همشهری آنلاین: رییس قوه مقننه جمهوری اسلامی ایران با انتقاد از جریانات سیاسی که برای ورود به انتخابات مجلس سهم‌خواهی می‌کنند، گفت: افزایش دوز کشمکش‌های سیاسی، دغدغه‌های اصلی مردم را به حاشیه می‌راند.

علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی روز پنجشنبه در همایش "نقش اصناف در بهبود فضای کسب و کار" که در شهر قم برگزار شد، از ثبات در فضای کسب و کار، قوانین، تصمیمات دولت و تعرفه‌های صادراتی به عنوان مهمترین عوامل برای بهبود امور این حوزه یاد کرد و یادآور شد: در کنار مسائل یادشده باید فضای سیاسی کشور نیز دلنشین باشد و جریانات سیاسی پیش از موعد وارد کشمکش‌های انتخاباتی نشوند چرا که در این صورت مطالبات مردم و رونق اقتصادی در پله‌های بعدی قرار می‌گیرند.

رییس فراکسیون اصولگرایان مجلس با تاکید بر اینکه در حال حاضر دعوا بر سر ۷+۸ یا ۶+۷ مسائل اصلی و موضوعات مهم مملکتی به حساب نمی‌آید، تصریح کرد: جریانات سیاسی که برای ورود به انتخابات مجلس سهم‌خواهی می‌کنند، فضای کشور را به سمت کشمکش سوق می‌دهند و در نتیجه مشکلات مردم و تولیدکنندگان نادیده گرفته یا به حاشیه رانده خواهد شد.

وی با بیان اینکه افزایش دوز کشمکش‌های سیاسی، دغدغه‌های اصلی مردم را به حاشیه می‌راند، ادامه داد: انتخابات عرصه‌ای است برای اینکه مسائل و مطالبات مردم در آن طرح شود.

لاریجانی اظهار کرد: در انتخابات افراد باید به تناسب برداشت خود از شرایط کشور، برنامه‌های خود را بیان کنند تا زمینه‌ رونق و آبادانی مملکت فراهم آید اما کشمکش‌ و تخریب ما را از این هدف دور می‌کند.

به گزارش ایلنا، لاریجانی خاطرنشان کرد: در فضای سیاست، ۸۰ تا ۹۰ درصد برنامه‌های انتخاباتی باید برای حل مشکلات مردم باشد و ۱۰ تا ۲۰ درصد مابقی، راهکارهای مربوط به مسائل سیاسی را پیگیری کند.

رییس قوه مقننه کشورمان در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه دولت باید تلاش کند برای تسهیل فضای کسب و کار، امور به مردم واگذار شود تا آنها برای انجام کارها در بخش‌های دیوانی و اداری سردرگم نشوند، افزود: برخی از مراکز دولتی در واگذاری تصدی‌گری‌های خود به صنوف یا مجامع صنفی مردد هستند در صورتی که با این واگذاری‌ها کارها بهتر به نتیجه می‌رسند.

لاریجانی خاطرنشان کرد: صنوف دید تخصصی به مسائل دارند و اگر دولت از نظر و دیدگاه آنها استفاده کند، دسترسی به راهکارهای حل مسائل و مشکلات، تسهیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه استراتژی وزارت جدید صنعت، معدن و تجارت، واگذاری امور این بخش‌ها به اصناف و بازار است، تاکید کرد: باید این کار هر چه زودتر انجام شود.

لاریجانی با بیان این‌که اصناف و مجامع صنفی باید در سیاست‌گذاری‌ها و تصمیم‌سازی‌ها وارد شوند، یادآور شد: در مجلس زمینه برای حضور اتاق بازرگانی و اصناف در کمیسیون‌ها و شرکت در مباحث آنها فراهم شده است، همچنین در صحن علنی، بر حسب مسائل و موضوعات در دستور کار، نظر این مراجع نیز اخذ می‌شود.

وی با اشاره به اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها افزود: این قانون برای اینکه به درستی اجرا شود، زمان نیاز دارد.

رییس مجلس اظهار کرد: اگر اهداف قانون هدفمند کردن یارانه‌ها محقق شود، منافع زیادی برای کشور و مردم خواهد داشت اما تا آن زمان در بخش‌های صنعت و کشاورزی وجود دارد که برای رفع آنها در قانون پیش‌بینی شده مبالغی از محل اصلاح قیمت‌ها در اختیار صنایع و بخش‌های تولیدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه هدف از هدفمندی یارانه‌ها بهینه کردن تولید که باید برای آن یک زمان متعارف در نظر گرفته شود، گفت: فراهم کردن شرایط این امر می‌تواند شروع خوبی برای وزارتخانه جدید صنعت، معدن و تجارت باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی در همایش "نقش اصناف در بهبود فضای کسب و کار" همچنین با اشاره به سقوط دیکتاتور بغداد، یادآور شد: بین ملت‌های ایران و عراق ارتباطات دیرینه وجود دارد و اکنون که دیکتاتور این کشور سقوط کرد باید ترتیبی اندیشیده شود تا روابط تجاری با عراق افزایش پیدا کند تا از این طریق به ملت این کشور کمک شود.

وی افزود: استراتژی نظام جمهوری اسلامی از زمان امام راحل (ره) تا به امروز این بوده که با کشورهای همسایه ارتباط نزدیک و دوستانه و صمیمی برقرار شود.

لاریجانی متذکر شد: برخی از مسئولان نباید بی‌جهت با به‌کارگیری برخی از کلمات و الفاظ روابط بین ایران و همسایگان یا سایر کشورهای اسلامی را تخریب کنند.

 

کد خبر 142947
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز