همشهری آنلاین: محققان هشدار دادند فوران‌های جدید شعله‌های خورشیدی می‌تواند طی امروز و چند روز آینده سیستم‌های GPS و ارتباطات ماهواره‌ای را مختل کند

توفان خورشیدی

به گزارش خبرگزاری مهر، متصدیان شبکه‌های برق در تلاش‌اند از ایجاد اختلال در این شبکه جلوگیری کنند، اما مقامات مرکز ملی اتمسفری و اقیانوس شناسی آمریکا می‌گویند احتمال اینکه سیستم GPS و ارتباطات ماهواره‌ای در روزهای آینده دچار اختلال شوند بسیار زیاد است.

از روز سه شنبه سه شعله خورشیدی فوران کرده‌اند و روز جمعه نیز بزرگ‌ترین شوک الکترومغناطیسی توسط فضاپیمای ACE رصد شد، ماهواره‌ای که فوران‌های تشعشعات خورشیدی را چند دقیقه پیش از برخورد آنها با زمین رد یابی می‌کند.

"تام بوگدان" رئیس موسسه ملی اتمسفری و اقیانوس شناسی در مرکز پیش بینی آب و هوای فضایی در کلرادو می‌گوید خورشید از دورانی خاموش و آرام به دورانی پر هرج و مرج و مملو از توفان و شعله‌های خورشیدی وارد شده و انتظار می‌رود طی سه تا پنج سال آینده این نمونه فعالیت‌های خورشیدی به حداکثر خود برسند.

شعله‌های خورشیدی توده‌ای از انرژی الکترومغناطیسی را به بیرون پرتاب می‌کنند که این انرژی با میدان مغناطیسی زمین برخورد می‌کند. معمولی‌ترین نتیجه این پدیده شکل گرفتن شفق‌های قطبی در نزدیکی دو قطب زمین است که به گفته محققان این پدیده طی روزهای آینده قابل مشاهده خواهد بود.

فوران‌های مغناطیسی که بوگدان آنها را به وقوع سونامی در فضا تشبیه می‌کند، می‌تواند بر روی ارتباطات الکترونیکی و سیستم‌های الکتریکی تاثیر بگذارد. در سال 1989 شعله‌ای خورشیدی تمامی شبکه برق کبک در کانادا را فلج کرد اما توفان‌های اخیر خورشیدی چندان قدرتمند نیستند. برای درک بهتر، این توفان‌ها در رتبه بندی 1 تا 5 قدرت در رتبه 2 یا 3 قرار دارند.

با این همه طی سال‌های آینده شرایط به همین شکل باقی نخواهد ماند و احتمال وقوع توفا‌ن‌های قدرتمندتری وجود دارد. عظیم‌ترین توفان خورشیدی شناخته شده در سال 1859 رخ داده است، در آن زمان تعداد سیستم‌های آسیب پذیر الکتریکی به این اندازه نبود اما سرویس تلگراف دچار اختلال شد و حتی تعدادی از ایستگاه‌های تلگراف نیز سوزانده شده و از بین رفتند.

از دیگر توفان‌های بزرگ خورشیدی می‌توان به توفان‌های سالهای 1921، 1940 و 2003 نیز اشاره کرد.

کد خبر 142335
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز