گروه سیاسی: روز گذشته علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان درخصوص آخرین وضعیت ارتقای روابط ایران و مصر از ابراز تمایل طرف مصری برای برقراری روابط دو کشور خبر داد و تعمیق روابط ایران و مصر را عامل ثبات، امنیت و صلح منطقه دانست.

صالحی

صالحی در گفت‌وگوی خود با مهر با یادآوری روابط دیرین ایران و مصر، در عین حال تصریح کرده که متأسفانه در یکی دو دهه گذشته این روابط به‌دلیل سیاست‌های حکام قبلی مصر دچار افت و خیز شده بود ولی هر دو ملت به هم علاقه‌مندند و به‌خصوص از نظر فرهنگی خیلی به هم نزدیک‌اند و حال و هوای مردم مصر با مردم ایران خیلی سازگاری دارد.پیش از این علی‌اکبر صالحی در حاشیه اجلاس وزرای امور خارجه جنبش عدم‌تعهد با نبیل‌العربی اولین وزیر امورخارجه مصر بعد از سقوط دیکتاتوری مبارک دیدار و گفت‌وگو کرده بود.

مجتبی امانی رئیس دفتر حافظ منافع ایران در قاهره نیز در روزهای گذشته از اعلام آمادگی رئیس‌جمهور کشورمان برای سفر به مصر خبر داده بود. به گفته امانی محمود احمدی‌نژاد در دیدار گروه مصری در تهران این موضوع را مطرح کرده است. اما اخباری که اخیرا درخصوص روابط دیپلماتیک ایران و مصر منتشر می‌شود، همچنان با تبصره‌هایی روبه‌روست چنان‌که رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر معتقد است چالش‌های بسیاری وجود دارد که مانع رسیدن به پیشرفت قابل توجه در روابط ایران و مصر می‌شود.

این چالش از زبان وزیر خارجه چنین بیان شد که اگرچه در آینده‌ای نه چندان دور سطح روابط ارتقا خواهد یافت ولی باید صبر کرد تا شرایط مصری‌ها به‌گونه‌ای باشد تا بتوانند قدم مورد نظر را بردارند. صالحی در سخن اخیر خود پیش‌بینی کرده تحقق این شرایط یک تا سه ماه زمان ببرد.اما این موارد تنها موانع سر راه روابط ایران و مصر نیستند. بخشی از چالش‌های روابط ایران و مصر به فشار کشورهای عربی منطقه و غربی به مصر مربوط می‌شود.

کارشناسان تکاپوی بی‌حد و حصر سعودی‌ها برای ممانعت از نزدیکی قاهره با تهران را هراس از شکل‌گیری برتری جدید منطقه‌ای با محوریت ایران و مصر و بالطبع انزوای عربستان ارزیابی کرده‌اند؛ امری که درصورت تحقق، موجب تقویت جبهه مقاومت در منطقه با محوریت ایران و از دست دادن یکی از اعضای فعال جبهه سازش و ضعف این جبهه با محوریت عربستان و اردن می‌شود و این مهم، بیش از همه، منافع غرب و کشورهای عربی مثل عربستان را مورد هجمه قرار می‌دهد. تحلیلی که مبتنی بر آن رئیس دفتر حافظ منافع ایران در مصر از متحدان منطقه‌ای آمریکا و رژیم صهیونیستی برای ممانعت از تقویت روابط دو کشور انتقاد کرد و اظهار داشت: برخی کشورهای عربی نیز مخالف برقراری رابطه ایران و مصر هستند، هر چند مقامات مصری هرگونه فشار خارجی را رد کرده‌اند. با این همه صالحی روز پیش اعلام کرد که هر لحظه مصری‌ها آمادگی‌شان را اعلام کنند همان لحظه حاضریم سفیرمان را به مصر بفرستیم.آنچه مسلم است اینکه روابط این دو کشور تاریخ‌ساز می‌تواند مسائل پیش روی جهان اسلام، ازجمله آرمان فلسطین را وارد مرحله‌ای تاریخی کند.

کد خبر 144197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز