دکتر علی صالح‌آبادی* بیش از 3ماه از انتشار نخستین ابزار مالی جدید در بازار سرمایه یعنی اوراق اجاره (صکوک اجاره) می‌گذرد.

sakok ejareh

 اوراق اجاره را می‌توان به عنوان جدیدترین ابزار مالی بازار سرمایه دانست که فرصت تامین مالی مناسبی را برای شرکت‌های مختلف فراهم می‌کند. هم‌اکنون بیش از 40درصد از تامین مالی صورت‌گرفته در قالب ابزارهای مالی اسلامی (انواع صکوک) در کشورهای مختلف دنیا در قالب این ابزار مالی است که بیانگر پتانسیل‌های زیاد آن است. انتشار اوراق اجاره برای تامین مالی شرکت‌هایی مناسب است که نیاز به یک یا چند دارایی مشخص دارند. طراحی و تدوین مقررات مربوط به انتشار این ابزار مالی به سال1386 بازمی‌گردد اما وجود مشکلات مالیاتی مانع از انتشار آن شد تا اینکه قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی جدید در راستای سیاست‌های کلی اصل44، در بهمن1388 توسط مجلس محترم شورای اسلامی به تصویب رسید.

در بهار و تابستان سال1389 مقررات مورد نیاز تدوین شد و بعد از آن نهادهای مربوط از جمله شرکت مدیریت دارایی مرکزی شکل گرفت و در نهایت در اسفند ماه1389 برای نخستین‌بار اوراق اجاره منتشر شد. هم‌اکنون چندین شرکت تقاضای انتشار اوراق اجاره به ارزش تقریبی بیش از 10هزار میلیارد ریال را دارند که به تدریج و با دریافت اطلاعات مربوط و تکمیل فرایند انتشار، مجوز آنها صادر خواهد شد. پیش‌بینی می‌شود در آینده‌ای نزدیک این ابزار به عنوان یکی از مهم‌ترین روش‌های تامین مالی شرکت‌ها مورد استفاده قرار گیرد.

ازجمله ویژگی‌های خاص این ابزار مالی می‌توان به وجود سود ثابت (تحت عنوان اجاره) برای خریدار اوراق اشاره کرد. همچنین امکان معامله دست دوم آن در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس از دیگر مزیت‌های اوراق اجاره محسوب می‌شود و الزام به داشتن بازارگردان- به‌عنوان شرط پذیرش در این بازار- نقدشوندگی مناسبی را برای اوراق در پی خواهدداشت. برخورداری از نهاد واسط جهت افزایش شفافیت اطلاعاتی و کاهش ریسک سرمایه‌گذاران نیز از جمله دیگر مزایای اوراق محسوب می‌شود.

* رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار

کد خبر 139897
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز