طرح پرداخت بیمه بیکاری به کارجویان بیکار این روزها در مراحل پایانی خود در مجلس به سر می‌برد.

هادی مقدسی

برای اطلاع از جزئیات این طرح و مزایایی که اجرای آن برای بیکاران کشور به همراه خواهد داشت، با هادی مقدسی یکی از اعضای کمیسیون اجتماعی مجلس گفت‌وگو کردیم.

  • طرح بیمه بیکاری کارجویان هم‌اکنون در مجلس در چه مرحله‌ای قرار دارد و چرا تا‌کنون جدی گرفته نمی‌شد؟

این طرح هفته گذشته در کمیسیون اجتماعی به تصویب رسیده و آماده ارسال به صحن است. تا‌کنون به‌علت اینکه منتظر ایجاد اشتغال توسط دولت بودیم، این طرح کمتر مورد توجه قرار می‌گرفت. اما از آنجا که ممکن بود این پروسه یک مقدار طولانی شود باید به‌منظور جلوگیری از افزایش ناهنجاری‌های احتمالی از جانب معضل بیکاری چاره‌اندیشی می‌شد و به همین دلیل این طرح با جدیت در دستور کار مجلس قرار گرفت.

  • تدوین این طرح چه تغییراتی را در تکالیف دیگری که برای بیمه بیکاری وجود داشت، ایجاد کرده است؟

در فرایند تدوین طرح بیمه بیکاری کارجویان، قانون بیمه بیکاری هم اصلاح شد. بدین‌ترتیب که این بخش از صندوق تأمین اجتماعی جدا شده و یک صندوق جداگانه درخلال این قانون تحت عنوان صندوق بیمه بیکاری تشکیل خواهد شد. این صندوق شامل بازنشستگان و شاغلین کشوری هم می‌شود و منحصر به بخش کارگری نخواهد بود. به این معنی که اگر کسی در یک سازمانی بنا به دلایلی بیکار شد، بنا بر این قانون او هم مشمول دریافت بیمه بیکاری می‌شود.

  • در مورد بیکاران جویای کار چه تدابیری اندیشیده شده است؟

صندوق مکلف است مادامی که این افراد به‌دنبال کار می‌گردند امکان بهره مندی از پوشش بیمه تأمین اجتماعی تا 2 سال را برای آنها فراهم کند. بدین‌ترتیب که از تاریخ عضویت در صندوق مشمول بازنشستگی شوند و علاوه بر این مبلغی هم به‌منظور گذران زندگی در قالب تسهیلات قرض الحسنه به این افراد داده می‌شود.

اما افراد شاغلی که بیکار می‌شوند براساس این قانون پیشاپیش 3 درصد حق بیمه خودشان را بابت استفاده از این صندوق پرداخت کرده‌اند. تا پیش از این تأمین اجتماعی موظف به پرداخت بیمه بیکاری به این افراد بوده ولی از زمان تصویب این قانون، صندوق بیمه بیکاری موظف به پرداخت مبالغ مذکور است. اما در مورد بیکاران متقاضی کار و جویای کار دولت باید از طریق تسهیلات قرض‌الحسنه حمایت کند تا زمانی که مشغول بکار شدند مبالغ اخذ شده طی اقساط بلندمدت به صندوق بازگردد.

  • آیا مباحثی را که در مورد تأمین منابع این صندوق از درآمد هدفمندی یارانه‌ها مطرح شده، تأیید می‌کنید؟

خیر؛ این منابع در قانون بودجه درنظر گرفته خواهد شد. البته این اعتبارات بودجه‌ای تنها برای بخش بیکاران جویای کار است. در مورد شاغلان بیکار شده، منابع از محل پرداخت‌های 3 درصدی که پیشاپیش از حقوق این افراد به حساب صندوق واریز شده، تأمین خواهد شد. ولی تا‌کنون رقم دقیقی برای موجودی لازم در این صندوق به‌دست نیامده است.

  • در حال حاضر مجلس چه برآوردی از بیکاران جویای کار و مشمولان این قانون دارد؟

به‌هرحال تصمیم مجلس بر این است که این قانون را به تصویب برساند. طبق اعلام مرکز آمار نرخ بیکاری هم‌اکنون در حدود 12 درصد است که این به معنی بیکار بودن حدود 3 میلیون و 200هزار نفر از نیروی کار کشور است. اما اگر در سال‌جاری وعده دولت مبنی بر ایجاد2.5 میلیون شغل عملی شود، دیگر بیکاری نمی‌ماند که تحت پوشش این قانون قرار بگیرد و در غیراین صورت بیکاران جویای کار از این پس رها شده نخواهند بود و می‌توانند از مزایای قانون بیمه بیکاری استفاده کنند.

کد خبر 143693
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز