جمعه ۱۱ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

معرفی نماینده ایران به آکادمی علوم و فنون سینمایی آمریکا، اسکار همچنان محل بحث و مناقشه است.

سینما

درحالی‌که کمتر از یک ماه دیگر باید نماینده ایران برای رقابت در بخش فیلم‌های خارجی اسکار به آکادمی معرفی شود، هنوز هیات انتخابی که قرار است این نماینده را معرفی کنند، معرفی نشده‌اند.
در حالی که برخی از سینماگران معتقدند همه گزینه‌ها برای معرفی به مراسم اسکار باید بررسی ‌‌شود در مقابل برخی دیگر بر انتخاب «جدایی نادر از سیمین» اصرار دارند و بررسی سایر فیلم‌های ایرانی را نمی‌پذیرند. ‌ باتوجه به سابقه فرهادی کارگردان این فیلم در جلب جوایز خارجی تاکید می‌کنند.

همایون اسعدیان، تهیه‌کننده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با ایسنا، درباره مولفه‌های نماینده ایران در مراسم اسکار بیان کرد: تا آنجایی که به خاطر دارم، در سال‌های گذشته معمولا کمیته‌ای در بنیاد سینمایی فارابی تشکیل می‌شد و این کمیته از بین فیلم‌های ارزشمندی که وجود داشت بهترین فیلم را انتخاب می‌کرد. وی ادامه داد: برای انتخاب نماینده ایران در اسکار، کمیته بررسی علاوه بر مولفه‌های کوچکی که همیشه مدنظر داشت، 2مولفه کلی و مهم را نیز درنظر می‌گرفت. اول آنکه فیلم معرفی شده می‌بایست مقبولیت لازم از دید مسائل داخلی و فرهنگی کشور را می‌داشت و دیگر‌ اینکه اعضای کمیته، این موضوع را مدنظر قرار می‌دادند که فیلم معرفی شده تا چه میزان می‌تواند نماینده واقعی فرهنگی ایران در اسکار و امکان موفقیت آن باشد.

اسعدیان یادآور شد: در طول سال‌هایی که ایران نماینده خود را به مراسم اسکار معرفی کرده، چنین مولفه‌هایی مدنظر قرار گرفته است. البته به جز سال قبل که کمیته‌ای تشکیل نشد و معاونت سینمایی خودشان به شخصه این کار را انجام دادند. وی در عین حال گفت:اما به‌نظرم در هر صورت امسال انتخاب نماینده ایران برای معرفی به اسکار شرایط خاص خود را دارد و نه تنها با گذشته فرق می‌کند بلکه بسیار آسان‌تر شده است. اسعدیان با بیان اینکه در سال‌جاری «جدایی نادر از سیمین» در بعد داخلی و بین‌المللی مقبولیت بسیاری را کسب کرده است، اظهار کرد: از آنجا می‌گویم امسال شرایط خاص خود را دارد که فیلمی به نام «جدایی نادر از سیمین» را داریم که هم در بعد داخلی و هم در بخش بین‌المللی مخاطبان زیادی به‌خود جذب کرده است.

وی با اشاره به‌نظر مثبت مخاطبان و منتقدان در داخل و خارج از کشور نسبت به آخرین فیلم اصغر فرهادی، به ایسنا گفت:«جدایی نادر از سیمین» در جشنواره فیلم فجر جایزه گرفت بنابراین نشان می‌دهد مقبولیت داخلی دارد و با دیدگاه فرهنگی و مولفه‌های داخلی ما کاملا همسو است، همچنین این فیلم در جشنواره‌ها و نمایش‌های اروپایی و آمریکایی خود با استقبال بسیار زیادی مواجه شده و آنچنان مخاطبان و منتقدان را به سوی خود جذب کرده که به‌نظر می‌رسد کار کمیته انتخاب بنیاد سینمایی فارابی تا حد بسیار زیادی آسان شده است. اسعدیان معتقد است: هر انتخابی به جز «جدایی نادر از سیمین» برای معرفی به اسکار یک کج‌سلیقگی فرهنگی و فرصت‌سوزی تاریخی است.

اما از سوی دیگر احمدرضا معتمدی کارگردان فیلم «آلزایمر» که فیلمش یکی از رقبای مطرح شده با جدایی نادر از سیمین برای معرفی به اسکار است، از همه خواست تا اجازه بدهند هیأت انتخاب فیلم برای اسکار به دور از جنجال‌آفرینی و تفرقه‌افکنی انتخاب اصلح خویش را انجام دهد.معتمدی در نامه‌ای‌ آورده است: اهالی محترم فرهنگ و هنر و ملت شریف ایران، اجازه بدهید هیأت انتخاب فیلم برای اسکار به دور از جنجال آفرینی و تفرقه‌افکنی انتخاب اصلح خویش را نموده و از آنها بخواهید تا دلایل و شواهد گزینش خود را ارائه نمایند. سپس داوری کنید. فارغ از آنکه اسکار مثل مهریه می‌ماند. نه تابه‌حال به ما داده‌اند و نه از ما کسی گرفته است که اینقدر برای آن غش و ضعف می‌کنند.

در ادامه «معتمدی» نوشته است: ما را هم وارد بغض‌ها و کینه‌ها و دعواهای سیاسی خود نکنید. تمام مصیبت‌ها و محرومیت‌هایی که در این سال‌ها کشیده‌ایم مربوط به این بوده است که عضو هیچ جناح سیاسی نبوده‌ایم. «آلزایمر» تنها یک گام بسیار کوچک و ابتدایی برای رسیدن به سینمای مستقل و اندیشه بومی است و نه چیز دیگر...ای کاش اصغر فرهادی امسال هم یک «درباره الی...» دیگر ساخته بود تا من برایش صد هزار امضا جمع کنم. تو را به ارواح خاک جد و آباءتان فرهنگ و هنر را به سیاست آلوده نکنید.

کد خبر 144567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز