گروه ادب و هنر: چند روز پیش یکی از فیلمنامه‌نویسان سینمای ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به وجود «جدایی نادر از سیمین»، گفتن اینکه شاید فیلم دیگری به اسکار معرفی شود چه مفهومی دارد، گفت به نظر می‌رسد دوستان به دنبال ایجاد تعلیقند وگرنه همه می‌دانند که امسال چه فیلمی باید به اسکار برود.

سینما

تعلیق‌آفرینی یا تعارف برای فیلمی که فارابی به آن علاقه دارد؛ نامش را هرچه بگذاریم زیاد فرقی نمی‌کند. مدیرعامل بنیاد فارابی گفت: «آلزایمر» گزینه مناسبی برای معرفی به اسکار است. احمد میرعلایی آنقدر با تحکم این جمله را گفت که برخی از خبرنگاران حاضر در مراسم افتتاحیه فیلم «آلزایمر» تصور کردند، این ساخته احمدرضا معتمدی گزینه بی‌ گفت‌وگوی ایران برای اسکار2012 است. البته امیر اسفندیاری، مدیر بخش بین‌الملل فارابی در صحنه حاضر شد و کوشید تا قدری نسبیت به حرف‌های مدیرعامل فارابی بدهد و گفت هنوز هیچ اعلام رسمی‌ای صورت نگرفته است.

«آلزایمر» پنجمین ساخته احمدرضا معتمدی استاد دانشگاه و فیلمسازی است که از همان ساخته اولش «هبوط» نشان داد به طرح مضامین فلسفی در سینما علاقه‌مند است. «زشت و زیبا» دومین ساخته او که برخی آن را بهترین فیلمش می‌دانند در قالبی منسجم، دلمشغولی‌های معتمدی را به نمایش گذاشت. «دیوانه از قفس پرید» سیمرغ بهترین فیلم جشنواره را گرفت و «قاعده بازی» قرار بود فصل متفاوتی در سینمای کمدی باشد. «آلزایمر» تازه‌ترین فیلم سازنده کم‌کارش، از نظر منتقدان جزو آثار موفق معتمدی محسوب شده است. این فیلم یک جایزه ویژه از جشنواره تائورمینای ایتالیا دریافت کرده که گویا این موفقیت جهانی هم به عنوان یکی از نشانه‌های شایستگی معرفی‌اش به اسکار دانسته شده است.

معتمدی کارگردانی است که تحت هر شرایطی فیلم نمی‌سازد؛ معمولا چند سالی با یک فیلمنامه متفاوت، چندین و چند بار فیلمنامه‌اش را بازنویسی می‌کند و از همان موقع هم به ترکیب مورد نظر بازیگرانش فکر می‌کند؛ در مرحله اجرا هم سعی می‌کند، تا آنجا که شرایط و امکان سینمای ایران اجازه می‌دهد کمال‌گرا باشد. معتمدی یک استاد دانشگاه تمام وقت و فیلمسازی پاره‌وقت است و جالب است که بدانید او معمولا در تابستان که فصل تعطیلی دانشگاه است فیلم‌هایش را می‌سازد.

«آلزایمر» آخرین ساخته او با بازی مهدی هاشمی، مهتاب کرامتی و فرامرز قریبیان این روزها روی پرده سینماهاست؛ فیلمی که حالا جزو گزینه‌های معرفی به اسکار به شمار می‌آید. آن هم در روزهایی که همه‌جا صحبت از «جدایی نادر از سیمین» به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار 2012 است، هرچند جز فیلم پرامید فرهادی، حالا که به روزهای معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار و تشکیل جلسات هیأت انتخاب نزدیک می‌شویم صحبت از گزینه‌های دیگری هم به میان آمده است. از «پرسه در مه»، «اینجا بدون من» (هردو از ساخته‌های بهرام توکلی) و «مرهم» (علیرضا داوودنژاد) نیز به عنوان گزینه معرفی به اسکار نام برده شده و اگر «33روز» (جمال شورجه) نیز قبل از آغاز مهرماه اکران می‌شد، این فیلم نیز می‌توانست در فهرست هیأت انتخاب قرار گیرد. «پرسه در مه» که سال گذشته و در شرایطی نامطلوب روی پرده آمد، اثری شاعرانه از بهرام توکلی است که در آن شهاب حسینی و لیلا حاتمی نقش‌های محوری را ایفا کرده‌اند.

«پرسه در مه» فیلم محبوب منتقدان در سال89 بود ولی در اکران کاملا مهجور ماند و فروش خوبی نکرد. فیلم در چند فستیوال سینمایی خارجی حاضر شده ولی مهم‌ترین نکته در موردش به عنوان برگ برنده، همین استقبال منتقدان و نویسندگان سینمایی است. «پرسه در مه» فرم روایی سرراستی ندارد و در میانه واقعیت و رویا حرکت می‌کند.«اینجا بدون من» دیگر فیلم توکلی که این روزها روی پرده سینماهاست برعکس «پرسه در مه» روایت کلاسیکی دارد و براساس نمایشنامه «باغ وحش شیشه‌ای» تنسی ویلیامز ساخته شده است. این فیلم برعکس ساخته قبلی سازنده‌اش هم در فصل خوبی اکران شده و هم فروش قابل قبولی کرده. «اینجا بدون من»‌در جشنواره فجر نادیده گرفته شد ولی پس از «جدایی نادر از سیمین» فیلم محبوب منتقدان بود. «اینجا بدون من» برای حضور در بخش مسابقه جشنواره مونترال راه یافته است که این اولین حضور بین‌المللی فیلم به شمار می‌آید.

«مرهم» نیز پس از سال‌ها حاشیه‌روی و ناکامی حکم بازگشت علیرضا داودنژاد به سینمای موفقش را داشت. «مرهم» در چند جشنواره و مرکز فرهنگی بین‌المللی به نمایش درآمده، کبری‌حسن‌زاده جایزه بهترین بازیگر را برایش از جشنواره دبی گرفته و در شیکاگو نیز نمایش فیلم با موفقیت همراه بوده. «مرهم» زمان حضور ابراهیم داروغه‌زاده در موسسه رسانه‌های تصویری با حمایت مالی این موسسه ساخته شد و البته در جشنواره فجر جزو آثاری بود که با نظر معاونت سینمایی از راه یافتن به بخش مسابقه بازماند.

احتمالا این فیلم‌ها در کنار «جدایی نادر از سیمین» موضوع بحث در جلسات هیات 9نفره انتخاب نماینده سینمای ایران برای معرفی به اسکار، خواهند بود. اسمش را می‌توانیم رعایت قواعد بازی بگذاریم یا ایجاد تعلیق برای پرهیجان کردن بازی انتخاب. آکادمی اعلام کرده کشورها تا 30سپتامبر برابر با 7مهر ماه فرصت دارند نماینده‌شان را به مراسم اسکار معرفی کنند. پارسال علاقه‌مندان سینمای ایران از انتخاب «بدرود بغداد» به عنوان نماینده سینمای ایران شگفت‌زده شدند، آیا امسال قرار است جلسه 2نفره معاون سینمایی و مدیر اداره نظارت و ارزشیابی، تکلیف را روشن کند؟ مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی چند روز پیش گفته بود هیات انتخاب می‌تواند هر فیلمی جز «جدایی نادر از سیمین» را نیز انتخاب کند. 2هفته از گفته‌های سجادپور گذشت و هیات انتخاب نه تنها تشکیل جلسه نداده که ترکیبش هم هنوز مشخص نشده است هرچند براساس گفته‌های میرعلایی از این هفته قرار است اتفاق‌هایی رخ دهد.

این انتخاب می‌تواند اهالی سینما را شگفت‌زده کند و هیات انتخاب این اختیار را دارد که ازمیان «جدایی نادر از سیمین» ، «پرسه در مه»، «مرهم»، «اینجا بدون من»، «آلزایمر» و... یک فیلم را انتخاب کند. فیلم‌هایی که جملگی آثار خوبی هستند ولی همه می‌دانند که به جز فیلم اول احتمال موفقیت بقیه در اسکار، رقمی نزدیک به صفر است.

کد خبر 144178
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز