مصوبه هیأت دولت در آذرماه سال گذشته تمام دستگاه‌های دولتی را مکلف می‌کند که نسبت به تبدیل وضعیت کارکنان شرکتی خود به قراردادی اقدام کنند.

 سیدعلیرضا میرمحمد صادقی

این مصوبه هم‌اکنون توسط تعدادی از وزارتخانه‌ها بدون هیچ قید و شرطی انجام شده است. اما اجرای این مصوبه در وزارت نفت با موانعی مواجه است. با سیدعلیرضا میرمحمد صادقی، معاون توسعه انسانی وزیر نفت در این رابطه گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • بسیاری از کارکنان شرکتی وزارت نفت نسبت به تعلل در تبدیل وضعیت‌شان گلایه دارند. این وزارتخانه چه برنامه‌ای برای کارکنان شرکتی خود دارد؟

برای نیروهای شرکتی یا پیمانکاری در صنعت نفت چند اقدام مهم انجام شده که نخستین آنها برنامه‌ریزی برای برگزاری آزمون استخدامی در شرکت ملی نفت و شرکت پالایش و پخش است که البته امتیازات ویژه‌ای برای نیروهای پیمانکاری صنعت نفت درنظر گرفته شده است.

  • اما براساس مصوبه هیأت دولت قراردادی شدن نیروهای شرکتی نیاز به برگزاری آزمون ندارد و خودبه‌خود این‌نیروها باید قراردادی شوند؟ چرا وزارت نفت اقدام به برگزاری آزمون در این خصوص کرده است؟

در صنعت نفت حدود 35 نوع تخصص، عام است ولی برخی شرکت‌های پیمانکاری 125 تخصص را به‌کار گرفته‌اند که بسیاری از آنها را نمی‌توان در این صنعت به‌کار گرفت. ما در وزارت نفت فقط لیسانسیه‌های متخصص و مرتبط در مقابل سمت سازمانی را تغییر وضعیت می‌دهیم.

  • پس وزارت نفت تفسیر خود را از مصوبه آذرماه دولت اعمال می‌کند، چرا؟

این به‌علت محدودیت سمت‌های سازمانی است. به‌عنوان مثال برای یک سمت ممکن است 200 پست داشته باشیم ولی هم‌اکنون 400 نفر با پست مشغول فعالیت هستند که البته همه این افراد را نمی‌توان استخدام کرد. اگر در یک استان بیش از تعداد مقرر برای یک سمت نیرو جذب شده باشد، تخلف صورت گرفته است و این تخلف هم به مدیر استانی برمی‌گردد.

  • معاون توسعه انسانی رئیس‌جمهور هم بر این نکته تأکید دارد که باید این اقدام بدون آزمون و هیچ‌گونه شرط و شروطی در وزارت نفت هم اجرایی شود.

این استخدام به شرطی است که سمت‌های مرتبط با تخصص افراد دقیقا به اندازه تعداد افراد باشد. ولی اگر تعداد افراد بیش از تعداد سمت‌ها بود باید آزمون گرفته شود. در حال حاضر حدود 20 هزار نفر نیروی شرکتی فوق دیپلم و لیسانس فعال هستند که از این تعداد 5هزار نفر رشته‌هایشان مرتبط با شغل است و این تعداد درصورت قبولی در آزمون به استخدام رسمی درمی‌آیند. در مورد بقیه هم اگر سمت‌های رسمی خالی ماند از بین آنها که تعداد شاغلان بیش از تعداد سمت‌ها بود آزمون می‌گیریم ولی اگر برابر با تعداد سمت‌ها بود، افراد بدون آزمون استخدام قراردادی می‌شوند.

کد خبر 139900
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز