزیع مواد مخدر از قالب‌های قبلی خارج شود تا بتوان تصمیمات مفید و موثرتری در این جهت اتخاذ کرد.

به گزارش واحد مرکزی خبر، آقای احمدی نژاد در دیدار یوری فدوتف معاون دبیر کل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل با تاکید بر اینکه مواد مخدر خطر بزرگی برای کل جامعه بشری محسوب می‌شود و مقابله با آن نیازمند عزم جدی و جهانی است، اظهار داشت: امروز ملت ایران به نمایندگی از بخش وسیعی از جامعه جهانی با نقل و انتقال مواد مخدر مبارزه می کند و هیچ تفاوتی بین جوانان ایرانی با جوانان اروپا و سایر نقاط جهان قائل نیست.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه به رغم اقدامات خوبی که در زمینه مبارزه با تولید و توزیع مواد مخدر انجام شده اما در عمل تولید انواع مواد مخدر افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: امروز مقابله با مواد مخدر علاوه بر اقدامات معمول، نیازمند اتخاذ تصمیمات سیاسی و اقتصادی است.

احمدی نژاد کنترل کشت مواد مخدر در افغانستان و سایر نقاط را از راه‌های موثر در زمینه مقابله با مواد مخدر عنوان کرد و با اشاره به آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کنترل کشت مواد مخدر، گفت : بی تردید کشاورزان به طور عادی علاقه‌ای به کشت مواد مخدر ندارند اما نیازمند کشت جایگزینی هستند که بازار فروش داشته باشد و زندگی شان تامین شود و می‌توان این کار را با سازماندهی و مدیریت مناسب به اجرا درآورد.

رئیس جمهور همکاری واقعی نیروهای ناتو را در موضوع کنترل و مبارزه با مواد مخدر شد و گفت‌: اگر فقط 10 درصد هزینه‌های جنگ افغانستان به کنترل کشت مواد مخدر در این کشور اختصاص یابد بخش وسیعی از کشت این مواد، قابل کنترل بود.

احمدی نژاد افزود: بی تردید موضوع موادمخدر فراتر از چند کشاورز و قاچاقچی معمولی است و جریانات اقتصادی بزرگتری پشت این موضوع قرار دارند که بعضا در جهت اهداف سیاسی از آن استفاده می‌کنند لذا ضرورت دارد سطح مبارزه با مواد مخدر‌، متناسب با اقدامات این جریانات ارتقاء یابد.

یوری فدوتف معاون دبیر کل و مدیر اجرایی دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل نیز در این دیدار با قدردانی از اقدامات گسترده و قاطع جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با مواد مخدر، اظهار داشت: ایران اقدامات مناسبی در زمینه کنترل و محدود کردن ورود مواد مخدر از طریق افغانستان و پاکستان داشته است و از بیشترین کشفیات در جهان برخوردار است به گونه‌ای که هیچ کشوری نمی‌تواند در این زمینه با ایران برابری کند.

وی افزود‌: جامعه بین‌المللی به خوبی آگاه است که ایران هزینه‌های سنگینی در مبارزه با مواد مخدر می‌پردازد و باید نهایت تلاش خود را برای کمک و پشتیبانی از اقدامات ایران انجام دهد که در این جهت دفتر مواد مخدر سازمان ملل مصمم است حمایت‌های و پشتیبانی‌های لازم را بخصوص در زمینه تامین تجهیزات برای کنترل مرزها انجام دهد.

یوری فدوتف معاون دبیر کل سازمان ملل خاطر نشان کرد: اگرچه جمهوری اسلامی ایران تلاش‌های بسیار گسترده‌ای در مبارزه با مواد مخدر انجام داده اما یک کشور به تنهایی نمی‌تواند در مقابل تهدیدهایی که جنبه‌های بین‌المللی دارد، ایستادگی کند لذا مقابله با این گونه تهدیدات نیازمند همکاری‌های منطقه‌ای موثر و وسیع تر بین‌المللی است و دفتر مبارزه با مواد مخدر سازمان‌ملل نهایت تلاش خود را برای تقویت همکاری‌های منطقه‌ای با محوریت ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجام خواهد داد.

وی گفت: مساله قاچاق مواد مخدر به عنوان یک موضوع جهانی و بین المللی بدون برخورد با جریانات مالی و پولشویی به موفقیت مطلوب نخواهد رسید و جمهوری اسلامی ایران اقدامات مناسبی در مبارزه با پولشویی انجام داده که می‌توان بعنوان الگو در اختیار سایر کشورها قرار داد.

کد خبر 140826
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز