سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

محمد منتظری: امروز حسنی مبارک رئیس‌جمهور سابق مصر که با اعتراضات گسترده مردمی مجبور شد از سمتش کناره‌گیری کند، در دادگاهی محاکمه خواهد شد.

گفته می‌شود که 2 پسرش « علا» و «جمال» و برخی از نزدیکان وی نظیر دستیارانش و وزیر اطلاعات مصر نیز در این دادگاه محاکمه خواهند شد. نکته جالب توجه این است که امروز کسانی حسنی مبارک را محاکمه می‌کنند که تا پیش از سقوط او از قدرت، از نزدیک‌ترین همکارانش بودند. شورای‌عالی نظامی مصر متشکل از فرماندهان ارتشی است که مبارک در خلال سال‌ها آن را شکل داد و به قدرتمند‌ترین نیروی محافظ کشور تبدیل کرد. امروز اما همان ارتش قدرتمند برای حفظ موقعیت خود و برای جلب اعتماد مردم چاره‌ای ندارد جر اینکه مبارک را محاکمه کند.

واقعیت این است که با اعتراضات اخیر و بسیار گسترده مردمی در مصر و با توجه به اینکه انقلابیون بار دیگر جمعیتی چند صد هزار نفری را در خیابان‌ها سازماندهی کرده‌اند، محاکمه مبارک و پسرانش و همچنین نزدیکان او، تنها چاره شورای‌عالی نظامی برای آرام کردن مردم و کاستن از شدت جو متشنجی است که این روزها در مصر در جریان است. چرا مبارک در این بازه زمانی خاص محاکمه می‌شود؟ البته در اینکه مبارک دیر یا زود باید محاکمه می‌شد شکی نیست اما در حالی‌که 5 ماه از سقوط او و بر سر کار آمدن شورای‌عالی نظامی در مصر می‌گذرد، جوانان انقلابی مصر همچنان در خیابان‌ها فریاد می‌زنند و علیه حاکمان سابق شعار می‌دهند، نظامیان حاکم بر مصر از احتمال تاخیر در انتخابات سراسری سخن می‌گویند و نخست‌وزیر موقت با جوانان انقلابی مشغول مذاکره است و تلاش دارد به خواسته‌های آنها تا جایی که با منویات شورای‌عالی نظامی مصر در تضاد نباشد، جامه عمل بپوشاند. از نظر انقلابیون وعده‌هایی که شورای‌عالی نظامی از ابتدا به آنها داده بود آنگونه که باید اجرا نمی‌شوند. برای مثال برگزاری انتخابات آزاد که از وعده‌های اساسی شورای‌عالی نظامی بود به تعویق افتاده و این مسئله خود موجب بروز شکاف میان گروه‌های سیاسی مصر شده است.

در واقع ما امروز شاهد 2 جبهه در مصر هستیم؛ نخست جبهه انقلابیون جوان که خواستار تحقق هر چه سریع‌تر وعده‌های ارائه شده پس از سقوط حسنی مبارک هستند و از سوی دیگر جبهه‌ متشکل از محافظه‌کاران کهنه‌کار که خواستار شکیبایی و گام به گام جلو رفتن برای تحقق وعده‌ها هستند. به‌نظر می‌رسد که ارتش مصر نیز به جبهه دوم تعلق دارد و تلاش می‌کند تا به هر نحوی جبهه نخست را آرام کرده و اعتماد آنها را جلب کند. محاکمه حسنی مبارک، آن هم در زمانی که خیابان‌های مصر مملو از مردم معترض و انقلابی است، یکی از ترفند‌های ارتش برای آرام نگه داشتن جو و جلب اعتماد مردم به نظام جدید و دستگاه قضایی مصر است.

ارتش مصر البته به خوبی می‌داند که محاکمه مبارک تنها چاره‌ای موقت برای آرام کردن معترضان است، اما واقعیت این است که ارتش به هیچ عنوان قصد ندارد چهره خود را به‌عنوان نیرویی مدافع مردم و نیرویی که مبارک را مجبور به خروج از قدرت کرد، مخدوش کند. فرماندهان ارتش مصر که عضو شورای‌عالی نظامی این کشور هستند به خوبی می‌دانند که برای حفظ موقعیت ارتش که مهم‌ترین نهاد مدافع مصر است، چاره‌ای ندارند جز اینکه در راستای خواسته‌های مردم حرکت کنند. میدان تحریر هنوز عصبانی است و متولیان نظامی این کشور می‌کوشند تا با انعکاس اخبار بازجویی و فهرست فساد مالی اعضای کابینه و حزب قبلی و در آخر محاکمه حسنی مبارک و پسرانش، دست‌کم آب سردی بر حرارت عربی انقلابیون بریزند اما خشم مردم مصر را نمی‌توان در درازمدت به این صورت اداره کرد، چه اینکه محاکمه مبارک تنها یکی از خواسته‌های مردم معترض مصر بوده‌است.

کد خبر 142057
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز