دولت هدف خود را برای ایجاد اشتغال در سال‌جاری رقمی معادل 2.5میلیون شغل عنوان کرده است و با تمام انتقاداتی که درخصوص واقعی و قابل تحقق بودن این رقم وجود دارد، برای دستیابی به این هدف مشغول برنامه‌ریزی است.

نعمت‌الله ترکی

با نعمت‌الله ترکی، معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران گفت‌وگو کردیم.

  • در سال‌جاری چه تعداد شغل در استان تهران ایجاد خواهد شد؟

طبق برنامه‌ریزی‌هایی که از سال گذشته در حال انجام بود سهم استان تهران 363هزار فرصت شغلی از مجموع 5/2 میلیون شغل کل کشور است. این میزان هم پس از نهایی شدن بین دستگاه‌های اداری استان و شهرستان‌های استان تهران تقسیم شد. بر این اساس فعالیت‌های مربوطه از خرداد ماه آغاز شد که با اقدامات انجام شده تا‌کنون حدود 80 هزار فرصت شغلی در استان تهران ایجاد شده و قطعا تا پایان سال این رقم به اهداف مصوب خواهد رسید.

  • مشاغل ایجاد شده بیشتر در چه زمینه‌هایی ایجاد شده است؟

3 بخش صنعت و معدن، کشاورزی و بازرگانی بیشترین سهم را بین فرصت‌های شغلی ایجاد شده طی این مدت دارا هستند و مابقی مانند مشاغل خانگی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

  • برای توسعه مشاغل خانگی در استان تهران در سال‌جاری چه امکاناتی درنظر گرفته شده است؟

در سال‌جاری تسهیلاتی از سوی دولت برای اختصاص به مشاغل خانگی در سراسر کشور پیش‌بینی و ابلاغ شد که از این میزان رقمی معادل 140 میلیارد تومان سهم استان تهران است. در این راستا بانک‌های عامل مشخص شده و وظایف طی ابلاغیه‌ای به آنها اعلام شده و در حال حاضر هم پرداخت تسهیلات توسط این بانک‌ها آغاز شده‌است.

  • تا‌کنون در استان تهران چه میزان تسهیلات در این زمینه پرداخت شده است؟

از آنجا که چند روزی بیشتر از ارسال این ابلاغیه به بانک‌ها نمی‌گذرد، هنوز رقم دقیقی درخصوص تسهیلات پرداختی مشخص نشده است، اما در مورد تعداد کل این قبیل مشاغل می‌توان گفت که امسال با درنظر گرفتن تعداد افراد مراجعه‌کننده حداقل حدود 60 هزار شغل خانگی در استان تهران ایجاد خواهد شد که این میزان درصورت وجود تقاضا در این بخش به راحتی امکان افزایش دارد؛ چرا که هم ظرفیت‌های مناسبی در این زمینه وجود داشته و هم می‌توان درصورت وجود تقاضا بیش از پیش‌بینی‌ها سهم تسهیلات مشاغل خانگی در استان تهران را از مرز 140 میلیارد تومان فراتر برد. استانداری تهران در این رابطه با نهادهایی مانند کمیته امداد، بهزیستی یا اداره کار استان تهران رایزنی و هماهنگی داشته و در این قالب محورها و فعالیت‌ها مشخص شده و در قالب یک دستورالعمل به این دستگاه‌ها ابلاغ شده است. به‌عنوان مثال تسهیلاتی که برای شغلی مانند قالیبافی درنظر گرفته می‌شود مربوط به مواداولیه یا تشکیل کارگاه به‌صورت تجمعی و انفرادی بوده که پس از معرفی به بانک‌های عامل پرداخت می‌شود.

  • آیا اخیرا برآوردی در مورد نرخ بیکاری در استان تهران داشته اید؟

این نرخ تا پایان سال 89 حدود 11 درصد بود و با اقدامات انجام شده به‌نظر می‌رسد که این نرخ نسبت به پایان سال گذشته کاهش یافته باشد. البته رقم دقیق آن پس از مشخص شدن نتایج نهایی سرشماری نفوس و مسکن که از آبان ماه شروع شده است، استخراج خواهد شد، اما با ظرفیتی که در حال حاضر از منظر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید در استان فراهم شده نرخ بیکاری در استان تهران تا پایان سال قطعا به کمتر از 10 درصد خواهد رسید.

کد خبر 142999
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز