همشهری آنلاین: رئیس مجلس خبرگان رهبری در مراسم افتتاحیه دهمین اجلاس رسمیِ دورة چهارم این مجلس، بر حرکت مردم و مسئولان در مسیر آرمان‌های حضرت امام خمینی (ره) تأکید کرد.

محمد رضا مهدوی کنی

به گزارش واحد مرکزی خبر، آیت‌الله مهدوی‌کنی با گرامیداشت یاد شهدا، امام شهیدان و شهدای هفتم تیر و هشتم شهریور گفت: مجلس خبرگان نشانه‌ای از نظام ولایی و اسلامی به نام جمهوری اسلامی است.

وی با بیان اینکه در عصر ما این نظام با فداکاری‌های مردم و هدایت و مبارزات امام راحل آغاز شد افزود: پشتیبانی ملت عزیز ایران از رهبری امام خمینی (ره) باعث شد که در سال 1357 شاهد شکل‌گیری نظام جمهوری اسلامی در کشور باشیم.

رئیس مجلس خبرگان در ادامه به خصوصیات نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: اصل این نظام بر ولایت عامه فقیه استوار است که اصل ولایت فقیه مورد قبول عامه فقها و ولایت فقیه هم مورد قبول همه علما و فقهای داخل و خارج است.

وی افزود: امتیاز امام راحل در تشکیل نظام جمهوری اسلامی دو چیز بود که یکی از آنها نظریه ولایت فقیه به عنوان راهکار دقیق و مؤثر در دنیای کنونی است.

آیت الله مهدوی کنی گفت: آنچه در دنیا به عنوان انتخاب مطرح است و معقول نیز هست در نظریه امام خمینی (ره) دیده می‌شود چرا که ایشان نظام را طوری طراحی کردند که مورد قبول همگان باشد.

رئیس مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: اگر به طور دقیق به اصول نظام جمهوری اسلامی عمل کنیم، این نظام بهترین نظام در دنیاست.

وی افزود: نکته دیگر اینکه امام راحل کار نظام را به دیگری واگذار نکردند؛ کسانی در طول تاریخ بودند که دارای ولایت بودند اما آن را به صاحبان قدرت تفویض کردند.

آیت الله مهدوی کنی با اشاره به نمونه‌هایی از این تفویض در طول تاریخ تشیع گفت: همین کنار رفتن‌ها باعث شد که به‌رغم فداکاری‌های مردم، کار نیمه تمام بماند.

وی افزود: اگر اوایل انقلاب امام (ره) به قم تشریف بردند این طور نبود که ولایت فقیه جنبه نظارتی داشته باشد؛ همان موقع نیز امام راحل مسائل را بیان می‌کردند و دستور می‌دادند و حتی در عزل و نصب‌ها دخالت می‌کردند.

رئیس مجلس خبرگان با بیان اینکه اعمال ولایت و حکومت کار مشکلی بود که امام (ره) به خوبی از عهده آن برآمدند گفت: شاید اینکه بزرگان ما این کار را نمی‌کردند به خاطر این بود که جرأت آن را نداشتند که وارد میدان شوند.

وی افزود: امام (ره) در 10 سالی که حضور داشتند مملکت را با تمام مشکلات ازجمله جنگ تحمیلی به خوبی اداره کردند.

آیت الله مهدوی کنی گفت: معجزه امام (ره) این بود که ما را از محراب مسجد به میدان عمل آوردند؛ برای نمونه مرا به عنوان فرمانده کمیته که آن موقع تمام نیروهای مسلح زیرمجموعه آن بود برگزیدند.

وی افزود: امام خمینی (ره) پس از اتکا به خداوند، برای مردم نقش قائل بودند و مردم هم به امام (ره) ایمان آوردند.

آیت الله مهدوی کنی گفت: مسئله دومی که امام (ره) بر آن تکیه کردند پیوند معنویت و سیاست بود و هیچ وقت این دو را از هم جدا نکردند.

وی با بیان اینکه باید همواره بر پیوند حوزه و دانشگاه تأکید کرد افزود: اگر بخواهیم در مسیر امام (ره) حرکت کنیم باید همواره بر وحدت سیاست و معنویت تأکید کنیم.

کد خبر 144894
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز