دوشنبه گذشته و در پی خبر استعفای محمد حیدری از دبیری سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، خبری چاپ شد که روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی پاسخی در این باره به همشهری داده است.

در خبر همشهری، ضمن یادآوری سابقه درخشان حیدری در برپایی جشنواره 29 تئاتر فجر و رضایت مدیران از فعالیت وی، شایعه اختلاف نظر میان او با معاون هنری وزارت ارشاد و شایعه استعفای حسین مسافرآستانه، مدیر مرکز هنرهای نمایشی مطرح شده بود و در پایان، نظر چند نفر از هنرمندان درباره اعلام نگرانی خود از استعفای حیدری. با این حال معلوم نیست خبر همشهری چه ایرادی داشته که به‌زعم دوستان، باید پاسخی به آن داده شود و جالب‌تر اینکه آنچه در خبرها به عنوان شایعه استعفای مسافر آستانه آمده بود، امروز به حقیقت پیوست. با این حال برای اثبات حسن نیت خود، باز هم پذیرای پاسخ‌های دوستان وزارت ارشاد هستیم. متن کامل این جوابیه به این شرح است:

در پاسخ به مطلب مندرج در مورخه دوشنبه 7شهریورماه جاری تحت عنوان «گام‌های معلق سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر» طبق قانون مطبوعات و خبرگزاری‌ها جوابیه روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی را در همان صفحه و با همان قلم منتشر فرمایید.

1) جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر فرایندی گروهی و جمعی است و دارای ارکان مختلف و تعریف‌شده‌ای از جمله شورای عالی سیاستگذاری است.
2) برگزاری این رویداد هرگز کاری انفرادی و متکی به یک مدیر یا یک فرد نیست که با آمدن یا رفتن فردی خللی در آن وارد شود.
3) فراخوان جشنواره طبق جدول زمان‌بندی اعلام‌شده و کار طبق روال عادی ادامه دارد. کار زمین‌مانده‌ای نیست تا موجب نگرانی نویسنده مطلب و مصاحبه‌شوندگان شده باشد و احتمالا عامل نگرانی این دوستان را باید در جایی دیگر یافت. اداره کل هنرهای نمایشی و دبیرخانه جشنواره کماکان برنامه‌های از پیش‌تعیین‌شده خود را ادامه می‌دهند.
4) آنچه در ذهن نگارنده مطلب بلاتکلیفی فرض شده است، از عدم اطلاع از برنامه‌های دبیرخانه جشنواره و فرایندهای گروهی و برپایی رویدادهای بین‌المللی است.
5) دبیر جدید سی‌امین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر ظرف چند روز آینده معرفی خواهد شد تا با انرژی مضاعف، جشنواره مسیر درست خود را ادامه دهد.
6) شایعه‌سازی‌های بی‌اساس و تشویش اذهان عمومی نسبت به فعالیت‌‌های هنری هرگز خللی در برنامه‌ریزی‌های منسجم برگزارکنندگان جشنواره وارد نخواهد ساخت.
7) در مطلب یادشده به نگرانی برخی از هنرمندان اشاره‌شده که امید است این عزیزان با حضور متعهدانه خود و تولید آثاری فاخر، خوش‌ساخت، منسجم و پرمحتوا با تکیه بر فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی، موجب رفع نگرانی‌ جامعه هنری از ضعف کیفیت تولیدات نمایشی شرکت‌کننده در جشنواره شوند.

مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت ارشاد استعفا کرد

حسین مسافر آستانه مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی روز سه‌شنبه هشتم شهریور ماه استعفای خود را به سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کرد. مهر دیروز نوشت: طبق شنیده‌ها مسافر آستانه که حکم مدیرکل هنرهای نمایشی را از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دریافت کرده بود، درخواست استعفای خود را به وی ارائه داد. همزمان با این خبر، گروهی از هنرمندان تئاتر نیز در دو نامه جداگانه به محمد حیدری و حسین مسافرآستانه، خواستار روشن شدن دلایل استعفای دبیر جشنواره تئاتر فجر شدند. در متن نامه خطاب به محمد حیدری آمده است: «اینک که با خبر استعفای جنابعالی از دبیری سی‌امین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و پذیرش حیرت‌انگیز آن بعد از یک دوره و نیم دبیری جشنواره مواجه شده‌ایم؛ فارغ از تمایل یا عدم‌تمایل‌مان به شرکت در جشنواره (چه با دبیری جنابعالی یا هر شخص دیگری) به‌عنوان یک نیاز بنیادین در شفاف‌سازی، مدیریت و تصمیم‌گیری حوزه تئاتر، انتظار می‌رود بر حسب وظیفه و مسئولیت‌تان به تشریح جزئیات دلایل استعفای خود در نشستی با حضور خانواده تئاتر اقدام فرمائید.» این هنرمندان در نامه‌ای دیگر خطاب به حسین مسافر آستانه نوشتند:

«اینک که با خبر استعفای آقای محمد حیدری از دبیری سی امین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و پذیرش آن توسط جنابعالی مواجه شده‌ایم؛ فارغ از تمایل یا عدم‌تمایل‌مان به شرکت در جشنواره(چه با دبیری آقای حیدری یا هر شخص دیگری)به‌عنوان یک نیاز بنیادین در شفاف‌سازی‌، مدیریت و تصمیم‌گیری حوزه تئاتر، انتظار می‌رود بر حسب وظیفه و مسئولیت‌تان به تشریح جزئیات دلایل پذیرش این استعفا در نشستی با حضور خانواده تئاتر اقدام فرمائید.» محمود استادمحمد، سیاوش طهمورث، محسن حسینی، ناصح کامکاری، حسن معجونی، سیامک احصایی، حمید رضا نعیمی، آرش دادگر، علی اصغر دشتی، حمید پور آذری، همایون غنی‌زاده، نیما دهقان، رضا گوران، علی نرگس نژاد، محمدرضا حسین‌زاده، احمد کچه‌چیان و... از جمله امضاکنندگان نامه‌های یادشده هستند.

کد خبر 144568
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز