یکشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۷:۱۵
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب‌الله لبنان در واکنش رسمی به کیفرخواست اعلام شده از سوی دادگاه ترور رفیق حریری با تأکید بر آمریکایی- اسرائیلی بودن آن اعلام کرد که چنین مسئله‌ای نمی‌تواند به مقاومت و آرامش لبنان خدشه‌ای وارد کند.

سید حسن نصرالله

دبیر کل حزب‌الله در سخنرانی شنبه شب خود در واکنش به صدور کیفرخواست و اتهام به اعضای حزب‌الله در پرونده ترور رفیق حریری گفت: مردم مقاوم لبنان باید مطمئن باشند که هیچ خطری مقاومت را تهدید نمی‌کند و جای هیچ نگرانی نیست. وی با اشاره به اینکه دولتی مسئولیت‌پذیر در لبنان مشغول به کار است، به مردم این کشور اطمینان داد که کیفرخواست یا حکم چنین دادگاهی نمی‌تواند لبنان را به درگیری یا جنگ داخلی بکشاند. نصرالله تأکید کرد: دادگاه ویژه لبنان، شعله ور کردن آتش فتنه میان لبنانی‌ها را هدف قرار داده است و قطعا چنین مسئله‌ای حتی با وجود صدور کیفرخواست رخ نخواهد داد.
وی گفت: حکم صادره از سوی این دادگاه به منزله دشمنی با مقاومت است و کیفرخواست صادرشده، تصمیمی آمریکایی ـ اسرائیلی است.

هیچ کس نمی‌تواند کسانی را که علیه آنها حکم جلب صادر شده، دستگیر کند. سید حسن نصرالله خطاب به گروه ‌١٤ مارس گفت: اگر امروز دولت نجیب میقاتی روی کار نبود و دولت سعد حریری یا فواد سنیوره روی کار بود، آیا این دولت می‌توانست یکی از این افراد را دستگیر کند؟ آیا حکم جلب صادره اجرا می‌شد؟ هیچ‌یک از اینها ممکن نبود پس اجازه دهید که مسئله روند عادی خود را طی کند. نه ‌٣٠روز، نه ‌٣٠ سال و نه ‌٣٠٠ سال نمی‌توانند آنها را دستگیر کنند. در نهایت آنچه اتفاق می‌افتد یک دادگاه غیابی است که حکم آن از اکنون صادر شده است. وی تأکید کرد:من می‌گویم این یک بازی سیاسی است. از نجیب میقاتی چیزی را نخواهید که سعد حریری از آن شانه خالی کرد.

چرا از اسرائیل سؤال نشد؟

سیدحسن نصرالله درخصوص مرحله تحقیقات این دادگاه گفت: اشکالات اساسی که درخصوص روند تحقیقات مطرح است، این است که این تحقیقات روند مشخصی داشت؛ ابتدا سوریه را متهم کرد و سپس افسران و بعد حزب‌الله را. چرا در روند تحقیقات هیچ اشاره‌ای به مسئله اسرائیل نشد؟ من در کنفرانس خبری خود درخصوص مزدوران اسرائیلی و همچنین برخی مدارک و شواهد صحبت کردم و اصلا دانیل بلمار، دادستان کل دادگاه بین‌المللی ویژه لبنان توجهی به این شواهد و مدارک نکرد و تنها نسخه‌ای از فیلم کنفرانس من را تحویل گرفتند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان به ارائه اسنادی در این زمینه پرداخت و اعلام کرد که بعد از آغاز فعالیت دادگاه، کارمندان کمیته تحقیقات بین‌المللی، بازپرسان و تجهیزات از لبنان منتقل شد و تنها دفتر دادگاه در لبنان باقی ماند. آنها از طریق فرودگاه بیروت لبنان را ترک کردند و تنها سیستم‌های کامپیوتر که تعدادشان ‌‌٩٧ سیستم بود از طریق الناقوره به سرزمین‌های اشغالی منتقل شد. این سیستم‌ها در اسرائیل به کجا رفتند؟ سید حسن نصرالله همچنین به آنتونیو کاسیزی، رئیس دادگاه اشاره کرد و گفت: او دوست بزرگ اسرائیل است و این مسئله را بنا بر اظهارات دوستش در کنفرانس هرتزلیا می‌گویم.شبکه المنار در ادامه، نواری از جزئیات حضور کاسیزی در کنفرانس هرتزلیا را پخش کرد. بعد از این نوار ویدئویی، سید حسن نصرالله تصریح کرد: تصور کنید کسی که می‌خواهد درخصوص پرونده‌ای حکم دهد، کسی است که مقاومت را تروریست می‌داند.

سید حسن نصرالله گفت: هیچگونه تعدی به مقاومت و لبنان را نمی‌پذیریم. عاملان ترور شهید حریری باید مشخص شوند. مقاومت و حزب‌الله چه قبل از صدور حکم و چه پس از آن با عزم راسخ به راهش ادامه خواهد داد. مقاومت اکنون در بهترین حالت است. میشل عون، رئیس فراکسیون پارلمانی تغییر و اصلاح لبنان هم روز گذشته تاکید کرد که سخنان سید حسن نصرالله بیانگر بی‌اعتباری دادگاه بین‌المللی رسیدگی به ترور رفیق حریری بود.میشل عون گفت: سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان ثابت کرد، مدارکی دارد که می‌تواند بی‌اعتباری دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر اسبق لبنان را ثابت کند.

کد خبر 139352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز