سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا از توقف شماره‌گذاری خودرو "روآ" از اول مهر و آخرین مهلت تعویض پلاک موتوریسکلت‌های پلاک قدیمی خبر داد.

روآ

 به گزارش ایسنا، سرهنگ جهانگیری با بیان اینکه شش میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد و از بهمن سال 88 حدود دو میلیون پلاک جدید برای موتورسیکلت‌ها اختصاص یافته است، به مالکان موتورسیکلت‌های پلاک قدیمی اولتیماتوم داد که تنها تا پایان شهریورماه برای تعویض پلاک مهلت دارند و پس از آن پلاک آنها غیرمجاز شناخته شده و از ترددشان در کشور جلوگیری می‌شود.

 روز سه‌شنبه با اظهار اینکه بنا بر اطلاع‌رسانی قبلی از بهمن ماه سال 88 تا پایان تیرماه 90 مالکان موتورسیکلت فرصت داشتند تا نسبت به تعویض پلاک قدیمی به جدید اقدام کنند گفت: براساس جدول زمان‌بندی، این مهلت به پایان رسید و پلیس با توجه به درخواست تعداد قابل توجهی از مالکان مبنی بر داشتن برخی مشکلات در عدم مراجعه، تا پایان شهریور ماه این مهلت را تمدید کرده است.

 وی گفت: شش میلیون موتورسیکلت در کشور وجود دارد و از بهمن ماه سال 88 تاکنون بیش از دو میلیون موتورسیکلت پلاک جدید دریافت کرده‌اند.

 معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان اینکه یک میلیون موتورسیکلت در کشور باید اسقاط شود گفت: یکی از موانع عدم تعویض پلاک سن فرسودگی موتورسیکلت است که بر این اساس قانون، تولیدکنندگان موتورسیکلت مکلفند هرساله حدود 30 درصد از تولیدات خود را که عمر مفید آنها گذشته از بازار جمع‌آوری و اسقاط کنند که این مساله تاکنون تحقق نیافته و اگر اجرا نشود پلیس در خصوص شماره‌گذاری موتورسیکلت‌ها تجدیدنظر خواهد کرد.

 عمر مفید موتورسیکلت در ایران 4 سال است نه 10 سال

وی با بیان اینکه به نظر من عمر مفید موتورسیکلت در ایران 4 سال است گفت: قانونگذار سن فرسودگی موتورسیکلت را 10 سال اعلام کرده است و اگر موتورسیکلتی بیش از 10 سال عمر داشته باشد شماره گذاری نخواهد شد.

 معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان اینکه در 4 ماهه اول سال جاری 69 هزار و 459 دستگاه خودرو اسقاط شده است گفت: این رقم در مدت مشابه سال قبل 72 هزار و 863 دستگاه بوده که شاهد سیر نزولی اسقاط خودرو در کشور است.

 وی همچنین در خصوص بحث ارتقای سیستم ایمنی موتورسیکلت‌ها گفت: براساس تصمیمات اتخاذ شده در نظر داریم موضوع سیستم ترمز ABS و همچنین تعبیه محل نگهداری کلاه را به جدیت پیگیری کنیم و براین اساس با شرکتهای تولیدکننده و سندیکاهای مرتبط صحبت‌هایی انجام شده است.

 معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا با بیان اینکه 21 درصد از تصادفات کشور مربوط به موتورسیکلت است گفت: وضعیت و نحوه ورود موتورسیکلت به کشور نامطلوب است و ما از این موضوع ناراضی هستیم و باید در مورد ساختار موتورسیکلت تصمیمات جدیدی گرفته شود چرا که وضعیت موتورسیکلت و تاثیر آن برچرخه ترافیک و تصادفات رضایتبخش نیست و پلیس در نظر دارد در نیمه دوم سال 90 ضرب‌الاجلی را برای بهبود و ارتقای ایمنی موتورسیکلت‌ها در نظر بگیرد.

 31 شهریور تولید «روآ» متوقف می‌شود

 جهانگیری همچنین در مورد ورود خودرو سواری «روآ» به ناوگان حمل و نقل کشوری گفت: شرکت تولیدکننده «روآ» در یک بازه زمانی متعهد شده است که تا 31 شهریورماه تولید «روآ» را متوقف کند و در آخرین روز شهریور تولید این خودرو و شماره‌گذاری آن متوقف می‌شود.

 وی با اشاره به واگذاری این خودرو به تاکسیداران گفت: به نظر می‌رسد شرکت تولیدکننده خودروهای تولید شده‌ای را که از قبل مانده بر خلاف رضایت پلیس در قراردادی متعهد شده است که وارد ناوگان حمل و نقل عمومی کند که بدین ترتیب یکسری تاکسی بدون کیسه هوا وارد ناوگان می‌شود که ما از این مساله ناراضی هستیم و قطعا پس از 31 شهریورماه هیچ خودرو «روآ»یی شماره‌گذاری نمی‌شود.

 معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تکلیف افرادی که این خودرو را به عنوان تاکسی خریداری کرده‌اند که قرار است این خودروها در نیمه دوم سال به آنان تحویل داده شود گفت: هر کسی جوابگوی اعمال خود است.

خرید و فروش خودروهای پلاک موقت غیرقانونی است

 وی در ادامه به موضوع تجمیع گواهینامه‌های هوشمند اشاره کرد و گفت: تجمیع گواهینامه‌های هوشمند با ظاهری جدید دارای تمامی اطلاعات فردی، سازمانی و خودرویی فرد تا قبل از هفته ناجا رونمایی می‌شود و در راستای هوشمندسازی انواع گواهینامه‌ها پلیس قصد دارد در فراخوانی عمومی از تمامی افرادی که دارای انواع گواهینامه هستند درخواست کند تا نسبت به تعویض گواهینامه خود اقدام کنند.

 معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: در برخی مواقع شاهدیم افرادی دارای چند گواهینامه هستند که در گواهینامه‌های هوشمند جدید یک کارت با چندین اعتبار برای فرد در نظر گرفته خواهد شد که بر این اساس توانایی فرد در کنترل و راهبری خودروهای دیگر در آن تعیین شده است.

 وی همچنین در خصوص برخی آگهی‌های مندرج در روزنامه‌های کثیرالانتشار مبنی بر خرید و فروش پلاک گذر موقت گفت: این مساله برخلاف قانون بوده و خرید و فروش این گونه پلاکها غیرقانونی و در حکم کالای قاچاق است.

 معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: اگر همکاران راهنمایی و رانندگی متوجه شوند که زمان اعطای تسهیلات پلاک خودرویی به پایان رسیده است خودرو را متوقف و به پارکینگ منتقل می‌کنند چرا که این مساله مشمول قانون قاچاق است.

 وی با تاکید بر اینکه تردد خودروها با پلاک منطقه آزاد تنها در محدوده شعاع تعیین شده توسط هیات دولت مجاز است، گفت: بر اساس مصوبه دولت، تردد این خودروها در خارج از این محدوده مشمول پلاک غیرمجاز شده و پلیس نسبت به توقیف خودروهای مذکور اقدام می‌کند.

 معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: بر اساس مصوبه هیات وزیران برای برخی مناطق آزاد شعاعی جهت تردد خودروها مشخص شده است به شکلی که به طور مثال برای منطقه چابهار 30 کیلومتر و اروند 50 کیلومتر تعیین شده است.

 وی با تاکید بر اینکه خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد تنها مجاز به تردد در این محدوده هستند، گفت: خروج از این محدوده با پلاک منطقه آزاد تخلف بوده و پلیس موظف است همانند خودروهای دارای پلاک غیرمجاز با این خودروها برخورد کند.

 معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا تصریح کرد: خروج خودروهای دارای پلاک منطقه آزاد از محدوده تعیین شده توسط هیات دولت مشمول کسب مجوز از گمرک مربوطه، تعیین زمان برای تردد و ارائه ضمانت و طی مراحل مربوطه است که در این صورت پلیس به این خودروها پلاک تردد موقت می‌دهد.

 وی گفت: شعاع تردد برای تمامی مناطق آزاد بر اساس مصوبه دولت از طریق تابلوها علامت‌گذاری شده و خودروهایی از این شعاع خارج شوند به عنوان خودروی قاچاق مشمول جریمه شده و پلیس از تردد آن‌ها جلوگیری می‌کند.

 معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا در عین حال با اشاره به برخی اظهارنظرها در این خصوص تصریح کرد: بهتر است آقایان نگاهی هم به مصوبات هیات دولت در این خصوص بیندازند چرا که تغییری در اجرای قانون صورت نگرفته است.

 وی همچنین در خصوص واگذاری خودروهای بدون پلاک از سوی برخی خودروسازان گفت: برابر ماده 19 آیین نامه راهنمایی و رانندگی کلیه خودروسازان مکلفند قبل از پلاک گذاری هیچ گونه خودرویی را به غیر واگذار نکنند اما متاسفانه شاهد آن هستیم که برخی خودروسازان قبل از پلاک گذاری خودرو را به افراد دیگر واگذار می‌کنند و افراد نیز با خودروهای بدون پلاک در سطح معابر تردد می‌کنند که بر این اساس ماموران راهنمایی مکلفند از تردد این خودروها جلوگیری کنند.

 بزودی آموزشگاه‌های ویژه موتورسیکلت راه‌اندازی خواهد شد

 معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا در ادامه با اشاره به ساماندهی و ارتقای کیفیت‌های آموزشگاههای رانندگی گفت: بزودی آموزشگاه‌های ویژه موتورسیکلت راه‌اندازی خواهد شد و پس از آن آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی پ 1، پ2 راه‌اندازی خواهد شد. کلیه رانندگان مکلف هستند قبل از دریافت گواهینامه برای اصلاح رفتار ترافیکی آموزشهای تئوری و عملی را در آموزشگاه‌ها ببینند.

 وی تصریح کرد: برای تکمیل آموزش رانندگی پیش از این مربیان به صورت سنتی آموزش‌هایی را که خود دیدند و به داوطلبان دریافت گواهینامه به صورت تجربی منتقل می‌کردند اما پلیس قصد دارد با آموزش‌های ویژه مربیان، آموزشگاه‌های تعلیم رانندگی راه‌اندازی کند که این مهم تا قبل از هفته ناجا اجرایی می‌شود.

 معاون فنی مهندسی و خدمات ترافیک پلیس راهور ناجا افزود: در ماده شش آیین نامه مالکان خودرو مکلف بودند که در صورت تغییر محل سکونت ظرف ده روز آدرس جدید را در سامانه شماره گذاری اصلاح کنند که براساس تصمیمات جدید مردم می‌توانند به مراکز پلیس +10 مراجعه کنند.

 جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود درباره دریافت وجه مازاد در مراکز تعویض پلاک گفت: این مساله صحت ندارد و تنها از مالکان خودروهای سواری مبلغ 35 هزار تومان و برای تعویض پلاک موتورسیکلت 12 هزار تومان دریافت می‌شود و هیچ مبلغ مازادی از مردم اخذ نخواهد شد.

 وی در ادامه با بیان اینکه پایان سال 89 پایان نصب سیستم ترمز ABS بود گفت: براساس برنامه‌ریزی‌ها سال 90 سال کیسه هوا نامگذاری شده و حداقل نصب دو کیسه هوا بر روی خودروهای تولیدی اجباری است و پلیس بر اساس جدول زمانبندی در نیمه دوم سال اقدام به نظارت بر خودروها خواهد کرد که براین اساس در سال 91 هیچ خودرویی بدون کیسه هوا نخواهد بود.

کد خبر 142666
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز