چهارشنبه ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک روزنامه‌نگار برجسته به پرس تی ­وی گفته است، داستان رسمی منتشره آمریکا درباره حمله‌ای که گفته می‎‌شود طی آن بن لادن کشته شده، دارای تناقض‌‎های بسیار است.

راس بیکر، گزارشگر محقق برنده جایزه و بنیانگذار WhoWhatWhy.com روز یک­شنبه (13 شهریور، 4 سپتامبر) درباره تناقض‎­های موجود درباره نحوه عملیات شکار بن ­لادن، به بخش امریکای شبکه پرس تی ­وی گفت: مطالبی که معنایی ندارند؛ آن‌ها با آن ­چه ابتدا اوباما در کاخ سفید درباره این حمله گفت در تضاد هستند. تقریبا هیچ چیز درباره این به اصطلاح تاریخ رسمی معنایی ندارد.

بیکر در این گفت ‌وگو همچنین صحت مقاله نیویورکر در اوایل ماه آگوست (مرداد) را زیر سؤال برد. در این مقاله جزئیات حمله اول ماه مه به مخفیگاه بن ­لادن، سرکرده سابق شبکه تروریستی القاعده در ابیت آباد پاکستان ذکر شده بود.

این مقاله به قلم نیکولاس اشمیدل در 8 آگوست تحت عنوان  گرفتن بن­ لادن: آن شب در ابیت آباد چه اتفاقی افتاد منتشر شد.

بیکر می‌گوید، این مقاله این حس را ایجاد می‌کند که همه جزئیات حوادث توسط سربازان و تفنگداران نیروی دریایی که این حمله را انجام دادند تهیه شده است، در حالی که نویسنده مقاله حتی اجازه نداشته است با هیچ ­کدام از سربازان حاضر در این حادثه صحبت کند.

این روزنامه ‎‌نگار محقق با ابراز تردید جدی درباره محاسبات این نشریه گفت، به نظر می ‌رسد نیویورکر جزئیات را از یک مقام رسمی در دولت اوباما دریافت کرده، در حالی که سعی داشته این حس را ایجاد کند که این اطلاعات واقعی از صحنه حادثه است.

داستان رسمی مرگ بن­ لادن که توسط یک تیم کماندو آمریکایی انجام شد، ابراز تردید بسیاری از کارشناسان و مقامات رسمی را درپی داشته است.

چند روز پس از این حمله، حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی ایران به اطلاعات دقیقی اشاره کرد که نشان می‌‌داد سرکرده سابق القاعده چندی پیش در اثر بیماری مرده است.

مصلحی همچنین این سؤال را مطرح کرد که اگر ارتش و دستگاه اطلاعاتی آمریکا واقعا بن لادن را بازداشت کرده یا کشته‌‌اند، چرا (جسد) او را نشان نمی‎دهند؟ چرا جسد او را به دریا انداخته‌اند؟

تحلیلگران همچنین سؤالاتی جدی در این باره مطرح کرده‌اند، از جمله این که چرا مقامات آمریکا پیش از دفن عجولانه بن لادن اجازه آزمایش دی ‌ان ‌ای جسد را ندادند تا رسما هویت وی تایید شود.

کد خبر 145020
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز