همشهری آنلاین: رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ایران در یک کنفرانس خبری در قاهره تاکید کرد: ایران پیش از تحولات اخیر مصر نیز آمادگی خود را برای از سرگیری روابط با این کشور اعلام کرده بود و امروز منتظر پاسخ قاهره هستیم.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری آلمان، "علاء الدین بروجردی" روز گذشته در یک کنفرانس خبری در قاهره اظهار داشت: ملت مصر پس از انقلاب 25 ژانویه، سرنوشت این کشور و منطقه را تعیین می کند.

بروجردی که نخستین مقام ایرانی است که از ماه ژانویه تا کنون از مصر دیدار می کند، در ادامه تاکید کرد: امیدواریم انتخابات آینده در مصر موفقیت آمیز و سالم برگزار شده و گامی بزرگ در جهت پیشرفت و رفاه باشد.

وی با اشاره به علاقه مندی ایران به مصر اظهار داشت: ما به مصر علاقه داریم اما در روابط دوجانبه با این کشور عجله نمی کنیم. ایران پیش از تحولات اخیر نیز آمادگی خود را برای از سرگیری روابط با قاهره اعلام کرده بود و امروز ما منتظر پاسخ مصر هستیم.

وی افزود: ما خوشحال خواهیم شد که فضای آزادی را در مصر ببینیم و معتقدیم آمریکا دیگر نمی تواند همچون گذشته در این کشور امر و نهی کند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: ما برای تبادل تجربیات انقلاب اسلامی ایران پس از 30 سال از وقوع آن، آمادگی داریم.

بروجردی در خاتمه درباره برخی شایعات مطرح شده اظهار داشت: گزارشهای مطرح شده درباره تلاشهای ایرانی در زمینه نشر تفکرات شیعی در مصر را به شدت تکذیب کرده و تاکید می کنیم که سیاستهای ایران برای مبنای احترام به تمامی مذاهب و ادیان است.

نگذاریم سوریه طعمه آمریکا شود

خبرگزاری فارس هم گزارشی از سفر هیات مجلس شورای اسلامی به مصر به سرپرستی علاالدین بروجردی داده است که می خوانید:

علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز (سه‌شنبه) در نشستی خبری با اصحاب رسانه‌ در محل اقامت رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع رسانه‌ها، گفت: علت اصلی سفر من دعوت رسمی مهمانان مصری به کنفرانس بین‌المللی فلسطین است که در اکتبر آتی در سطح روسای مجالس اسلامی در ایران تشکیل می‌شود و در همین راستا من با رئیس مجلس قطر دیدار داشتم و قرار است با روسای مجلس کویت و عمان نیز دیدار کنم. امیدوارم به زودی انتخابات مجلس در مصر هم برگزار شود و ما در اینگونه مراسم‌ها رئیس مجلس مصر را نیز دعوت کنیم.

بروجردی با اشاره به دیدارش با نبیل العربی خاطرنشان کرد: ایشان با دعوتنامه رسمی به کنفرانس بین‌المللی فلسطین در تهران دعوت شد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: مسئله فلسطین برای جمهوری اسلامی ایران و همه امت اسلامی مسئله مهمی تلقی می‌شود و به همین دلیل از 30 سال پیش حضرت امام خمینی (ره) آخرین جمعه ماه رمضان را به عنوان روز قدس اعلام کردند.

وی در مورد دیدارش با نبیل العربی گفت: در این دیدار فرصت خوبی بود که تحولات جاری برخی کشورهای عربی را مورد بررسی قرار دهیم و تحولات لیبی، یمن و سوریه در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و ما امیدواریم که هر چه سریع‌تر شاهد برقراری آرامش و امنیت در این کشورها در جهت حفظ منافع این کشورها و امت اسلامی باشیم.

بروجردی افزود: از دید جمهوری اسلامی تحولات مصر ما در تحولات منطقه است و به همین دلیل ملت بزرگ مصر سرنوشت مصر و خاورمیانه را در دست گرفته‌اند و امیدواریم که با توفیقات الهی انتخابات مجلس و ریاست جمهوری مصر با موفقیت برگزار شود.

نماینده بروجرد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما از سفر اقشار مختلف مصر به ایران استقبال می‌کنیم، از آمادگی ایران برای تبادل تجربیات با مصر خبر داد.

بروجردی افزود: براساس تجربه می‌دانیم یکی از روش‌های موفقیت انقلاب‌ها، عدم تأثیرپذیری از فشار بیگانه به‌خصوص آمریکاست.

وی خاطرنشان کرد: ما در این 30 سال در برابر این فشارها ایستادیم و امروز هم نتیجه این ایستادگی را می‌بینیم و نتیجه این ایستادگی این بود که ما امروز توانمندی‌های عظیمی را به دست آورده‌ایم.

بروجردی گفت: برای مثال ما برای ساخت ماهواره تلاش کردیم که از کمک‌های کشورهای خارجی استفاده کنیم. اما هیچ کشوری حاضر به کمک نشد. در نتیجه این درس بزرگ را که حضرت امام خمینی (ره) به ما داد و تأکید کرده بودند که باید بر توانمندی‌های ملی تکیه کنیم مدنظر قرار دادیم و اکنون موفق به ساخت و پرتاب دو ماهواره به فضا شدیم و امسال هم ماهواره‌ای بزرگ‌تر از ماهواره قبلی به فضا پرتاب خواهیم کرد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: بر خلاف خواست آمریکا که نمی‌خواست ایران به فناوری هسته‌ای صلح‌آمیز دست یابد، اکنون به این فناوری دست یافته‌ایم و در زمینه نانوتکنولوژی در حالی که رتبه ما 60 بود به رتبه 14 رسیده‌ایم.

 علاقه‌مند رابطه با مصر هستیم ولی عجله‌ای هم نداریم

بروجردی در مورد رابطه با مصر و وضعیت کنونی آن نیز گفت: هر چند علاقه‌مند رابطه با مصر هستیم، اما عجله‌ای در این زمینه نداریم. اگر چه حتی قبل از تحولات اخیر به شکل رسمی آمادگی خود را برای رابطه اعلام کرده بودیم، اما معتقدیم در شرایط امروز این تصمیم باید در قاهره گرفته شود و البته خوشحالیم که الان فضای آزاد و مناسبی در مصر برای برقراری رابطه مهیاست.

وی در ادامه افزود: نکته‌ای هم که در این مدت در گزارش‌ها دیدیم تبلیغ کذبی بود مبنی بر تلاش ایران برای گسترش تشیع در مصر در حالی که ما معتقد به وحدت اسلامی هستیم و به همه مذاهب احترام می‌گذاریم. ما بیش از یک و نیم قرن است که بنیانگذار دارالتقریب هستیم و امروز هم همان سیاست با جدیت دنبال می‌شود و مقام معظم رهبری با جدیت این سیاست را دنبال می‌کنند.

بروجردی گفت: سالانه هزاران ایرانی به کشورهای مختلف منطقه مثل عربستان، امارات و ترکیه سفر می‌کنند و مقادیر زیادی ارز وارد این کشورها می‌شود. امیدواریم بخشی از این سرمایه نصیب مصر هم بشود.

وی افزود: ما آمادگی خود را اعلام کرده‌ایم و مسئولین مصری تصمیم خودشان را خواهند گرفت و در مورد سوریه هم باید بگویم که آمریکا مصر را به عنوان مهمترین پایگاه خود در منطقه از دست داده و به همین دلیل موازنه قوا در منطقه به ضرر آمریکا و رژیم صهیونیستی به هم خورده است و به همین دلیل آمریکا تلاش می‌کند تا محور مقاومت یعنی سوریه را در هم بشکند.

نماینده بروجرد در مجلس گفت: در دیدار با نبیل العربی از ایشان شنیدم که اخیراً به سوریه رفته و با آقای اسد دیدار و گفتگو کرده است. ما معتقدیم که این روشی حکیمانه است و باید کمک کرد که نقطه پایانی بر حوادث سوریه گذاشته شود.

بروجردی اضافه کرد: برخی اصلاحات چون اعلام پایان حالت فوق العاده و آزادی زندانیان سیاسی و تثبیت قانون احزاب و آغاز گفتمان ملی گام‌های مهمی است که می‌تواند نقطه پایانی بر حوادث سوریه باشد و ما باید با طرح‌های آمریکا و اسرائیل برای شکستن مقاومت فلسطین مقابله کنیم.

بروجردی در ادامه به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر این که آیا در این سفر درباره رابطه مصر و ایران با مقامات مصری گفت‌وگو کردید؟ گفت: ما ترجیح می‌دهیم که دوستان مصری را برای تصمیم گیری درباره رابطه آزاد بگذاریم؛ ضمن اینکه اگر امروز رابطه برقرار شود ما خرسند‌تریم تا فردا این اتفاق بیفتد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره تحولات بحرین نیز اظهار داشت: معتقدم بحرین کشوری کوچک با جمعیت و وسعتی کم و مردمی بدون سلاح است و این در حالی است که پلیس و سازمان امنیت بحرین و ارتش عربستان و نیروهای سپر جزیره برای مقابله حضور دارند. برخورد با مردم نیازمند این حجم از نیروها و پلیس و ... نیست و فقط مانده است که آمریکایی‌ها وارد شوند. اگرچه آنها مدتی است پایگاه نظامی در منطقه دارند و فکر می‌کنم اگر ما قواعد دموکراسی را بپذیریم مشکل بحرین حل خواهد شد.

بروجردی خاطرنشان کرد: اگر مثل مصر و ایران، هر کس یک رای داشته باشد مشکلات در بحرین هم حل می‌شود.

مخالفیم سوریه طعمه آمریکا شود

خبرنگار شرق الاوسط مصر درباره دیدارهای بروجردی در قاهره و موضع وی در قبال حل مشکل در سوریه سؤال کرد و وی در پاسخ گفت: در این سفر با شخصیت‌های برجسته سیاسی و اجتماعی متعددی دیدار کردم ولی چون سفر ما رسمی نبود و در مصر هم مجلسی وجود نداشت، به همین مقدار بسنده کردیم. در مورد سوریه ما در برابر دو انتخاب قرار داریم، اول اینکه سوریه را در دهان گرگی به نام آمریکا قرار دهیم و شرایط را به گونه‌ای رقم بزنیم که ناتو به این بهانه علیه سوریه حمله کند که این بدین معناست که ما در جهان اسلام مصیبتی بر مصیبت‌های دیگرمان اضافه خواهیم کرد و این بر خلاف مصالح جهان اسلام است.

وی افزود: انتخاب دوم این است که در سوریه به پایان درگیری‌ها کمک کنیم و نباید از یاد ببریم که اصلاحات پیشنهادی دولت سوریه آن هم در کشوری که ده‌ها سال است نظام تک حزبی می‌باشد پیشنهادات قابل توجهی است. بنابراین ایران با اینکه سوریه طعمه آمریکا شود مخالف است و معتقدیم که مصالح امت اسلام حکم می‌کند که بسیج شویم تا سوریه را به عنوان مرکزی از مقاومت فلسطین استوار نگهداریم. ما نظریه آقای نبیل العربی در مورد گفت‌وگو و اصلاحات را قبول داریم.

خبرنگار بی‌بی‌سی عربی از بروجردی پرسید آیا فکر می‌کنید که مبارک برای عدم رابطه با ایران دنبال بهانه بوده و مسائلی چون نام خیابان و یا دیگر موضوعات را مطرح می‌کرده یا آن‌ها را موضوعاتی واقعی می‌دانید و به دنبال حل آنها هستید؟ که وی گفت: این مربوط به گذشته است و امروز، امروز است و در مصر انقلابی رخ داده است. فکر می‌کنم رابطه دو کشور به سمت مستحکم‌تر شدن است و ما جشن برقراری رابطه دو کشور را به زودی در مصر و قاهره برگزار می‌کنیم.

خبرنگار شبکه الجزیره سؤال کرد آیا شما برنامه مشخصی برای توریسم و گردشگری دارید که رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس اظهار داشت: این موضوع انشاءالله عملی خواهد شد و در این راستا ابتکار عمل دفتر حفاظت از منافع مصر در ایران برای صدور ویزا مهم است.

هیچ شرطی برای رابطه نداریم

خبرنگار روزنامه الاهرام از بروجردی درباره شرایط لازم برای عادی سازی روابط سؤال کرد و بروجردی پاسخ داد: معتقدیم که شرایط قبل و بعد از انقلاب در مصر یکسان نیست و رابطه هم نباید اینطور باشد و باید تغییر کند. برای ما هیچ شرطی برای رابطه وجود ندارد و من فکر نمی‌کنم مصر بعد از انقلاب هم شرطی داشته باشد. البته ما شرایط کنونی را درک می‌کنیم که تمام توجهات به انتخابات و شرایط خاص این دوران دوخته شده و باید به مصر فرصت داده شود. با این حال ما آماده گفت‌وگو در مورد همه موضوعات هستیم.

تبلیغات دروغین دشمنان مشترک

خبرنگار دیگری درباره اخباری مبنی بر تلاش ایران برای گسترش تشیع سؤال کرد که بروجردی در این باره گفت: فکر می‌کنم که این تبلیغات دروغین دشمنان مشترک شیعه و سنی است. زیرا ما اگر سیاست شیعی کردن سنی‌ها را داشتیم در ایران اهل تسنن زیادی داریم که هیچ تلاشی برای شیعه کردن آنها انجام ندادیم و بر عکس به آنها کمک می‌کنیم که مدارس و مساجد خود را داشته باشند. این مسئله اصلاً موضوعیت ندارد و برای ما وحدت اسلامی مهم است. اما دشمنان اسلام تلاش می‌کنند که با طرح این مسائل ما را از مسیر اصلی وحدت منحرف کنند.

 انتقال اسلحه از ایران به سوریه کذب محض است

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار الوفد در مورد موضع ایران در قبال مواضع اخیر ترکیه در مورد سوریه و اینکه اخیراً ترکیه علیه بشار اسد مواضعی داشته که متفاوت از گذشته است و حتی مدعی کمک ایران به سوریه شده، گفت: اولاً موضوع انتقال اسلحه از ایران به سوریه کاملا کذب است و ما فکر می‌کنیم که ترکیه باید آرامش بیشتری در برابر حوادث مهم داشته باشد و زبان تهدید و هشدار کمکی به حل مشکل نمی‌کند. البته ما آماده‌ایم به برادران مسلمان و همسایه خود در ترکیه در این رابطه کمک کنیم. همچنانکه در مسائل مربوط به عراق همکاری‌های مثبتی با ترکیه داشته‌ایم.

بروجردی در پاسخ به پرسش خبرنگار روزنامه مصری الیوم که مجدداً درباره تحولات سوریه و به تعبیر وی کشتار مردم در این کشور سؤال کرد، اظهار داشت: به هیچ وجه نمی‌توان در دنیای دیپلماسی با چنین ادبیاتی به هر کشوری دستور بدهید که شما کنار بروید، چون اگر بحث کشتار باشد آقای اوباما به واسطه کشتارهایی که در افغانستان و عراق شده صورت گرفته بیش از همه مستحق هشدار برای کنار رفتن است. بنابراین تنها راه این است که با گفت‌وگو مسائل را به پیش برد تا در اصلاحات تسریع شود و این خواست بسیاری از کشورهاست.

 آمادگی تبادل استاد و دانشجو

خبرنگار الدستور از امکان تبادل دانشجو با الازهر پرسید که بروجردی در پاسخ خاطرنشان کرد: ما آمادگی داریم در زمینه مبادله استاد و دانشجو با الازهر همکاری داشته باشیم و با شما هم عقیده هستیم که دارالتقریب باید فعالیت‌های خود را با جدیت بیشتری دنبال کند و این نیازمند همکاری بیشتری است چون بخش مهمی از توانایی ما باید صرف خنثی کردن توطئه‌هایی شود که علیه اتحاد سنی و شیعه سازماندهی می‌شود.

کانال نیل فرهنگی در مورد فعالیت فرهنگی سینمایی ایران و تعمیر و بازسازی زیارتگاه‌ها در مصر پرسید که رئیس کمیسیون امنیت ملی در این باره گفت: اخیراً مجموعه‌ای از فیلم‌های ساخت ایران توسط شرکت آی فیلم در قاهره عرضه شده بود و چون هم مصر و هم ایران دارای تاریخچه قوی در ساخت فیلم هستند کما اینکه قبلا سریال‌هایی چون حضرت مریم و حضرت یوسف در مصر با استقبال مواجه شده، الان زمان آن فرا رسیده که به فکر مبادلات فرهنگی جدی‌تر بین دو کشور باشیم.

وی افزود: سازمان اوقاف و میراث فرهنگی ما همچنانکه در عراق با صرف هزینه‌های مردمی، بسیاری از این اماکن دینی را ترمیم کردند، می‌توان از این تجربه در مصر نیز استفاده کرد.

دولت مصر مشکل ویزا را حل کند، شرکت‌های ایرانی آماده‌اند

خبرنگار دیگری بار دیگر درباره آمادگی ایران برای اعزام توریست به مصر سؤال کرد که بروجردی ضمن اعلام آمادگی در این باره گفت: من باز تأکید می‌کنم که اگر‌ مشکل ویزا را دولت مصر حل کند، شرکت‌های ایرانی حاضرند هر چه زودتر امکان سفر گردشگران ایرانی به مصر را فراهم کنند و ما هیچ محدودیتی نداریم.

نباید اجازه دهیم لیبی تجزیه شود

بروجردی درباره وضعیت لیبی نیز تأکید کرد: در دیدار با نبیل العربی نگرانی ایران در مورد اوضاع لیبی و هراس از تکرار تجربه سودان به ایشان گفته شد. ما نباید بگذاریم کشوری اسلامی تجزیه شود، به‌خصوص اینکه برای ناتو و آمریکا مهم نیست چه اتفاقی برای این کشور اسلامی می‌افتد.

وی در پاسخ به سؤال دیگری درباره زمان برقراری رابطه بین تهران و قاهره گفت: جواب این پرسش در قاهره است، نه ایران. زیرا از دید ما رابطه نیازی به تصمیم مجلس ندارد با این وجود ما به تصمیمی که قاهره اتخاذ می‌کند، احترام می‌گذاریم.

در پایان این کنفرانس مطبوعاتی "احمد غمراوی " رئیس گروه دوستی ایران و مصر که برای دیدار با بروجردی در این مراسم حضور داشت، گفت: حقیقت این است که دو ملت مصر و ایران دو ملت تاریخی در جهان هستند و توانایی این را دارند که جریان تغییرات را در منطقه هدایت کنند. مصر و ایران دو کشور با ویژگی‌های مشترک هستند که می‌توانند در برابر توطئه‌های خارجی چون اسرائیل بایستند. بسیاری از روزنامه‌ها از من به گونه‌ای در مورد رابطه با ایران سؤال می‌کنند که گویی ایران یک مسئله خاص و پر خطر است و این تحت تأثیر همان گفتمان است که رسانه‌های غربی تحت سیطره صهیونیسم عنوان می‌کنند. همان جریانی که سردمدارنش همچون مردوخ آوازه رسوایی شان در عالم پر شده است.

وی بر نزدیکی شیعه و سنی و همچنین مصر و ایران تأکید کرد و افزود: من خود از جمله اعضای اولین گروهی بودم که بعد از انقلاب مصر به ایران رفتم و به چشم دیدم که ایرانی‌ها چقدر با آغوش باز خواهان رابطه ایران و مصر و نزدیکی الازهر و قم هستند. من از مجتبی امانی رئیس دفتر حفاظت منافع ایران در مصر تشکر می‌کنم که با پیگیری‌های خود زمینه را برای نزدیکی و همکاری هر چه بیشتر بین دو کشور فراهم می‌کند و به امید روزی هستیم که دو ملت و دو کشور برای اعتلای اسلام و مسلمین در کنار هم قرار گیرند.

مجتبی امانی رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره نیز در پایان این کنفرانس خبری طی سخنان کوتاهی با اشاره به روز خبرنگار در ایران این روز را به خبرنگاران مصری نیز تبریک گفت و از حاضران قدردانی کرد.

این کنفرانس خبری که با استقبال گسترده اصحاب رسانه در مصر مواجه شد در ساعات پایانی حضور هیئت مجلس شورای اسلامی به ریاست بروجردی برگزار شد.

کد خبر 142763
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز