گروه بین‌الملل: با گذشت یک هفته از عملیات کشتن بن‌لادن در خاک پاکستان، دولت این کشور به اتهامات مطرح‌شده درباره پناه‌دادن به او واکنش رسمی نشان داد.

آصف علی زرداری

یوسف رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان روز گذشته در نخستین سخنرانی خود پس از عملیات آمریکا در شهر ابیت‌آباد، واشنگتن را به نقض حاکمیت این کشور متهم کرد. نخست‌وزیر پاکستان که در جلسه پارلمان این کشور سخنرانی می‌کرد با اشاره به اینکه آمریکا در زمان حمله نیروهای شوروی سابق به افغانستان به تشکیل القاعده کمک کرده است، به کشورهای خارجی درباره عملیات یکطرفه در خاک این کشور هشدار داد.

وی همچنین اتهامات درباره بی‌کفایتی و کمک برای پنهان‌کردن اسامه بن‌لادن را رد کرد و موفقیت وی برای پنهان شدن در 10 ساله گذشته را ناشی از نقص عملکرد دستگاه‌های اطلاعاتی جهان دانست. گیلانی همچنین درحالی‌که تنش‌ها میان اسلام‌آباد و واشنگتن در روزهای گذشته افزایش داشته‌است با تاکید بر ادامه روابط مستحکم با آمریکا، کشتن بن‌لادن را اجرای عدالت خواند. گیلانی در ادامه سخنانش گفت که نیروهای خارجی، دیگر نباید در خاک پاکستان عملیات انجام دهند.

دردسرهای انتشار خبر مرگ اسامه بن‌لادن در شهر ابیت‌آباد پاکستان هنوز برای دولت این کشور ادامه دارد و هر روز ابعاد گسترده‌‌تری در داخل و خارج این کشور پیدا می‌کند. درحالی‌که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در یک گفت‌وگوی تلویزیونی از دولت پاکستان خواسته است که درباره شبکه‌ای که در دوران اقامت اسامه بن‌لادن در مخفیگاهش از او حمایت می‌کرد، تحقیق کند. نمایندگان مخالف در پارلمان پاکستان خواستار استعفای رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر به خاطر عملیات نیروهای آمریکایی شده‌اند.

باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس با تکرار ادعای مقام‌های امنیتی واشنگتن اعلام کرد که دولت پاکستان باید مشخص کند که کدامیک از مقامات این کشور از محل زندگی رهبر شبکه القاعده باخبر بوده‌اند. اوباما با اشاره به اینکه بن‌لادن حتما یک شبکه حامی در داخل پاکستان داشته است، تاکید کرد که نمی‌داند آیا مقام‌های دولتی پاکستان در این شبکه بوده‌اند یا خیر؟ وی همچنین در گفت‌وگوی خود اذعان کرد که تصمیم وی برای اعزام نیروی زمینی به شهر ابیت‌آباد تصمیمی با ریسک بالا بوده است.

اوباما با اعلام اینکه پس از چند ماه فعالیت اطلاعاتی احتمال حضور بن‌لادن در خانه‌ مورد نظر تنها 45 تا 55 درصد تخمین زده می‌شد، گفت: مشخص است که ما وارد قلمروی یک کشور دیگر شده بودیم و با اعزام بالگرد یک عملیات نظامی را هدایت می‌کردیم. اگر مشخص می‌شد که مثلا در این خانه یک شاهزاده ثروتمند از دبی اقامت دارد بدون شک به مشکل برمی‌خوردیم.

15دقیقه بعد از عملیات مطلع شدیم

اوباما در حالی به‌صورت صریح به انجام عملیات در خاک کشوری دیگر افتخار می‌کند که این مسئله باعث اعتراض شدید گروه‌های مختلف در پاکستان شده‌است. احزاب مخالف دولت پاکستان در اعتراض به نقض حاکمیت این کشور از سوی نیروهای آمریکایی طی این عملیات، خواستار استعفای آصف‌علی زرداری، رئیس‌جمهور و یوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر این کشور شده‌اند.

برخی منابع پاکستانی هم از احتمال استعفای ژنرال احمد شجاع پاشا، رئیس سازمان اطلاعاتی این کشور به‌دنبال افزایش انتقادها از دولت خبر داده‌اند. ژنرال اشفق پرویز کیانی، فرمانده ارتش پاکستان به تازگی دستور بررسی دلایل ناکامی سرویس اطلاعاتی این کشور را صادر کرده است.

رحمان مالک، وزیر کشور پاکستان هم روزگذشته در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی العربیه با انتقاد از عملیات واشنگتن گفت: ما از نحوه رفتار آمریکا درخصوص ترور اسامه بن‌لادن، رهبر سابق القاعده متأسف شدیم. روزگذشته همچنین در نشانه دیگری از اختلاف میان 2کشور رسانه‌های پاکستان نام یک مأمور سازمان سیا در این کشور را افشا کردند.

وی با اشاره به اینکه تنها 15 دقیقه بعد از آغاز عملیات، از نقشه آمریکا مطلع شده است، گفت: سازمان اطلاعات پاکستان به شماره تلفنی که گفته می‌شود بن‌لادن یا یکی از معاونانش با آن صحبت کرده بود، دست‌یافت و مکالمات تلفنی را شنود کرد و این اطلاعات را به سازمان اطلاعات آمریکا داد. آنها به این وسیله توانستند به مقر بن‌لادن برسند اما بدون مشورت با ما این عملیات را صورت دادند و حتی نظر ما را هم نپرسیدند.

اوباما: از تکرار طبس می‌ترسیدم

باراک اوباما در گفت‌وگو با شبکه سی‌بی‌اس در تشریح عملیات کشتن بن‌لادن در پاکستان به شکست‌های گذشته آمریکا در عملیات‌های حساس سال‌های گذشته اشاره کرد و گفت که نگران تکرار آن شکست‌ها بوده‌است. او افزود: نگران تکرار شکست شاهین سیاه در سومالی در سال 1993 یا ماجرای نجات گروگان‌ها در ایران در سال 1980 (ماجرای‌طبس) بودم.

کد خبر 134526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز