مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۲ شهریور ۱۳۹۰ - ۰۶:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: فضانوردان در اولین سفر خود به مریخ احتمالا تعدادی کشاورز و آشپز را به همراه کارکنان سابق ارتش به این سیاره منتقل خواهند کرد.

eating in space


تدارک غذای کافی برای سفر رفت و برگشت به مریخ، یکی از بزرگترین چالش‌های موجود در برابر طراحان این ماموریت بوده است. به گزارش ایسنا، حالا یکی از راه ‌حل‌های تحت بررسی برای فضانوردان این است که غذای خود را در باغچه آشپزخانه فناوری پیشرفته خود در فضا پرورش دهند.

آنها همچنین به مهارت‌های آشپزی کافی برای ارائه صورت غذاهای متنوع و گوارا به منظور رفع خستگی و گرسنگی احتیاج دارند.

فضانوردان در مسیر مریخ، نسبت به همتایانشان در ایستگاه فضایی بین‌المللی به غذای بیشتری نیاز دارند.

دکتر «مایا کوپر» از آزمایشگاه سیستم غذایی فضای ناسا در تگزاس، اظهار کرد که یک ماموریت پنج ساله به مریخ نیازمند حدود سه هزار و 175 کیلوگرم غذا برای هر فرد است.

solar system

وی در سخنان خود در نشست سالیانه انجمن شیمی آمریکا در دنور تصریح کرد: این مساله یکی از موانع مشخص برای بسیاری از سناریوهای ماموریتی است.

«کوپر» افزود: ما به رویکردهای جدید نیاز داریم. در حال حاضر به دنبال امکان اجرای یک سیستم زیست‌احیاکننده هستیم که به پرورش گیاهان در فضا پرداخته و برخی کالاهای فله‌ای را به سکونتگاه‌های روی سیاره مریخ منتقل کند. این سناریو به پردازش و آماده‌سازی غذای بسیار بیشتر از شاتل‌های فضایی و ایستگاه فضایی خواهد پرداخت.

سیستم‌های زیست‌احیا به پرورش گیاهان چندمنظوره می‌پردازند که نه تنها غذای ساکنان را فراهم کرده، بلکه اکسیژن لازم را برای تنفس فضانوردان مهیا کنند، دی‌اکسیدکربن را از بین برده و آب را تصفیه می‌کنند.

این گیاهان باید از قسمتهای خوردنی بیشتری برخوردار باشند، آسانتر پرورش یابند، به حداقل رسیدگی نیاز داشته باشند و جای کمتری را اشغال کنند.

minor planet

10 گیاه فضایی بالقوه که آزمایش‌های لازم را برای ماموریت مریخ گذرانده‌اند، شامل کاهو، اسفناج، هویج، گوجه‌فرنگی، پیاز سبز، تربچه، فلفل دلمه‌ای، توت‌فرنگی، سبزیجات تازه و کلم هستند.
انتظار می‌رود که اولین ماموریت سرنشین‌دار به فضا در اواسط دهه 2030 امکان‌پذیر باشد.

از دیگر انتخاب‌ها برای تدارکات طولانی ‌مدت‌تر برای یک اقامت طولانی‌تر در مریخ، ارسال یک فضاپیمای بدون‌ سرنشین پیش از فضانوردان به سوی این سیاره سرخ است.

تا پیش از این فضانوردان در ماموریت‌های فضایی از غذاهای فریز شده تغذیه می‌کردند، اما در سال‌های اخیر فضانوردان حاضر در شاتل‌های فضایی می‌توانند صبحانه خود را با تخم ‌مرغ و قهوه یا شکلات خورده و برای ناهار و شام از غذاهایی مانند مرغ و برنج استفاده کنند.

به گفته «کوپر»، هم‌اکنون پروژه فناوری پیشرفته غذای ناسا در حال کار برای پرداختن به مسائلی مانند گوناگونی، وزن، حجم، تغذیه و میزان دفع زباله غذا از طریق تحقیقات و همکاری‌های آکادمیک و خصوصی بیشتر است.

 

کد خبر 144603
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز