شنبه ۷ بهمن ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان کشف‌کرده‌اند که آسیب بخش کوچکی در عمق مغز می‌تواند تمایل به سیگار کشیدن را به کلی از بین ببرد.

به گزارش آسوشیتدپرس این اکتشاف شگفت‌آور می‌تواند پرتو جدیدی در بررسی‌های درباره اعتیاد بیفکند. الهام‌بخش این پژوهش یک بیمار دچار سکته مغزی بود که مدعی بود میل به کشیدن سیگار را یه کلی از دست داده است. او که پیش از آن روزی دو بسته سیگار  می‌کشید، پس از سکته اصلا به طرف سیگار کشیدن نرفت، نیازی به برچسب‌های نیکوتین‌دار برای ترک هم پیدا نکرد و مهمتر اینکه ترک کردن سیگار بوسیله او اصلا خودآگاه نبود.

دکتر آنتوان بکارا از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی که مغزهای 69 فرد سیگاری و  قبلا معتاد به سیگار را اسکن کرده است تا ناحیه‌ای از مغز را که را که در اعتیاد به سیگار دخیل است بیابد، در این باره می‌گوید: "اعتیاد به سیگار مانند خاموش‌کردن یک چراغ به ناگهان در این بیمار فروکش کرده بود. یافته‌ای که بسیار تکان‌دهنده است."

بدیهی است که نمی‌توان با آسیب‌زدن به مغز یک نفر اعتیاد او به سیگار را برطرف کرد.

اما یافته‌های دکتر بکارا که در شماره 26 ژانویه (6 بهمن) نشریه Science منتشر شده است، دانشمندان را به سوی روش‌های جدید ترک سیگار هدایت کند.

بررسی بکارا نشان می‌دهد که بخشی از مغز به نام "اینسولا" نقشی کلیدی در احساس میل شدید به مصرف داروهای اعتیادآور دارد.

اینسولا ساختاری در عمق مغز که د راعتیاد دخیل است

اینسولای ساختاری در مغز است که محل ایجاد  واکنش‌های جسمی به احساسات است مثلا افزایش تعداد ضربان قلب هنگام احساس اضطراب. هنگامی که این واکنش‌ها بوسیله یک ماده اعتیادآور ایجاد می‌شوند، اینسولا ممکن است مانند نوعی مرکز یا پایگاه برای بروز رفتار جستجوی مشتاقانه فرد معتاد برای بدست‌آوردن ماده اعتیادآور عمل ‌کند.

نیکوتین سیگار یکی از اعتیادآورترین مواد شناخته شده است، و بسیاری از سیگاری‌ها در تلاش برای ترک سیگار با عود‌های مکرر اعتیاد به سیگار مواجه می‌شوند و  در ترک سیگار ناموفق می‌مانند.

دکتر بکارا در زمانی که در دانشگاه آیوا به بررسی تاثیر برخی از انواع آسیب مغزی ناشی از سکته یا سایر عوارض مشغول بود، به مرد 38 ساله‌ای برخورد که از 14 سالگی سیگار کشیده بود، و از این کار لذت می برد و هیچگاه هم برای ترک سیگار تلاشی نکرده بود. اما درست پس از دچار شدن به سکته مغزی و بستری شدن در بیمارستان حتی یک پک هم سیگار نکشیده بود.

دکتر بکارا می‌گوید غیر معمول نیست که افراد پس از دچار شدن به بیماری‌هایی مانند سکته مغزی از ترس سعی کنند سیگار را ترک کنند، اما این بیمار  حالتی پیدا کرده بود که بکارا آن را "متلاشی‌شدن اعتیاد به سیگار" می‌نامد و او می‌خواست بداند چرا این اتفاق افتاده است.

بکارا  و همکارانش به دنبال این مشاهده وضعیت 69 بیمار دچار ضایعه مغزی را پیش از ان مرتبا سیگار می‌کشیدند، بررسی کردند. 19 تن از این بیماران از جمله آن مرد 38 ساله دچار آسیب به اینسولای مغز شده بودند. 13 نفر از این گروه سیگار را ترک کرده بودند و  12 تای آنها به راحتی این کار را انجام داده بودند. آنها یک روز  پس از آسیب مغزی سیگار را ترک کرده بودند، و پس از آن هیچ میلی به سیگار کشیدن نشان نداده بودند.

اگر یافته‌های براکا تایید شود، ممکن است داروهایی ساخته شود که با هدف قراردادن اینسولای مغز به ترک سیگار کمک کند.

 به گفته دکتر بکارا اینسولای مغز حاوی گیرنده‌های نیکوتینی است، بنابراین ساختن داروهایی که به طور اختصاصی اثر نیکوتین را مهار کنند امکان‌پذیر است، هر چند که این روند ممکن است سال‌ها طول بکشد.

کد خبر 14364

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز