گروه اقتصادی: نخستین گام عملی دولت برای تحقق ایجاد2.5 میلون شغل برداشته شد.

به گزارش همشهری، در اقدامی دیرهنگام و درحالی‌که 5 ماه از سال گذشته، هیأت وزیران با هدف بسترسازی برای ایجاد 2.5میلیون شغل در سال‌جاری، کارفرمایانی را که اقدام به استخدام نیروی جدید کنند، از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، بر این اساس مقرر شد کارفرمایان کارگاه‌های خصوصی و تعاونی که پس از اعلام نیاز به ادارات کار و امور اجتماعی، نیروی کار جدید را علاوه بر نیروی کار موجود به کار گمارند، باید مراتب را به ادارات کار و امور اجتماعی اعلام کنند. براساس این آیین‌نامه، کارگرانی که در طول برنامه چهارم نتوانسته‌اند به‌مدت 5 سال از مزایای این قانون در طول برنامه چهارم بهره‌مند شوند بقیه مدت باقیمانده را می‌توانند براساس بند «و» ماده 80 قانون برنامه پنجم و با شرایط آیین‌نامه جدید استفاده کنند.

بر این اساس معافیت بیمه‌ای سهم کارفرما کماکان پایدار بوده و به مرحله اجرا درخواهد آمد. براساس این آیین‌نامه، کارفرمایان کارگاه‌ها و مؤسسات مشمول این آیین‌نامه پس از اعلام نیاز و جذب نیروی کار جدید و حفظ اشتغال کارگاه، از تخفیف حق بیمه سهم کارفرما در طول برنامه پنجم توسعه برخوردار خواهند شد. میزان تخفیفی که طبق مصوبه مذکور به حق بیمه سهم کارفرما تعلق می‌گیرد، به نسبت سال به‌کارگیری در طول برنامه پنجم تعیین خواهد شد. بر این اساس اگر کارفرما اقدام به استخدام نیروی کار در سال اول برنامه کند از تخفیفی معادل 90 درصد برخوردار می‌شود و این رقم در سال‌های آینده مطابق جدول اعلامی کاهش می‌یابد.

بر این اساس کارفرمایانی که به واسطه دریافت تسهیلات اشتغال‌زایی و موارد مشابه، متعهد به به‌کارگیری نیروی کار جدید شوند، می‌توانند علاوه بر انجام تعهدات یاد شده درصورت به‌کارگـیری نیروی کار جدید با رعایت این آیین‌نامه از تخفیفات بیمه‌ای برخوردار شوند. همچنین درصورت هرگونه تغییر در نوع شخصیت کارفرما (حقیقی یا حقوقی)، نیروهای قبلی نیز جزو نیروی کار موجود محسوب خواهند شد. بر این اساس نیروهای کاری که در طول برنامه چهارم توسعه به‌مدت 5 سال از معافیت‌های بیمه‌ای موضوع ماده (49) قانون برنامه سوم توسعه و ماده «103» قانون برنامه چهارم توسعه برخوردار شده‌اند از شمول این آیین‌نامه خارج هستند.

نیروی کاری که کمتر از 5سال از تخفیفات یادشده بهره‌مند شده است، مجموعا تا سقف 5 سال مشمول مفاد ماده «3» این آیین‌نامه خواهد شد. همچنین براساس این آیین‌نامه در مواردی که نیروی کار جدید به جای نیروی کار موجود که اخراج، یا مستعفی شده یا ترک کار کرده است در کارگاه‌های خصوصی و تعاونی به کار گمارده شود، کارفرما مشمول استفاده از تخفیفات بیمه‌ای مندرج در این آیین‌نامه نخواهد بود. هیأت وزیران مصوب کرده است که اعتبار لازم برای اعمال تخفیف حق بیمه سهم کارفرمایی موضوع این آیین‌نامه در قالب بودجه سنواتی با رعایت سقف اعتبارات مصوب قابل اعمال است.

جدول

کد خبر 143491
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز