گروه شهری: با راه‌اندازی کامل سیستم کنترل هوشمند تونل توحید، وضعیت آلاینده‌های زیست‌محیطی در این معبر راهگشای شهری نسبت به گذشته بهبود چشمگیری یافته و نتایج حاصل از این امر رضایتبخش بوده‌است.

مازیار حسینی، معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اعلام این مطلب افزود: پس از راه‌اندازی کامل سیستم کنترل هوشمند تونل توحید و تهیه گراف‌هایی از وضعیت آلاینده‌های هوا درداخل تونل، مشخص‌شد که شرایط حاکم براین معبر حمل‌ونقل زیرزمینی نسبت به همین یک ماه پیش به‌مراتب بهبود یافته‌است. بر این اساس مهم‌ترین آلاینده و شاید خطرناک‌ترین آنها میزان گاز منواکسید کربن (CO) منتشرشده از اگزوز خودروهاست. در حال‌حاضر این شاخص آلایندگی هوا توسط 8 سنسور در تونل‌های شرقی و غربی با توالی زمانی 10 ثانیه یکبار رصد می‌شود که این سنسورها اطلاعات لازم را به اتاق کنترل منتقل ساخته و هر 3دقیقه یکبار میانگینی از میزان گاز CO موجود در تونل پایش می‌شود.

حسینی افزود: طبق معتبرترین دستورالعمل‌های اروپایی سنجش میزان آلاینده‌های فضای داخل تونل‌های شهری موسوم به استاندارد Piarc، درحالت ترافیک روان میزان آلاینده‌ها نباید از PPM 70 فراتر رود که این شاخص برای ترافیک سنگین داخل تونل، بازه مجاز PPM100‌ تا ‌PPM150 را شامل می‌شود. اگر میانگین آلاینده‌ها از مرز PPM 250 در استاندارد سال 1995 و PPM200 در استاندارد سال 2010 فراتر برود، تونل باید مسدود شود. وی ادامه داد: اما براساس آمارهای به‌دست‌آمده در یک ماه گذشته که سیستم پایش هوشمند تونل توحید به‌طور کامل راه‌اندازی شده‌است، میزان آلاینده‌های هوای داخل تونل حتی در ترافیک‌های سنگین خودروها هیچگاه از مرز PPM 100 فراتر نرفته و فقط در روز 18مردادماه که یک سانحه رانندگی داخل تونل صورت‌گرفت، این شاخص به مرز PPM 120 رسید که البته در کمتراز یک ساعت با راه‌اندازی جت‌فن‌های اضافی به عدد PPM 60 تنزل یافته است.

وی در مورد شاخص Visibility یا همان میدان دید راننده در تونل گفت: طبق استاندارد اگر در هر 100متر طول تونل، راننده وسیله نقلیه بتواند کل طول 100متر را ببیند، در این حالت هوای داخل تونل به لحاظ میدان دید راننده تمیز محسوب می‌شود. در مورد تونل توحید گفتنی‌است در حال‌حاضر میدان دید رانندگان وسایل نقلیه بالای 200‌متر است و این امر نشان می‌دهد میانگین میزان ذرات معلق در کل فضای داخلی تونل بسیار ناچیز است. حسینی در بخش دیگری از صحبت‌های خود افزود: علاوه‌بر سنسور اندازه‌گیری گاز CO و شاخص میدان دید، برای کنترل هوشمند تونل توحید از سنسور باد در طول تونل و نیز دهانه‌های آن به همراه کابل سنسور حرارتی، استفاده می‌شود.

کد خبر 143802
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز