همشهری آنلاین: معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در تهران حدود 2.5 میلیون موتورسیکلت وجود دارد گفت: موتورسیکلتها عامل 50 درصد آلودگی صوتی شهر نیز هستند.

به گزارش مهر، جعفر تشکری هاشمی افزود: در حالی که ما برای کاهش ترافیک و آلودگیهای زیست محیطی در محدوده مرکزی شهر، محدودیتهایی را برای تردد خودروها اعمال کرده ایم اما موتورسیکلتها که سهم قابل توجهی در تولید آلودگی صوتی و آلودگی هوا، سنگین شدن ترافیک، بروز تصادفات و کاهش ایمنی معابر دارند بدون هیچ قاعده و قانونی به راحتی در این محدوده تردد می کنند.

 وی ادامه داد: حتی ابتدایی ترین قوانین مانند معاینه فنی نیز درمورد موتورسیکلتها مورد توجه قرار نمی‌گیرد. این درحالی است که بر اساس مواد 4 و 5 قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا مصوب سال 74 مجلس شورای اسلامی باید تمامی وسایل نقلیه موتوری گواهینامه معاینه فنی دریافت کنند تا میزان تولید آلایندگی آنها بیش از حد مجاز نباشد.

 معاون شهردار تهران افزود: با اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، گرایش به استفاده از این وسیله نقلیه که هیچ محدودیتی برای تردد در شهر ندارد و میزان مصرف سوخت آن نیز بسیار کمتر از خودرو است، روز به روز افزایش می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود شهر بیش از پیش به تصرف این وسیله پر سرو صدا و آلوده کننده در بیاید.

 وی ابراز امیدواری کرد: پیشنهادات مختلفی که برای ضابطه مند کردن تردد‌ها و قانون پذیری موتورسیکلت‌ها مطرح است با جدیت دنبال شود تا بحران حضور و تردد موتورسیکلت‌ها بیشتر و بدتر نشود.

 تشکری هاشمی تصریح کرد: با توجه به اینکه معضل آلودگی هوا این روزها از اصلی ترین معضلات شهر محسوب می‌شود و موتورسیکلت‌ها سهم زیادی در آلودگی هوای شهر دارند، باید تدابیری برای ضابطه مند کردن تردد موتورسیکلت‌ها در شهر اتخاذ شود و تولید کنندگان نیز به تولید موتورسیکلت‌های استاندارد ملزم شوند.

 وی با تاکید بر اینکه بحث معاینه فنی موتورسیکلت‌ها از موضوعاتی است که باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد گفت: در مراکز معاینه فنی هم اکنون امکانات و ظرفیت کافی برای معاینه فنی موتورسیکلت‌ها وجود دارد اما این وسایل نقلیه متاسفانه خود را ملزم به مراجعه به مراکز معاینه فنی نمی‌دانند و برخوردی هم با موتورسیکلت‌های فاقد برگه معاینه فنی نمی‌شود.

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اظهار کرد: باید قوانین و مقررات سخت گیرانه‌تر نسبت به موتورسیکلت‌ها اعمال شود تا موتورسواران نیز خود را ملزم به رعایت قانون بدانند و از سوی دیگر به تولید موتورسیکلت‌های با کیفیت و استاندارد و فراهم کردن سوخت مناسب‌تر اقدام شود تا این وسایل نقلیه که روز به روز نیز بر تعدادشان افزوده می‌شود بیش از این برای شهر و شهروندان مشکل آفرین نشوند.

کد خبر 138834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز