گروه بورس: همایش تامین مالی از طریق صکوک و نحوه انتشار که دیروز با حضور مسئولان بلندپایه وزارت اقتصاد، بانک مرکزی و بازارسرمایه برگزارشد، فضای مناسبی را برای انتشار آخرین آمار عملکرد بورس اوراق بهادار و برنامه‌های آینده آن فراهم کرد.

بورس

به گزارش همشهری، حسن قالیباف اصل مدیرعامل بورس اوراق بهادار در این همایش از پذیرش 30 نوع اوراق مشارکت و شرکت جدید در بورس خبر داد. او گفت: پذیرش 15 اوراق مشارکت، پذیرش 15 شرکت جدید، معرفی ابزارهای جدید (اوراق آتی ارز و اختیار معامله)، معرفی مکانیسم خرید و فروش اعتباری سهام، استفاده از بازخرید اوراق مشارکت و به کارگیری سیستم قرض دهی از مهم‌ترین برنامه‌های بورس اوراق بهاداربرای تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی است. او با بیان اینکه هم‌اکنون 14 ابزار مالی اسلامی برای تامین مالی در جهان وجود دارد، افزود: یکی از مباحث مهم در رشد و توسعه اقتصاد هرکشوری تامین مالی پروژه‌هاست که اگر تامین مالی در شرایط رقابتی و شفافی انجام شود باعث کاهش هزینه‌ها و تخصیص بهتر منابع مالی می‌شود.

افزایش سرمایه‌ها

او گفت: مجموع افزایش سرمایه شرکت‌های بورس در سال 88 حدود یکهزار میلیارد تومان بود که این رقم سال گذشته به 3800 میلیارد تومان رسید. شرکت‌های بورس در 4 ماه نخست امسال 3600 میلیارد تومان افزایش سرمایه دادند که به‌طور حتم این رقم تا پایان سال رشد قابل‌قبولی خواهد یافت. قالیباف اصل به تامین مالی 500 میلیارد تومانی یک شرکت سرمایه‌گذاری در بورس در ماه گذشته اشاره کرد و گفت: این شرکت در مدت 3ماه توانست مراحل افزایش سرمایه خود را انجام دهد.

تأمین مالی 300 هزار میلیارد تومانی

علی صالح‌آبادی رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار هم، تامین مالی بازار سرمایه را در 5‌سال آینده 300 هزار میلیارد تومان اعلام کرد. او گفت: تامین مالی بازار سرمایه در سال‌های 85 تا 89 حدود 75 هزار میلیارد تومان بوده‌است اما این رقم در برنامه پنجم توسعه افزایش چشمگیری خواهد یافت. تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی از طریق بازار سرمایه درسال‌های 90 تا 94 به بیش از 300 هزار میلیارد تومان می‌رسد.

صالح آبادی افزایش سرمایه، شرکت‌های سهامی عام در شرف تاسیس، اوراق مشارکت، ابزارهای مالی جدید، عرضه‌های اولیه، سلف و نسیه، گواهی سپرده و بازار سوم فرابورس را مهم‌ترین بخش‌های تامین مالی از طریق بازار سرمایه اعلام کرد. او با بیان اینکه تامین مالی بازار سرمایه در سال‌های اخیر نسبت به بازار پول به 11 درصد رسیده گفت: این روند با توجه به نگرش دولت و حاکمیت به تامین مالی از طریق بازار سرمایه در حال افزایش است.

حمایت از بازار سرمایه

سیدشمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی هم در همایش تامین مالی از طریق صکوک گفت: حمایت و گسترش بازار سرمایه و راه‌اندازی ابزارهای مالی اسلامی یکی از اولویت‌های مدیریت کلان اقتصاد ایران است. او افزود: مسیر تامین مالی در طول چند دهه گذشته از بزرگراه اخذ تسهیلات سیستم بانکی می‌گذرد که این نگاه باید تغییر یابد.

اوبا بیان اینکه صکوک معرب چک بوده و برای همه اهل فن واژه‌ای آشناست تاکید کرد: در حالی مبدع این ابزار مالی جدید ایرانی‌ها بودند و منشأ آن از کشور ما بوده که در سال 1373 با انتشار اوراق مشارکت اندیشه تأمین مالی از طریق اوراق بهادار اسلامی به دنیا عرضه شد اما کشورهای دیگر مانند مالزی از آن بیشتر بهره گرفتند.

الزام بانک‌ها به افزایش سرمایه

سید شمس الدین حسینی همچنین در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران، گفت: شورای پول و اعتبار مصوبه‌ای برای افزایش 400‌میلیارد تومانی سرمایه بانک‌های خصوصی دارد و براساس این مصوبه، بانک‌های خصوصی ملزم به افزایش سرمایه خود به 400 میلیارد تومان هستند. وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: بانک‌های ملت، تجارت و صادرات براساس اصل 44 قانون اساسی خصوصی شده‌اند و این امر امکانات مناسبی را برای این بانک‌ها ایجاد کرد به‌طوری که در سال گذشته، افزایش سرمایه داشته‌اند.
اوراق بدهی

او گفت: از مجموع ثروت جهانی، دارایی بانک‌ها 84 تریلیون دلار و دارایی بازار سرمایه 60 تریلیون دلار است و تولید ناخالص داخلی و اوراق بدهی رقمی حدود 45 تریلیون دلار را به‌خود اختصاص می‌دهند. قائم مقام بانک مرکزی افزود:‌ اوراق بدهی دولتی نیز 30 تریلیون دلار در این ثروت نقش داشته و سهم شرکت‌های بیمه و صندوق‌های بخش خصوصی نیز قابل توجه است. در حالی که با وجود تحرک جدی حوزه بازارهای مالی اسلامی در سال‌های اخیر، ابزارهای مالی اسلامی تنها یک درصد از وزن ثروت جهانی را در اختیار دارند.

تضمین اوراق مالی اسلامی

محمد نهاوندیان رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران هم خواهان تضمین بیشتر دولت در مورد اوراق مالی اسلامی شد. به گفته او میزان تقاضا از سیستم بانکی با میزان منابع آن همخوانی ندارد که این امر باعث فشار مضاعف در سیستم بانکی شده که نهایتا منجر به افزایش هزینه‌های مالی، افزایش قیمت تمام شده و کاهش قدرت رقابتی کالا و خدمات در کشور می‌شود. او افزود: اگر در کنار بازار بانکی جایگزین دیگری هم برای تامین مالی وجود داشت نرخ هزینه‌های مالی هم معقول‌تر می‌شد.

رئیس اتاق بازرگانی با اشاره به رتبه نامناسب 120 ایران در زمینه شاخص رقابت‌پذیری گفت:‌ ایران در بین 139 کشور ارزیابی شده در زمینه در دسترس بودن خدمات مالی دارای رتبه 133، در زمینه هزینه استفاده از خدمات مالی در رتبه 129، تامین مالی از طریق بازار سهام رتبه 82 و سهولت دسترسی به وام‌ها دارای رتبه 136 است که ارقام تکان‌دهنده‌ای هستند.

انتشار اوراق مشارکت ارزی، صکوک ارزی و سلف از نیمه دوم سال

سید حمید پورمحمدی قائم مقام بانک مرکزی در این همایش گفت: استفاده از ابزارهای صکوک ارزی اجاره، مرابحه و سلف از نیمه دوم سال‌جاری برای تامین مالی آغاز می‌شود. پورمحمدی با اشاره به نهایی شدن عرضه صکوک ارزی اجاره در شورای فقهی بانک مرکزی گفت: این نوع از صکوک به‌زودی در ارکان بانک مرکزی به تصویب خواهد رسید و در سال‌جاری منتشر می‌شود.

او افزود: کل اوراق صکوک منتشر شده در سطح جهان در سال گذشته میلادی 15 میلیارد دلار و اوراق صکوک مشارکت منتشر شده ریالی توسط بانک‌های ایرانی 156 هزار میلیارد ریال بود، یعنی معادل رقم اوراق صکوک منتشر شده در جهان، ایران اوراق مشارکت منتشر کرده است. وی به انتشار مشارکت ارزی اشاره کرد و گفت:

‌در سال‌های گذشته اوراق مشارکت ارزی اضافه شد و یک میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی برای تامین مالی پروژه‌های نفت و گاز به فروش رسید. پور محمدی اضافه کرد:‌ در 4 ماه امسال نیز3.2 میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی به فروش رسید به‌طوری که می‌توان گفت طی 2 سال گذشته 4.5 میلیارد یورو صکوک ارزی منتشر شد که نه تنها فاصله ایران با بازارهای مالی اسلامی کمرنگ نشد بلکه توانست از آنها سبقت گرفته و کمی از عقب‌افتادگی خود را جبران کند.

کد خبر 141286

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز