چهارشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: عمر بن‌لادن، پسر چهارم اسامه بن‌لادن در بیانیه‌ای دولت آمریکا را تهدید کرد که درصورت پاسخ ندادن به ابهام‌های پرونده حمله به اقامتگاه پدرش از مقام‌های واشنگتن در نهادهای بین‌المللی شکایت خواهد کرد.

عمر بن‌لادن

در این بیانیه که توسط روزنامه نیویورک‌تایمز منتشر شده است چهارمین پسر بن‌لادن با محکوم کردن حمله نیروهای آمریکایی اعلام کرد درصورتی‌که به سؤال‌های خانواده وی درباره قتل پدرش طی 30 روز پاسخ داده نشود شکایت خود را در نهادهایی مانند سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی کیفری مطرح خواهد کرد.

عمر بن‌لادن تاکید کرده است که فرزندان بن‌لادن حق خود را برای شکایت در این رابطه در آمریکا و در نهادهای بین‌المللی محفوظ می‌دانند. در این بیانیه آمده است: مدارک ارائه شده به هیچ عنوان ما را در مورد جنازه قانع نکرده است. همچنین حتی عکس یا ویدئویی به‌عنوان مدرک موثق برای ثابت کردن مرگ پدر ما وجود ندارد.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا پس از حمله 40 دقیقه‌ای به پناهگاه بن‌لادن در شهر ابوت‌آباد پاکستان از کشته شدن تحت تعقیب‌ترین مرد جهان خبر داد. مقام‌های آمریکایی از انداختن جنازه بن‌لادن به دریا خبر دادند اما هنوز فیلم و عکس موثقی که نشان‌دهنده جنازه بن‌لادن باشد از سوی مقام‌های واشنگتن منتشر نشده است.

پسر بن‌لادن در بیانیه خود اعلام کرده حتی درصورتی‌که کشته شدن پدرش ثابت شود این سؤال همچنان مطرح است که چرا یک فرد غیرمسلح برای محاکمه بازداشت نشده است تا در دادگاه حقایق روشن شود. در این نامه با اشاره به اعدام صدام، دیکتاتور عراق و روند محاکمه اسلوبودان میلوسوویچ، ‌آمده است:

اگر پدر من اعدام شده چرا مثل صدام و یا میلوسوویچ به وی فرصت محاکمه علنی داده نشد، چرا دستگیر و در دادگاه قانونی محاکمه نشد؟ وی اعلام کرده درصورتی‌که این مسئله یک اعدام سریع تلقی شود آمریکا با قتل پدرش قوانین بین‌المللی را به‌صورت صریح نقض کرده و حق هر فردی در جهان برای محاکمه در دادگاهی عادلانه را نادیده گرفته است.

انتشار گزارش‌های مختلفی درباره غیرمسلح بودن بن‌لادن در زمان حمله نیروهای آمریکایی در روزهای گذشته باعث افزایش ابهام‌ها درباره این عملیات شده است. گروهی از نمایندگان عضو کمیته‌های اطلاعات و نیروهای مسلح سنای آمریکا به همین خاطر خواستار مشاهده عکس‌ها و مدارک این حمله در نشستی با نمایندگان سیا شده‌اند تا بتوانند مرگ بن‌لادن را تایید کنند.

عمر بن‌لادن در نامه خود همچنین خود را از حملات تروریستی پدرش جدا و اعلام کرده که همواره با اقدامات پدرش درخصوص هر نوع اعمال خشونت مخالف بوده است. وی مدعی شده است که همیشه به پدرش این پیام را ارسال کرده که باید شیوه‌اش را تغییر دهد و غیرنظامیان را تحت هیچ شرایطی هدف قرار ندهد.

خانواده بن‌لادن همچنین از پاکستان خواسته است افراد بازداشت شده خانواده آنها آزاد شوند. این افراد پس از حمله نیروهای ویژه‌ آمریکا زندانی شدند. واشنگتن به‌طور علنی خواستار دسترسی و بازجویی از همسران بن‌لادن شده و اعلام کرده که این افراد احتمالا اطلاعات جدیدی درخصوص القاعده در اختیار دارند.

القاعده: ویدئوی پخش شده از بن‌لادن تقلبی است

یک پایگاه اینترنتی وابسته به القاعده اعلام کرد که تصاویر ویدئویی پخش شده از بن‌لادن توسط آمریکایی‌ها تقلبی است. پایگاه اینترنتی شموخ الاسلام که از پایگاه‌های نزدیک به القاعده است و معمولا ویدئوهای ضبط شده این سازمان را پخش می‌کند، اعلام کرد که تصاویر ویدئویی پخش شده از اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده که اخیرا در حمله نیروهای ویژه آمریکا کشته شد، تقلبی بوده است. این پایگاه تصاویری از بن‌لادن را منتشر کرده که در آن با تصاویر ویدئویی پخش شده از سوی دولت آمریکا تفاوت‌های زیادی وجود دارد.

کد خبر 134745

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز