سه‌شنبه ۸ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۷
۰ نفر

فرهاد حسن‌زاده: برنامه ریزی اصولاً چیز باحالی است. با این حال بعضی آدم‌های بی‌حال با این برنامه باحال، حال نمی‌فرمایند. (جملة حال ساده را «حال!» کردید؟) این جمله را یکی از دانشمندان قرن آخر هجری و قمری گفته بود.

هفته‌نامه همشهری دوچرخه شماره 616

یک:

ما اصولاً و کلاً و ذاتاً آدم با برنامه‌ای هستیم. توی زندگی ما انواع و اقسام برنامه‌ها پیدا می‌شود. «برنامه پنج ساله»، «برنامه چهارده ساله»، «برنامه بیست ساله» و «برنامه

پنجاه ساله». البته چند سالی هم هست که داریم روی برنامه هزارساله کار می‌فرماییم که امیدواریم به زودی زود، یعنی تا صدسال آینده کامل شود و راه بیفتد. البته اگر بعضی‌ها در کار ما اخلال نفرمایند و بگذارند به کار و بارمان برسیم. بعضی‌ها را که می‌شناسید؟ منظورمان همین نیم‌سوتِ سوت به سوت شده و نیم شوتِ شوت به شوت شده است. البته نیم سوت پدیده دیگری‌است.

این شاهکار آفرینش، مثلاً آمده میز و پیز ما را مرتب کند، تمام کاغذ پاغذهایمان را قاتی پاتی کرده. ما را هم که می‌دانید، کاغذهایمان قاتی شود، برنامه‌هایمان قاتی می‌شود. برنامه‌هایمان قاتی شود، خودمان قاتی می‌شویم. خودمان که قاتی شویم. اوضاع خرابات می‌شود. دیروز رفته بودیم «دکتر چشم و حلق و بینی» به خیال این که وقتمان ساعت 4 است. در حالی که نبود. ساعت 4 باید می‌رفتیم «دکتر دندان عقل». خلاصه کلی ضایع پایع شدیم. بعدش فکر کردیم امروز ساعت 2 باید می‌رفتیم دکتر مو و ابرو و مژه، در حالی که این وقت مال سه روز پیش بود و امروز وقت «دکتر اعصاب و روان» داشتیم. 

دو:

شما هم اگر بودید روانی می‌شدید، نمی‌شدید؟ شما هم اگر بودید از دست این دوتا سوت به شوت شده سرتان را می‌کوبیدید به بیابان. شیطانه می‌گوید تا نرفته‌ایم دکتر اعصاب و حالمان خوب نشده، یک کاری بکنیم. روانی بشویم و بزنیم تو کلة این نیم‌سوتِ سوت به سوت شده و انتقام این بی‌برنامگی را بگیریم. اما نه، بهتر است قبلش یک مطلب درباره میزان کاهش بیماری‌های روانی در کشورمان بنویسیم. تازگی‌ها آمارشناسان اعلام کرده‌اند میزان کاهش بیماری‌های روانی پایین آمده و تقریباً نسلشان منقرض شده است. احتمالاً تنها بازمانده این نسل ما هستیم. بنابراین توصیه‌های ما را جدی بگیرید. برنامه‌ریزی کنید یک روز بیایید دفتر دوچرخه با آخرین بازمانده این بیماری عکس بیندازید. شاعر مادر مرده در شعری بی ربط و بی‌وزن گفته:

ای که داری عقل و هوش و گوش و دل

این قدر نزن به موهایت تو ژل

این قدر نخور تو آبگوشت و دیزی

کمی هم باش فکر برنامه‌ریزی

سه:

طبق برنامه‌ریزی‌های دقیق سردبیر محترم و منظم دوچرخه، قرار است «سه سوت» هر دو هفته یک بار چاپ شود. اگر یک وقت دیدید جای ما خالی است و دوچرخه بوی ما را نمی‌دهد، نگران نباشید. خونسردی‌تان را حفظ کنید و تا هفته بعد منتظر بمانید.

کد خبر 144387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز