همشهری‌آنلاین: دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد آمریکا و غرب از سوریه امتیاز می‌خواهند نه اصلاحات.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی المنار، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی در منطقه مارون الراس به مناسبت روز جهانی قدس گفت آمریکا و غرب از سوریه امتیاز می خواهند نه اصلاحات.

وی به مسئله دادگاه بین المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری نخست وزیر پیشین لبنان اشاره کرد و افزود: آنچه دادگاه بین المللی صادر کرده است بی ارزش است.

سیدحسن نصرالله اظهار داشت: مسئولیت مردم لبنان حمایت از ارتش و مقاومت و حفظ وحدت ملی است و زمان حل بحران‌های اسرائیل با سایر کشورها در خاک لبنان به پایان رسیده استدبیر کل حزب الله لبنان با هشدار درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در شهر قدس خاطر نشان کرد هیچ کس حق ندارد یک وجب از سرزمین فلسطین و مشخصا شهر قدس عقب نشینی کند.

سید حسن نصرالله به مناسبت روز جهانی قدس در سخنرانی خود در منطقه مارون الراس لبنان گفت: ماه مبارک رمضان ماه عبادت، شهادت، حق و حقیقت و بیان حق است و به این دلیل امام خمینی(ره) به دلیل عظمت، شرف، تقدس، کرامت و برتری این ماه و مشخصا این روز، آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را انتخاب کرد تا روز قدس باشد. ما نیز امسال تصمیم گرفتیم احیای روز قدس در این بخش از لبنان صورت گیرد.

شما در این منطقه چشمان خود را با دیدن اراضی فلسطینی نوازش می دهید. این منطقه را همچنین به دلیل ویژگی های آن انتخاب کردیم. فداکاری ملت لبنان به ویژه در بخش جنوب این کشور و فداکاری های نیروهای مقاومت و ارتش لبنان شماری از روستاها، شهرها و تپه ها را به نمادهایی تبدیل کرد. زمانی که این اسامی یاد می شود ارزش های جهادی، ملی، انسانی، اخلاقی والایی به یاد می آید. یکی از این نمادها شهرک مارون الراس است چرا که این شهرک دارای ارزش های ماندگار فداکاری ساکنان آن به ویژه نیروهای مقاومت در جنگ تابستان سال 2006 است. همچنین این منطقه چند ماه پیش شاهد تظاهرات و همبستگی جوانان دختر و پسر فلسطینی اردوگاه های لبنان بوده است که خواسته خود را بر حق بازگشت به میهن خود تاکید کردند. آنان به صراحت به جهان گفتند گذشت ده ها سال باعث نمی شود که آنان از سرزمین فلسطین چشم پوشی کنند و این سرزمین از یاد نخواهد رفت.

وی افزود امروز به این دلیل در این مکان جمع شدیم تا مناسبتی را که امام خمینی(ره) بر آن تاکید داشتند و امام خامنه ای بر احیای آن تاکید دارند گرامی بداریم. امام خمینی(ره) و امام خامنه ای این روز را برای احیای مساله ای در نظر گرفتند که نیروهای استکبار، کشورهای غربی و همه مزدوران تلاش می کنند این مساله را به فراموشی بسپارند. این روز را برای این گرامی می داریم تا روز تذکر و مبنای مسئولیت در سطوح مختلف جهادی، سیاسی، رسانه ای، مالی ، مقاومت، فرهنگی و ایمانی باشد. احیای این روز به این معنا است که قدس و فلسطین بخشی از دین، فرهنگ، تمدن، روزه ما در ماه رمضان، نماز ما و جهاد ما است و بدون این روز نماز، روزه، جهاد و همه این ارزش ها هیچ ارزش و اصالتی نخواهد داشت.

دبیر کل حزب الله لبنان خاطرنشان کرد من در این فرصت، درباره تحولات مختلف فلسطین و مرتبط با فلسطین سخن می گویم. در بخش دیگر درباره مصر، لیبی، سوریه و لبنان سخنرانی می کنم.

سخنرانی نخست من درباره قدس شهر مقدس است. باید درباره اقدامات رژیم صهیونیستی در این شهر قویا صدای خود را بلند کنیم. این شهر هر روز با مساله یهودی سازی روبرو بوده و مقدسات اسلامی و مسیحی در این شهر با خطر ویرانی روبرو است. کنیسه های یهودی جدید در این شهر ساخته می شود و شهروندان قدس در حیات روزانه خود با مشکلات عدیده ای روبرو هستند. ساکنان این شهر آواره می شوند و شهرک های زیادی در قدس و اطراف این شهر ساخته می شود. چند روز پیش موسسه بین المللی قدس در گزارشی درباره اوضاع این شهر ابراز نگرانی کرد.

باید در حمایت از این شهر مسئولیت های رسانه ای، سیاسی و مالی در برابر قدس بسیج شود. برای حمایت از مقدسات این شهر و حضور شهروندان قدس در سرزمین خود باید کشورها، دولت ها و ملت های اسلامی در کنار ملت فلسطین باشند. اعضای اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی در این زمینه مسئولیت ویژه ای دارند. تاکید ما برای احیای فسلطین در روز قدس به دلیل ایمان ما به فسلطین است که در سرزمین خود زندگی کنند. ما در این روز تاکید می کنیم هیچ کس حق ندارد از یک وجب از سرزمین فلسطین عقب نشینی کند. نباید از یک قطره آب ، نفت و گاز فلسطین که امروز صهیونیست ها آن را به غارت می برند عقب نشینی کرد. حتی نباید از اسم فلسطین عقب نشینی کرد. برخی نظیر قذافی تلاش می کردند تا اسم فسلطین را به اسراطین تغییر دهند.

سید حسن نصرالله تاکید کرد هیچ کس حق ندارد از فلسطین عقب نشینی کند و نمی توان به هیچ طرفی اختیار داد تا از فلسطین عقب نشینی کند. برپایی کشور فلسطین بر اساس اراضی 1967 یک مساله داخلی فلسطینی است و ملت فلسطین در این زمینه تصمیم گیری می کند ولی تاکید ما این است که برپایی کشور فلسطین نباید به زیان دیگر فلسطینیان و دیگر اراضی فلسطین باشد. آرمان واقعی ما این است که روزی بیاید که کشور فلسطین مستقل بر تمامی اراضی فلسطین تشکیل شود و به یاری خداوند این کشور تشکیل خواهد شد.

در روز قدس، باید به یاد اسرای فلسطین و عرب در زندان های اسرائیل باشیم. باید نوار غزه محاصره را یاد کنیم که هر روز صهیونیست ها به آن حمله می کنند و هر روز شهید می دهد. باید کرانه باختری رود اردن را یاد کنیم که هر روز اراضی این منطقه برای شهرک سازی صهیونیست ها تکه تکه می شود باید اراضی 1948 را یادآوریم که هر روز شاهد یهودی سازی گسترده است. باید به یاد آوارگان فلسطینی در تمامی سرزمین های جهان به ویژه در لبنان باشیم.

دبیر کل حزب الله لبنان افزود باید این مساله را مورد تاکید قرار دهیم که این مشکلات دشوار و سخت به دلیل اشغال شدن فلسطین است. برای این که مشکل فلسطین به صورت ریشه ای حل و فصل شود باید مشکل اصلی که اشغالگری صهیونیست ها است از بین برود. در صورتی که بتوانیم اشغالگری را از بین ببریم مشکل قدس، اوارگان، شهرک نشینی، کشور مستقل و مشکل اسرای فلسطینی و منابع غارت شده فسلطین از بین می رود و این ندای امام خمینی(ره) در روز قدس است که مشکل اصلی که اشغالگری فلسطین است را از بین ببریم و باید تمامی تلاش ها را در این محور مورد تاکید قرار دهیم همان طور که در لبنان رخ داد.

امروز لبنان و منطقه به دلیل وجود اسرائیل و اشغال فلسطین دارای مشکلاتی هستند. اشغال فلسطین تنها منبع بدبختی فلسطینینان نیست بلکه منبع مشکلات همه این منطقه و امت اسلامی است.هر روز شاهد آن هستیم که ملت فسلطین در اراضی اشغالی فلسطین و خارج از ان تنها گزینه را مقاومت می داند. عملیات اخیر در ایلات که رژیم صهیونیستی ، مسئولان سیاسی این رژیم و نهادهای نظامی و امنیتی را به لرزه درآورد نشانگر سستی این رژیم است.

کد خبر 144108

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز