جمعه ۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیرگروه درمان سوء‌مصرف مواد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به هزینه‌ زیاد درمان اعتیاد، گفت: اگر هزینه درمان معتادان را سازمانی پرداخت یا مسئله‌ بیمه آنها را تقبل می‌کرد، دغدغه هزینه‌های درمان از دوش معتادان برداشته می‌شد.

 هورفر قاسمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به روان درمانی مراکز درمان اعتیاد اظهار کرد: ضعف در روانشناسی و روان درمانی معتاد حتی از وجود پزشک یا کلینیک هم پررنگ‌تر است.البته برخی پزشکان هم آنطور که باید و شاید دل نمی‌سوزانند و اگر پروسه درمان به شکست منجر شود همه جامعه مقصر هستند.

 وی با بیان اینکه روش درمان اعتیاد به نوع مصرف مواد بستگی دارد به روش‌های درمانی اعتیاد اشاره و اظهار کرد: یکی از این روش ها «سم‌زدایی» است که پیش‌ورود به درمان اعتیاد محسوب می‌شود. مزیت آن کاهش وابستگی به مواد مخدر است.

 وی با اشاره به دو روش سم‌زدایی RD و UROD اظهار کرد: RD درمان 14 تا 21 روزه است و UROD روش سریع 24 الی 48 ساعته است که بیمار از طریق دارو و بیهوشی و خواب عمیق سم‌زدایی می‌شود. این روش به دلیل سرعت بالای ترک برای معتادان جذابیت دارد .این روش اکنون ممنوع است و بیشتر در مراکز پژوهشی تحقیقاتی انجام می‌شود.به این علت که معتادان به روان شناسی بعد از UROD اعتقاد ندارند احتمال عود در آن بالا است.

 به گفته قاسمی، به این علت که اعتیاد یک بیماری مغزی محسوب می‌شود و جنبه‌های بارز رفتاری و اجتماعی را در بر می‌گیرد، درمان بعدی باید طولانی مدت ادامه یابد. در درمان نگهدارنده داروهای درمانی مجاز جایگزین مواد مخدر غیرمجاز مانند هروئین و شیره می‌شوند.

 مدیر گروه درمان سوء مصرف مواد مخدر دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه روش درمان اعتیاد به نوع مصرف مواد بستگی دارد، اظهارکرد: در روش «خشک» فرد دچار سندروم محرومیت دارو می‌شود، این روش بیشتر در کمپ‌ها و اردوگاه‌های اجباری استفاده می‌شود.

 قاسمی به روش درمانی «کنگره 60 » به عنوان یکی دیگر از روش‌های درمانی اعتیاد اشاره کرد که براساس آن افرادی که قبلا معتاد بوده و اکنون پاک هستند به صورت افتخاری به راهنمایی افراد معتاد می‌پردازند. با وجود این راه‌های درمانی، عمدتا از روش نگهدارنده با درمان متادون و بوپرنورفین استفاده می‌شود.

 وی با اشاره به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به مواد مخدر صنعتی، گفت: این مواد اثراتی بر مغز می‌گذارد که با داروهایی که الان در اختیار داریم قابل درمان نیست؛ در درمان این گروه از معتادان، اساس درمان روانکاوی و روان‌درمانی است و بیمار برای درمان به همکاری خانواده و حمایت‌های اجتماعی نیاز دارد.

 به گفته مدیرگروه درمان سوء‌مصرف مواددانشگاه علوم پزشکی تهران بیش از70 درصد درمان اعتیاد به روان‌درمانی بیمار وابسته است و بیمار باید در امر درمان همکاری داشته باشند.

 وی در پایان با اشاره به شربت تریاک خاطرنشان کرد: این شربت می‌تواند در کنار درمان‌های دیگر هم مورد استفاده قرار بگیرد. به مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی تهران برای ارائه این شربت اعلام آمادگی کرده‌ایم اما مراکزی که دارای شرایط استاندارد هستند تاکنون برای دریافت آن داوطلب نشده‌اند.

کد خبر 144044
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز