گروه بورس: اطلاعات جدید نشان می‌دهد که از سال 85 تاکنون 1.1میلیارد دلار سهام به‌صورت شناور در قالب عرضه اولیه در بورس تهران عرضه شده است اما روند عرضه‌های اولیه از سال گذشته تاکنون در بورس کند شده است.

بورس

در همین رابطه معاون بورس اوراق بهادار تهران گفت: بورس تهران به وعده خود برای عرضه 15 شرکت در سال جدید عمل خواهد کرد.به گزارش همشهری، تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد که از سال 1385 همزمان با آغاز سیاست‌های اصل 44 تاکنون 23 شرکت جدید در بورس پذیرفته شده‌اند که عموما مشمول سیاست‌های اصل 44 بوده‌اند. از سال جدید بورس اوراق بهادار تهران تلاش جدی‌تری را برای پذیرش شرکت‌های جدید به‌ویژه شرکت‌های بخش خصوصی آغاز کرد اما تاکنون موفقیتی در این زمینه به دست نیاورده است. قرار است سهام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج‌فارس در هفته جاری به‌عنوان نخستین شرکت جدید در سال 90 وارد بورس شود.

عرضه‌های اولیه از این جهت برای بورس اهمیت دارد که زمینه پویایی و رشد بازار سهام را به‌وجود می‌آورد و سهامداران نیز برای دریافت سود بیشتر در این عرضه‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.آمار‌ها نشان می‌دهد که از سال 1385 تاکنون بیش از هزار و 100 میلیارد تومان سهام معادل1.1  میلیارد دلار به‌صورت خرد و در قالب عرضه‌های اولیه در بورس تهران فروخته شده است. این سهام عموما در روز اول و توسط مردم به‌صورت شناور خریداری شده است.

بیشترین میزان سهام عرضه شده مربوط به سال 1387 است که طی آن سهام 4 شرکت کشتیرانی، بانک ملت، پالایش نفت اصفهان و سیمان کردستان در بورس عرضه شد. ارزش عرضه اولیه سهام این شرکت‌ها 525 میلیارد تومان برآورد شده است. در همین رابطه علی سنگینیان معاون بورس اوراق بهادار تهران به همشهری گفت: قرار است ظرف هفته جاری سهام شرکت حمل‌ونقل بین‌المللی خلیج فارس در بورس عرضه شود ضمن اینکه با آماده شدن سهام بانک پاسارگاد، این شرکت نیز آماده عرضه در بورس خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بورس اوراق بهادار به وعده قبلی خود که عرضه 15 شرکت در سال 90 بود عمل خواهد کرد، گفت: بورس تهران تلاش خواهد کرد که به برنامه زمان‌بندی خود برسد و این تعداد شرکت را در سال 90 در بورس عرضه کند اما باید توجه داشت که برنامه پذیرش شرکت‌ها کار زمانبر و دنباله‌داری است و به هماهنگی نهاد‌ها، وزارتخانه‌ها و ارگان‌های مختلفی وابسته است. مانند عرضه سهام پالایشگاه‌ها که سازمان خصوصی‌سازی‌ مدت‌هاست در تلاش برای عرضه سهام آنها در بورس است اما مشکلاتی تاکنون در این‌باره وجود داشته است.

 

جدول

کد خبر 141182
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز