گروه بورس: گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد:

حرکت بورس تهران همگام با دیگر بورس‌های جهان است و اگرچه ارزش کل بازار‌های مالی دنیا در ابتدای سال میلادی مثبت بود اما از ارزش آنها در 2‌ماه گذشته همانند بورس تهران کاسته شده و همزمان با آن ارزش بورس تهران نیز 9 میلیارد دلار نزول کرده است.به گزارش همشهری، هرچند بسیاری از کارشناسان داخلی اثر نوسان بورس‌های دیگر را بر بورس تهران ناچیز می‌دانند اما از زمان وقوع بحران مالی سال 2008 ثابت شد که نزول بازار‌های مالی دنیا بر بورس تهران نیز اثر‌گذار است؛ چرا که طی وقوع این بحران ارزش بورس تهران نیز کاهش یافت.

تازه‌ترین اطلاعات منتشر شده در فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار نشان می‌دهد: نزول شاخص‌های بورس تهران از ماه آوریل (فروردین‌‌ماه) آغاز شده که طی آن از ارزش کل بورس‌های دنیا نیز کاسته شده است ودر واقع حرکت نزولی بورس‌های دنیا نیز از این ماه آغاز شده است.این اطلاعات نشان می‌دهد فقط در ماه ژوئن2.5 درصد از ارزش کل بورس‌های دنیا کاسته شده و از 58 هزار میلیارد دلار به 56 هزار و 589 میلیارد دلار رسیده است. حرکت بازار‌های سهام از ابتدای سال‌جاری میلادی تا ماه آوریل (فروردین ماه) مثبت بوده و پس از آن با شیب نزولی مواجه شده است؛ به‌طوری که ارزش کل بازارهای سهام دنیا در ماه آوریل حتی به 59 هزارو195 میلیارد ریال رسیده بود، اما ازآن زمان به بعد روند نزول به‌خود گرفت. فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار گزارش داده که ارزش بورس تهران در ماه آوریل با روند صعودی خوبی مواجه شده و به 114‌میلیارد و41 میلیون دلار رسیده است و پس‌از آن همگام با بورس‌های دنیا با شیب نزولی مواجه شده و با 9 میلیارد دلار کاهش به 105 میلیاردو 494 میلیون دلار در پایان ماه ژوئن رسیده است.

ارقام رسمی ارائه شده در بورس تهران هم اگرچه حرکت نزولی بورس را در پایان فروردین واوایل اردیبهشت تایید می‌کند اما ارقام آن با فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار متفاوت است.
براساس گزارش فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار، ارزش بورس تهران در سال‌جاری در بالاترین حد خود به 114 میلیاردو 410 میلیون دلار رسیده درحالی‌که گزارش رسمی بورس تهران ارزش این بورس را در پایان فروردین ماه 127 میلیارد دلار محاسبه کرده است. به‌نظر می‌رسد این تفاوت فاحش ناشی از محاسبه ارزش سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری باشد که در گزارش‌های بورس تهران محاسبه می‌شود اما فدراسیون جهانی بورس‌های اوراق بهادار این محاسبه را دقیق نمی‌داند.براساس این گزارش، پس از شروع رکود در بورس تهران از اردیبهشت ماه تاکنون ارزش بورس تهران روز به روز کاهش یافته و از 127 میلیارد دلار در پایان فروردین ماه به 110 میلیارد دلار در پایان تیر ماه رسیده است.

کد خبر 141569
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز