همشهری آنلاین: نماینده ایران در آژانس تاکید کرد: ادامه گام‌های مثبت ایران در تعامل با آژانس منوط به واکنش مثبت آژانس و دیگر کشورهاست.

سلطانیه

علی‌اصغر سلطانیه در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به گزارش اخیر یوکیا آمانو ـ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ـ در پاسخ به این سوال که به نظر نمی‌آید آژانس گام مثبتی در این گزارش برداشته باشد؟ اظهار کرد: در این گزارش گام‌های مثبتی نسبت به گزارش قبلی برداشته شده است که مدیرکل به آن اشاره کرده است. ابعاد مثبت این گزارش مربوط به گام‌های مثبت ایران بوده است که متعاقب دیدار رئیس سازمان انرژی اتمی و وزیر خارجه کشورمان با مدیرکل آژانس در وین صورت گرفت.

او ادامه داد: متعاقب این دیدارها، معاون مدیرکل آژانس در امور پادمان‌ها از تاسیسات هسته‌یی ایران از جمله نیروگاه بوشهر، کارخانه غنی‌سازی اورانیوم و کارخانه‌های تبدیل اورانیوم و ساخت میله‌های سوخت، راکتور آب سنگین و کارخانه تولید آب سنگین اراک بازدید کرد. علاوه بر آن مهم‌ترین گام ایران این بود که اجازه دادیم از تاسیسات تحقیقات و توسعه نیز بازدید صورت گیرد. مثبت بودن گزارش آژانس از این منظر است که این موارد در گزارش آمانو به طور شفاف قید شده است.

روند پیشرفت هسته‌یی‌ ایران ادامه دارد

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با اشاره به بخش‌های مثبت دیگر گزارش تصریح کرد: ایران نه تنها به فعالیت‌های غنی‌سازی و هسته‌یی خود با اهداف صلح‌آمیز ادامه می‌دهد بلکه فعالیت‌هایش نشانه آن است که روند پیشرفت هسته‌یی‌اش ادامه دارد و مورد تایید متخصصان و بازرسان آژانس قرار دارد؛ از جمله پیشرفت و توسعه ایران در ساخت نسل‌های جدید سانتریفیوژ.

گزارش آمانو نشان می‌دهد ایران متعهد به تعهدات بین‌المللی‌اش است

سلطانیه ادامه داد: گزارش نشان می‌دهد ایران متعهد به تعهدات بین‌المللی‌اش است و فعالیت‌هایش در چارچوب صلح‌آمیز و تحت نظارت آژانس ادامه دارد. آژانس یک بار دیگر تایید کرد که فعالیت‌های هسته‌یی ایران صلح‌آمیز است.

آماده رفع ابهامات آژانس هستیم

وی با اشاره به دیگر ابعاد مثبت آخرین گزارش یوکیا آمانو در سال 2011 به آن چه که گزارش در رابطه با اتهامات و ادعاهایی که درباره ابعاد احتمالی نظامی مطرح می‌کند پرداخت و افزود: اگرچه ایران بارها به صراحت اعلام کرده است که مستندات ادعاها و اتهامات مطرح شده درباره فعالیت‌های هسته‌یی ایران ساختگی و بی‌اساس است؛ اما به منظور اثبات این مساله به جامعه جهانی آماده‌ایم در صورت وجود سوالات از سوی آژانس به رفع ابهامات بپردازیم.

درباره نحوه پرداختن به سوالات آژانس باید بر اساس ملاحظات ایران عمل شود

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکید کرد: همان طور که در گزارش به آن اشاره شده است درباره نحوه پرداختن به سوالات آژانس باید بر اساس معیارها و ملاحظات ایران عمل شود.

او درباره ابعاد منفی گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: موارد منفی عمدتا مواردی هستند که در گزارش‌های قبلی هم وجود داشته‌اند و مربوط به درخواست‌هایی است که در قطعنامه‌های غیرقانونی شورای امنیت علیه ایران آمده است. ایران با استناد به اسناد حقوقی بین‌المللی این درخواست‌ها و ادعاها را رد کرده است و اعلام کرده که با توجه به نداشتن مبنای حقوقی و قانونی، این درخواست‌ها قابل اجرا نیستند.

دلایل‌مان را حقوقی و قانونی به آژانس اعلام کرده‌ایم

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه داد: ایران به عنوان عضو سازمان ملل متعهد به اجرای منشور ملل متحد است؛ اما قطعنامه‌هایی که مبنای حقوقی ندارند و قابل اجرا نیستند را نمی‌پذیرد. به عنوان مثال در قطعنامه‌ها گفته شده است که ایران باید فعالیت‌های بازفرآوری را تعلیق کند در حالی که در تمامی گزارش‌های آژانس آمده است که هیچ فعالیت بازفرآوری در ایران وجود ندارد. هم‌چنین لحاظ کردن عباراتی از جمله این که ایران فعالیت‌های هسته‌یی‌اش را تعلیق نمی‌کند و یا پروتکل الحاقی را به اجرا در نمی‌آورد و یا درباره اجرای کد 1/3 که ترتیبات فرعی پادمان جامع است، مسائلی است که ما به درج آن در گزارش انتقاد داریم.

وی ادامه داد: ما معتقدیم این مواردی نیستند که لزوما در گزارش بیایند چرا که درباره اجرا نکردن این موارد دلایل و توجیهات خود را حقوقی و قانونی به آژانس اعلام کرده‌ایم.

آژانس باید کار حرفه‌یی کند و تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نگیرد

سلطانیه هم‌چنین گفت: پرداختن به مسائل بی‌اساس و تکراری از جمله نکات منفی این گزارش است و معتقدیم آژانس باید کار حرفه‌یی و تخصصی خود را انجام دهد و تحت تاثیر فشارهای سیاسی قرار نگیرد و اجازه ندهد کشورهای دیگر مانع تعامل میان ایران و اعضای آن شوند.

غرب و آژانس قدردان اقدامات مثبت ایران باشند

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خاطرنشان کرد: به برخی کشورهای غربی و مسوولان آژانس هشدار می‌دهیم که قدردان اقدامات مثبت و توام با حسن نیت ایران در همکاری با آژانس از جمله اجازه بازدید از تاسیسات هسته‌یی ایران باشند تا زمینه ادامه یافتن این گام‌ها و تعاملات همواره فراهم باشد.

وی در پاسخ به این سوال که نامه‌ شما به مدیرکل آژانس درباره برگزاری نشست عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌یی در ماه نوامبر به چه منظور بوده است؟ اظهار کرد: متعاقب قطعنامه‌هایی که در کنفرانس عمومی سالانه در سال گذشته در رابطه با عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌یی صادر شد، از مدیرکل آژانس خواسته شده است که برای اجرای قطعنامه مذکور نشست و یا همایشی را با حضور همه کشورها برگزار کند تا راه‌های عملی عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌یی بررسی شود.

سلطانیه ادامه داد: اما در سال‌های گذشته چنین اتفاقی صورت نگرفت. جمهوری اسلامی ایران این بار هم مثل سال‌های قبل در نامه‌ای به مدیرکل آژانس با اشاره به این که ایران پیشتاز ایده عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌یی بوده است خواستار پیگیری این موضوع شد.

در نامه به آمانو تذکر دادم با فعالیت‌های رژیم صهیونیستی منطقه عاری از سلاح هسته‌یی محقق نمی‌شود

نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: ‌در این نامه به این مساله اشاره کرده‌ام که عامل و مانع اصلی تحقق خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌یی، رژیم صهیونیستی و فعالیت‌های هسته‌یی غیرقانونی و پنهانی‌اش است و این که این رژیم تاکنون به معاهده ان‌.پی‌.تی نپیوسته است و به صراحت بیان کردم تا وقتی فعالیت هسته‌یی غیرقانونی این رژیم در منطقه ادامه دارد، خواسته جامعه جهانی و کشورهای منطقه و خاورمیانه درباره منطقه عاری از سلاح هسته‌یی محقق نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، یوکیا آمانو ـ مدیرکل آژانس ـ در نامه‌ای از کشورهای عضو آژانس دعوت کرده است تا در نشستی که قرار است در 21 و 22 نوامبر برگزار شود، مساله خاورمیانه‌ی عاری از سلاح هسته‌یی را مورد بررسی قرار دهد. هم‌چنین آمانو روز گذشته (جمعه) درباره عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌یی گزارشی را منتشر کرده است که شامل نامه وی به کشورهای مختلف و موضع‌گیری‌ها و قطعنامه سال گذشته کنفرانس عمومی به آژانس در این باره است و در آن نامه نماینده ایران در این باره نیز منتشر شده است.

سلطانیه تاکید کرد: ما معتقدیم تا وقتی رژیم صهیونیستی از سوی جامعه بین‌المللی برای پیوستن به ان‌.پی‌.تی مورد فشار قرار نگیرد و فعالیت‌هایش را تحت نظارت بازرسان قرار ندهد،‌ برگزاری چنین نشست‌ها و همایش‌هایی با هدف عاری‌سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌یی موفقیت‌آمیز نخواهد بود.

گزارش مدیرکل آژانس درباره بوشهر دقیق نوشته نشده است

او درباره بخشی دیگر از گزارش آمانو که به مساله نیروگاه بوشهر پرداخته است، گفت: متاسفانه نحوه گزارش مدیرکل درباره فعالیت نیروگاه بوشهر سوالاتی را ایجاد کرده است و مطالب قید شده دقیق نوشته نشده است. حتی در زمانی که به اتفاق معاون مدیرکل آژانس از نیروگاه بوشهر بازدید داشتیم راکتور در حال کار و تست بود و خاموش نبود. در مقطعی پیش از آن خاموش شده بود که برای انجام تست‌ها امری عادی است و مسوولان سازمان انرژی اتمی ایران و روس نسبت به ادامه فعالیت و مراحل راه‌اندازی نیروگاه اظهارنظر مثبت کردند.

بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر با تاکید بر ایمنی هسته‌یی به پیش می‌رود

نماینده ایران در آژانس گفت: روند بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر با تاکید بر رعایت ایمنی هسته‌یی به پیش می‌رود.

کد خبر 144629
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز