همشهری‌آنلاین: سید حسن نصرالله طی سخنانی در مراسم یادبود فرماندهان شهید مقاومت لبنان، به تشریح آخرین تحولات منطقه و لبنان پرداخت

به گزارش ایسنا، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان، طی سخنانش در مراسم یادبود فرماندهان شهید مقاومت لبنان که در مجتمع سید الشهدا در ضاحیه جنوبی بیروت برگزار و از تلویزیون المنار پخش شد، اظهار کرد: در آغاز بر روح پاک شهیدان به خصوص فرماندهان شهید درود و فاتحه می‌فرستیم.

برادران و عزیزان، در این روز یاد شهیدان را گرامی می‌داریم و در روزی که از مهمترین مراسم ما است، به شما خوش‌آمد می‌گوییم. در آغاز به خانواده شهدا درود می‌فرستم. خانواده شهید فرمانده، استاد و معلم ما، دبیرکل حزب الله سید عباس الموسوی و همچنین شهید حسین و خانواده شهید فرمانده شیخ شهیدان مقاومت راغب حرب و خانواده شهید مقاومت شهید عماد مغنیه.

وی افزود: مراسم امروز با تحولات زیادی همراه شده است. اول میلاد مبارک پیامبر اکرم (ص). همانطور که می‌دانید دیدگاه‌هایی در مورد ولایت ایشان وجود دارد اهل تسنن می‌گویند 12 ربیع‌الاول و شیعیان می‌گویند 17 ربیع‌الاول. امام خمینی (ره) اعلام کرد که این نشانه اختلاف نیست بلکه نشانه وحدت است و به همین خاطر هفته وحدت را برای اتحاد میان مسلمانان اعلام کرد. این مناسبت را به همه مسلمانان جهان تبریک می‌گویم.

دبیرکل حزب الله لبنان ادامه داد: همچنین از مناسبت‌های این روزها سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در سال 57 و همچنین پیروزی ملت مصر است که همزمان با این انقلاب بود. این از خوش یمنی است که 22 بهمن روز سرنگونی دو هم‌پیمان اصلی آمریکا واسرائیل در منطقه باشد؛ یعنی شاه ایران و حسنی مبارک. همچنین سالگرد ترور رفیق الحریری که بحث آن امروز نیز ادامه دارد.

وی گفت: ما برای سالگرد شهدایمان مراسم برگزار می‌کنیم نه اینکه از آنها تقدیر کنیم چرا که نیاز به تقدیر ندارند. ما در این روز از آنها (فرماندهان شهید) یاد می‌گیریم و از روح آنها الهام گرفته و همچنین با آنها تجدید میثاق می‌کنیم که راه آنها را ادامه دهیم.

سید حسن نصرالله افزود: سال گذشته در مورد برخی اشتراکات این فرماندهان گفته‌ام. امروز نیز از برخی صفت‌های مشترک این سه فرمانده خواهم گفت که سه نفر از بنیان‌گذاران مقاومت لبنان هستند. آنها از روز اول و تا روز شهادت نه خسته شدند و نه میدان را ترک کردند و نه ناامید شدند، بلکه همیشه حضوری فعال و مهم داشتند. آنها جوانی و زندگی خود را برای مقاومت گذاشتند. آنها نماد 30 سال مقاومت لبنان هستند، چرا که ما سال آینده به 30 سال مقاومت خواهیم رسید.

وی گفت: هر کدام نماد و الگویی در مرحله‌ای از مراحل مقاومت بودند. خون آنها همیشه نیرو و باور به آینده، به ما می‌دهد. ما هرگز به فرماندهان و مقاومت به عنوان یک مساله جدا از تحولات لبنان و منطقه نگاه نمی‌کنیم. هدف ما ادامه راه فرماندهان مقاومت لبنان از جمله امام موسی صدر است. شهدای ما جزئی از حرکت بیداری در منطقه هستند همانطور که لبنان از تحولات منطقه تاثیر می‌گیرد و بر آن تاثیر می‌گذارد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تصریح کرد: ما به جنبش‌های مقاومتی که خود نیز جزو آنها هستیم، افتخار می‌کنیم. این جنبش‌ها یک واکنش طبیعی از مردم منطقه در برابر استبداد،‌ ظلم و استعمار بوده‌اند. جنبش‌های مقاومت به هیچ کسی تجاوز نکردند و با هیچ کسی درگیری پیدا نکردند، بلکه به آنها تجاوز شد و مقدسات و سرزمین‌هایشان را اشغال کردند؛ به کرامت و شرف آنها تجاوز کردند و حق رای را از آنها گرفتند. این جنبش‌های مقاومت به تنهایی ضمانت تحقق عدالت و صلح در منطقه بوده و خواهد بود. می‌خواهم امروز در مورد عدالت حرف بزنم. امروز حمله سیاسی‌ آمریکایی‌ها در لبنان شکست خورده است. می‌خواهم در مورد اسرائیل، مقاومت و لبنان حرف بزنم، جنبش‌های مقاومت، عدالت و ثبات در منطقه را به وجود می‌آورند. ما بر این باور هستیم که صلح و ثبات در هر جای منطقه و در لبنان نیاز به عدالت دارد؛ صلح و ثبات مبنی بر ظلم و سوء استفاده از حق مردم صلح و ثبات واقعی و دائمی نیست، بلکه از بین خواهد رفت. بر این اساس ما دیدگاه خود را بنا خواهیم کرد و راه خود را ادامه خواهیم داد.

سید حسن نصرالله در ادامه افزود: بگذارید به ریشه مسائل برگردیم حال که امروز دوره بازگشت به ریشه‌ها است. مشکل این منطقه به 60 سال قبل برمی‌گردد که دو قسمت دارد؛ قسمت اول، وجود رژیم اشغالگر قدس و این جنبش صهیونیسم بود که جنگ را در منطقه آغاز کرد. هیچ کدام از ملت‌های منطقه این کار را انجام ندادند کاری به کار یهودیان نداشتند اگر به صدها سال قبل برگردیم می بینیم که یهودیان در سرزمین های عربی و مسلمانان زندگی خوبی داشتند و در خیلی مراحل بهتر از مسلمان‌ها زندگی می‌کردند، آنها بودند که به فلسطین آمدند و تجاوز کردند و کشتند و قتل عام کردند زمین‌های کشاورزی را به آتش کشیدند و با پشتیبانی غرب جنگ را آغاز کردند. آنها جنگ‌های توسعه طلبی خود را به طرف اردن، مصر و لبنان کشیدند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان افزود: جنبش‌های مقاومت و آزاد سازی و مقابله با آنها واکنشی منطقی و واقعی و قانونی بود. عدالت امری ضروری است، اما نیاز به چه چیزهایی دارد؛ امروز می‌خواهم حرف هایم را به اوباما و کلینتون که هر روز ادعای عدالت دارند بگویم؛عدالت بدین معنا است که حق باید به صاحبان اصلی خود بازگردد. عدالت یعنی میلیون‌ها فلسطینی آواره به سرزمین‌های خود بازگردند. عدالت یعنی مقدسات اسلامی و مسیحی به دست صاحبان خود بازگردند. عدالت یعنی اینکه ملت فلسطین دولت خود را بر سرزمین اصلی خود از رود تا دریا تشکیل دهد.

دبیرکل حزب‌الله لبنان در ادامه اظهارات خود تاکید کرد: در سایه این عدالت است که منطقه به آرامش خواهد رسید، اما گفت‌وگو در مورد صلحی که براساس گفتگوها و مذاکرات تقلبی که امتیازهای بیشتری به رژیم صهیونیستی می‌دهد، هیچ معنی ندارد.

سید حسن نصرالله افزود: بحث دوم من مشکل منطقه، مجموعه گروه‌های آمریکایی و اروپایی برخی نظام‌های دیکتاتوری است که سال‌ها است بر ملت خود به زور حکم می‌کند. مسئولیت این نظام‌ها حمایت از منافع آمریکا در منطقه است که اسراییل در راس منافع آمریکا است. هرقدر که نظام حاکم بر هر کدام از کشورهای عربی و اسلامی به اسرائیل نزدیکتر باشد و بیشتر حامی منافع اسرائیل باشد، همان قدر نزدیکتر به آمریکا خواهد بود.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: مقیاس نزدیکی به آمریکا رعایت حقوق انسان نیست، بلکه حمایت از اسرائیل است. نظام حاکم با ملتش هر کاری که می خواهد انجام دهد اما باید حامی منافع اسرائیل باشد که قلب پروژه آمریکا در منطقه است، اما اگر یک نظام مقاوم در کشورهای عربی و اسلامی وجود داشته باشد هرچند که با اسرائیل هم نجنگند اما تسلیم آنها نشود دچار همه مشکلات از جمله محاصره و تحریم خواهد شد. در آغاز جنبش امام خمینی (رضوان الله علیه) برخی خطبه‌ها را ایراد کرد و تظاهرات ایجاد شد. ساواک به امام خمینی گفت هرچه می خواهی بگو ولی سه خط قرمز وجود دارد که در مورد آنها نباید صحبت کنی؛ یک آمریکا؛ دو اسرائیل، سه شخص شاه. اما به نخست وزیر شاه ایران گفتند هر کاری می خواهی انجام بده وزیران، استاندارها ، هر کاری می خواهی انجام بده؛ اما چند خط قرمز وجود دارد. نظام حاکم بر ایران نظام آمریکا بود؛ نظام اسرائیل بود نه هم پیمان اسرائیل بلکه نظام اسرائیل بود؛ اما امام در سخنانش اعلام کرد این انقلاب به معنی بیرون کردن آمریکا و اسرائیل از ایران است به همین خاطر وی را زندانی کردند و می خواستند اعدامش کنند.

وی افزود: در تقسیم بندی آمریکا اگر با اسرائیل باشی در طرف خیر و خوبان هستی، اما اگر شرط‌های اسرائیل را قبول نکنی هرچند که با آنها نجنگی در محور شرق قرار می‌گیری. در ادامه این مبحث باید بگویم که واقعیت این است از یک طرف اسرائیل ملت های منطقه و مسلمانان را به ناامیدی برای دستیابی به پیروزی رساند، یعنی ملت‌ها به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند در برابر آمریکا و اسرائیل بایستند. بزرگترین ضربه‌ای که جهان عرب خورد امضای پیمان کمپ دیوید توسط نظام مصر بود، اما پس از آن بزرگترین زلزله منطقه روی داد که همان انقلاب اسلامی ایران بود که آمریکا را از این کشور خارج کرد، با اسرائیل روابط خود را قطع کرد، سفارت اسرائیل را به سفارت فلسطین تغییر داد و از یک هم پیمانی کامل با اسرائیل به مرکز اصلی مقاومت و مبارزه با اسرائیل تبدیل شد.

دبیر کل حزب‌الله لبنان گفت:30 سال درگیری در منطقه وجود داشت ملت فلسطین به جهاد و مقاومت خود ادامه داد. مقاومت لبنان همین طور بود. در دهه اخیر تحولات بزرگی در عراق و افغانستان روی داد. در ماه اخیر در تونس و در چند روز اخیر بزرگترین تحول در مصر روی داد. امروزه بقیه کشورها از جمله بحرین، یمن و اردن دچار این تحولات می‌شوند. ملت مصر با اراده خود نظام هم پیمان آمریکا یعنی نظام مبارک را سرنگون کردند. اینجا باید به ملت مصر درود بفرستیم برای همه آنچه که به ملت عرب و اسلام تقدیم کردند. از طرف مقاومت و حزب الله از ملت مصر تشکر می‌کنم، چرا که آنها دلیل اصلی آزادی مفید شهاب بودند. نظام مبارک شهاب را به اقدام برای سرنگونی نظام و ایجاد اغتشاشات در مصر و شیعه کردن مصر متهم کرد. شکی در این نیست که آنچه در مصر روی داد، یک کار تاریخی است.

وی افزود: هر چیزی که در مصر پیش بیاید، پس از حسنی مبارک تحولات بزرگی به وجود خواهد آمد که با آنچه در دوره وی وجود داشت اساسا فرق خواهد داشت.

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: سقوط مبارک بر منطقه تاثیر خواهد داشت چرا که رفتن مبارک باعث یتیم شدن افراد وابسته به وی در مصر، لبنان و فلسطین شده است.

سید حسن نصرالله افزود: همه جهان از آنچه در مصر و تونس و منطقه روی داد، شگفت زده شدند. بازنده بزرگ تحولات اخیر آمریکا و اسرائیل و گروه وابسته به آمریکا در منطقه است؛ یعنی همه کسانی که سرنوشت و آینده خود را به آمریکا بسته بودند.

وی گفت: اسرائیل طی 20 ،30 سال گذشته استراتژی خود را بر این اساس گذاشت که جبهه جنوبی خود یعنی مرز با مصر دارای امنیت است و هرگز فکر نمی‌کرد که هیچ گونه درگیری میان آنها و مصری‌ها به وجود بیاید. آنها از وجود یک نگهبان قدرتمند یعنی حسنی مبارک در این مرزها اطمینان داشتند. به همین دلیل طی سال‌های گذشته شاهد انتقال بسیاری از فرودگاه‌ها و مراکز مهم نظامی اسرائیل از شمال سرزمین‌های اشغالی به جنوب بودیم. از سوی دیگر آنها برای محاصره غزه به نظام حاکم مصر اعتماد زیادی داشتند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: طی مدت گذشته فلسطینی‌ها از فشارهای مبارک برای صلح با اسرائیل و قبول شرایط آن نفرت داشتند. همه ما نقش نظام مبارک و نظام‌های دیگر حاکم بر منطقه در جنگ شش روزه را می‌دانیم. بدون شک هنگامی که مقاومت در جنگ شش روزه پیروز شد، از جمله چهره‌هایی که رسوا و سیاه شد، چهره حسنی مبارک بود.

وی تاکید کرد: اگر اسرائیل با مصر هم وارد جنگ نشود، از تحولات اخیر ضرر خواهد کرد. ایهود باراک، وزیر جنگ اسراییل گفته "منطقه به طور کلی در برابر چشمانمان تغییر می‌کند، شاهد آنچه در لبنان رخ داد، بودیم. دولت کنونی لبنان به دلایلی برای ما خوب نیست و بیشتر به حزب الله وابسته است. همچنین شاهد تحولات تونس و مصر بودیم". باراک گفته "باور نمی‌کنم تحولات مصر نتایج زودهنگامی داشته باشد اما به ما نشان داد که منطقه دارای ثبات نیست. همچنین شاهد تغییر موضع ترکیه هستیم". وی گفته که "معاهده صلح با مصر ادامه خواهد داشت". از سوی دیگر اشکنازی گفته که "درگیری‌ها در منطقه بیشتر شده و ما آماده هر گونه تحولاتی هستیم. ایران همه گروه‌های رادیکال در منطقه را از لحاظ مالی تامین می‌کند و دلیل این امر ضعف گروه‌های میانه رو در منطقه است". این واقعیت امروز اسرائیل است. چند روز پیش مراسم خداحافظی اشکنازی را برگزار کردند. وی سه سال ارتش اسراییل را بازسازی کرد تا دچار شکست‌های سابق در جنگ‌های شش روزه و غزه نشود. اشکنازی در این مراسم گفت " حزب الله و حماس گروه‌های مقاومت هستند، اما مقاومت فلسطین نمی‌تواند منطقه نقب در جنوب را اشغال کند. مقاومت لبنان نیز نمی‌تواند منطقه جلیل را اشغال کند".

سید حسن نصرالله گفت: 20 سال پیش بحث این بود که اسرائیل می‌خواهد سرزمین‌های دیگری را اشغال کند، اما اکنون در مورد اشغال مناطق توسط گروه‌های مقاومت حرف می‌زنند. آنها امروز از سیطره مقاومت بر منطقه جلیل نگران هستند. به همین خاطر رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح اسرائیل به آنها در این باره اطمینان می‌دهد. ما شاهد حضور رئیس جدید ستاد مشترک ارتش اسرائیل به همراه باراک در مرز با لبنان بودیم. باراک آنجا گفت که "باید آماده باشند، چرا که احتمال درگیری با مقاومت وجود دارد". من در سالگرد فرماندهان شهید می‌خواهم با همان ادبیات خودشان به اسرائیلی‌ها بگویم که از مجاهدین مقاومت اسلامی می‌خواهم که در صورت تحمیل جنگی جدید در منطقه آماده اشغال منطقه جلیل باشید. به اشکنازی می‌گویم تو اشتباه می‌کنی. شما 30 سال است که در پیش بینی‌های خود اشتباه می‌کنید. هنگامی که شیخ رائب و سید عباس و عماد مغنیه را کشتید اشتباه کردید و به این نتیجه خواهید رسید که حماقت بزرگی انجام دادید و اشتباه کردید که با کشوری درگیر شدید که شعار اصلی‌اش در طول تاریخ "هیهات منا الذله" بوده است. برخی مردم در رژیم صهیونیستی وجود دارند که واقع گرایانه فکر می‌کنند. عوزی روبین، یکی از مسئولان اسرائیلی از بهترین کارشناسان موشک در جهان است. وی به سران اسرائیل گفته "حزب الله می‌تواند فرودگاه‌ها، نیروگاه‌ها و مراکز استراتژیک ما را ببندد. تنها می‌توانم بگویم امیدوارم اسرائیلی‌ها پناهگاه‌های خوبی داشته باشند."

دبیرکل حزب‌الله لبنان تاکید کرد: در مورد ترور عماد مغنیه هم باید بگویم که آنها همچنان از این کار خود نگران هستند و در سالگرد ترور ایشان نیز نگران هستند. من به فرماندهان و ژنرال‌های صهیونیستی می‌گویم باید در هر جای دنیا نگران جان خود باشید، چرا که خون عماد مغنیه به هدر نخواهد رفت. جنبش‌های مقاومت لبنان و گروه‌های مقاومت فلسطینی بسیاری از حقوق را به صاحبان خود باز گرداندند. این جزئی از عدالت است. این امر به دست لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها و با کمک سوریه و ایران انجام شد. بخش دیگر عدالت کشته شدن بسیاری از فرماندهان جنایتکار اسراییلی بود، از جمله یکی از فرماندهان صهیونیستی که گانتز جانشین وی شد. گانتز لبنان و مقاومت لبنان را خوب می‌شناسد و از ما شکست‌های زیادی خورده است. وی یکی از فرماندهان در جنگ شش روزه بود که طی آن شکست خورد.

سید حسن نصرالله افزود: در لبنان به ثبات نیز دست یافتیم، لبنان از سال 2000 تا 2006 کاملا دارای ثبات بود پس از جنگ شش روزه ارتش، مقاومت و ملت ثبات را در منطقه جنوب لبنان به وجود آوردند؛ ثباتی که هرگز تا این درجه دیده نشده است. ما از سرزمین و مرزهای خود دفاع می‌کنیم، نه از مرزها و سرزمین دیگران.

وی گفت: درباره لبنان باید بگویم که ما طی چند هفته گذشته مسائل مهمی داشتیم که من به طور خلاصه به آن می‌پردازم. یکی از مسائل سلاح مقاومت است. شنیدیم که گروه 14 مارس می خواهد باز هم مساله سلاح مقاومت را مطرح کند گفته‌ا‌ند که این موضوع باعث اختلاف در لبنان شده که درست است، از اول نیز این مساله مورد اختلاف مردم لبنان بود. اختلاف اصلی بر سر نوع مقاومت است و سلاح نیز جزئی از این اختلاف است. ما در لبنان بر سر چگونگی مقاومت اختلاف داریم. مقاومتی که مخالفان حزب الله می‌خواستند این بود که در مورد سلاح هایی که ارتش لبنان استفاده می‌کند و تعداد نیروهای ارتش در جنوب لبنان با اسرائیل به توافق برسند همانطور که مصر در کمپ دیوید با اسرائیل به توافق رسید.

وی ادامه داد: امروز یک خبر تاسف بار داشتیم، اینکه ارتش مصر حق ورود به سینا را برای دومین بار به دست آورده است. این یعنی که مصر حق ورود به سرزمین خود را نداشته است.

دبیرکل حزب‌الله لبنان بار دیگر تاکید کرد: آزادی که ما در جنوب به آن دست یافتیم کامل است و ما به خاطر خون شهدا لایق آن هستیم. ما در گذشته گفتگو در مورد استراتژی سلاح را قبول کردیم، ما این کار را برای متحد شدن لبنان انجام دادیم.

سید حسن نصرالله گفت: ما همیشه آماده گفت‌وگو هستیم چرا که ما اهل منطقیم و این را در طول تاریخ ثابت کرده‌ایم. اگر این طور فکر می‌کنید که با مصاحبه‌های روزانه خود کوچکترین ضرری را به مقاومت خواهید رساند هر روز این کار را انجام دهید. اصرار گروه دیگر برای درگیری نتیجه‌ای جز شکست خفت بار برای آنها نخواهد داشت.

وی در ادامه افزود: در مورد مساله دادگاه ویژه ترور حریری نیز باید بگویم که ما همه خواهان حقیقت و عدالت هستیم و بر این باور هستیم که عدالت شرط اساسی ثبات است. من از گروه مقابل و طرفداران آن می پرسم که آیا دادگاه ویژه، عدالت را به وجود خواهد آورد؟ آیا راهی که این دادگاه در پیش گرفت به عدالت خواهد انجامید؟ ما مساله شاهدان دروغین و چگونگی بازپرسی ‌ها را دیدیم. از روز اول آنها تحقیقات خود را در یک مسیر انجام دادند و به خیلی‌ها ظلم کردند. به هر حال آیا راه پیش گرفته شده توسط دادگاه، مساله شاهدان دروغین و حکم صادر شده قبل از تحقیق، به عدالت خواهد انجامید؟

دبیرکل حزب‌الله لبنان ادامه داد: راه دیگری برای دست یابی به حقیقت وجود دارد که باید از طریق گفت‌وگو باشد، اما شما فرصت گفت‌وگو را نیز از دست دادید. من در گفت‌وگو با نبیه بری تاکید کردم که اصل دادگاه حقیقت یاب را قبول دارم، اما همه دیدیم که چگونه دادگاه ویژه را به نفع خود مصادره کردند. راهی که دادگاه ویژه در پیش گرفت، سیاسی و مشخص بود. اگر بر این باور هستید که دادگاه ویژه به حقیقت می‌رسد، همانطور که دوست دارید عمل کنید. ما نیز همانطور که می‌دانیم عمل خواهیم کرد. اما صادقانه بگویم که دادگاه ویژه به عدالت نخواهد رسید.

وی تصریح کرد: آنچه در هفته‌های گذشته گروه دیگر دچار آن شد، به دلیل اشتباه‌های خودشان بود. آنها به خوبی می‌دانند که اشتباه کردند، اما واقعیت این اشتباهات را نمی‌دانند. این گروه با نو محافظه کاران آمریکا هم پیمان بود و جزئی از گروه آمریکا در منطقه بود. این مساله به معنای وارد کردن اتهام خیانت نیست، بلکه واقعیت است. همه، ارتباط‌های این گروه با جان بولتون و نظام حسنی مبارک و آمریکا را می‌دانند. گروهی که 14 مارس نیز در آن بود و برای منافع آمریکا کار می‌کردند، در حال تکه تکه شدن است.

سید حسن نصرالله تاکید کرد: از آنها می‌خواهم که راه راست را گم نکنند. باید به ریشه‌های مساله برگردیم تا اشتباهات را پیدا کنیم. بزرگترین اشتباه این است که جزء گروه آمریکایی در منطقه باشیم.

از بزرگترین اشتباهات این است که به جای تکیه بر ملت لبنان،‌ بر آمریکا و غرب و شورای امنیت تکیه کنیم. من امروز به دلیل دروغ‌های گروه 14 مارس به این نتیجه رسیدم که آنها ناتوان شده‌اند. همه می‌دانند که میقاتی همانند بقیه گروه‌ها با حزب الله مشورت می‌کند و دارای رای مستقل است. وقتی به وی توهین می‌کنید که وی وابسته به حزب الله است و اینکه حزب الله دولت را تشکیل می‌دهد، نشانه ضعف شما است. حزب الله اگر می‌خواست حکومت تشکیل بدهد دو روزه آن را تشکیل می‌داد. آیا فشار کشورهای اروپایی و آمریکایی بر دولت میقاتی به نفع ملت لبنان است؟ می‌خواهید جهان به این دولت فشار بیاورد که چه؟

وی افزود: دولت گذشته یک سال فرصت داشت اما آنها حاضر نیستند یک روز به میقاتی فرصت دهند. دولت الحریری و خود الحریری چه چیزی را برای لبنان انجام دادند. نمی‌توان همانند شاهزاده‌ها بر لبنان حکومت کرد؛ بلکه باید مشکلات مردم را حل کرد و درد و رنج آنها را درک کرد. دولتی باید بر لبنان حکومت کند که مردم احساس کنند با آنها هم‌درد است. همه لبنانی‌ها دولتی می‌خواهند که مسئولیت‌ها را بپذیرد و به جای گوش دادن به حرف سفیران خارجی، به حرف مردم لبنان گوش دهد. آنها به ما می‌گویند اکثریت خیالی، در حالی که اکثریت خیالی آنها بودند. ما اکثریت واقعی هستیم و امروز اکثریت مردمی با اکثریت پارلمانی یکی شد.

دبیرکل حزب الله لبنان گفت: تاخیری که در تشکیل دولت به وجود آمده برای این بود که منتظر اعلام نظر گروه دیگر بودیم. ما دنبال دولت مشارکت ملی بودیم، اما اگر آنها نمی‌خواهند در دولت شرکت کنند و می‌خواهند آمریکا را به کشور بازگردانند، آزاد هستند. اما کشور بدون دولت نمی‌شود و طی چند روز آینده دولتی مسئولیت‌پذیر در لبنان تشکیل خواهد شد و ما دنبال تشکیل این چنین دولتی هستیم.

وی در پایان گفت: ما هر ساله در چنین روزی یاد فرماندهان شهید را گرامی می‌داریم. امروز ما به فرماندهان شهیدمان می‌گوییم که خون شما برای مساله مهمی ریخته شد و ما را به دوران پیروزی‌ رساند

کد خبر 128544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز