دوشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

گروه بورس: تا قبل از سال 1389 همزمان با فرارسیدن ماه مبارک رمضان معاملات بورس تهران دچار افت می‌شد اما از سال گذشته این سنت هر ساله به پایان رسید و معاملات بورس در این ماه با رونق فراوانی روبرو شد.

بر همین اساس بسیاری از کارشناسان معتقدند این سنت در سال 89 برای همیشه به پایان رسید و امسال نیز همه چیز مساعد است تا معاملات بازار سهام پس از ماه‌ها نزول با رونق مواجه شود. در همین رابطه با شهریار شهمیری مدیرعامل شرکت کارگزاری سهم آشنا گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

  • به نظر شما آیا معاملات بورس تهران در سال جاری همانند سال گذشته با رونق مواجه خواهد شد؟

قطعا، ماه مبارک رمضان سال گذشته نخستین ماه رمضان سنت شکن تاریخ بورس بود؛ چون شرایط بازار بسیار خوب بود و معاملات بورس رونق زیادی داشت. بنابر این سال گذشته تابوی بورس را که همزمان با فرا رسیدن ماه رمضان معاملات منفی می شود شکست و این تفکر را برای همیشه از بین برد.

  • دلیل اینکه می‌گویید امسال ماه رمضان معاملات بورس پررونق می شود چیست؟

شرایط امسال با سال گذشته متفاوت است، اگر فروردین‌ماه امسال را که قیمت سهام به مقدار زیادی رشد کرد، در نظر نگیریم تقریبا از اردیبهشت ماه تاکنون قیمت سهام بسیاری از شرکت ها کاهش یافته؛ درنتیجه در طول چند ماه گذشته قیمت‌ها بسیار جذاب شده و اکنون پتانسیل‌های زیادی برای رشد قیمت سهام در بورس وجود دارد. در واقع فصل سرمایه گذاری در بورس رسیده است.

  • با وجود اینکه قیمت سهام از اردیبهشت تاکنون کاهش یافته اما نسبت قیمت به درآمد بازار هنوز هم بالاست و در حد 5/7مرتبه است که نسبت به یک دهه گذشته عدد بالایی است.فکر نمی کنید این نسبت هنوز در بورس بالاست؟

نه، این طور نیست. شرایط بورس تهران نسبت به سال‌های گذشته تفاوت‌های اساسی و ساختاری داشته است. شرایط 10سال پیش با وضع کنونی بورس یکی نیست. میزان گردش معاملات سهام،ارزش روزانه معاملات، حجم بازار، قدرت نقدشوندگی، تعداد سهام، میزان پول و نقدینگی که در بازار وجود دارد همه و همه با گذشته تفاوت داشته و نمی‌توان گفت که میانگین نسبت قیمت به درآمد 5/7مرتبه میانگین بالایی است. در طول چند ماه گذشته قیمت سهام شرکت‌ها به قدری کاهش یافته که قیمت آنها را جذاب کرده است.

  • ایجاد ابزارهای جدید نظیر صندوق‌ها چه تأثیری داشته است؟

در حال حاضر اوراق بهاداری که در بورس تهران معامله می شود بسیار متنوع است. به طور مثال50‌تا 60 درصد بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری ما به 15‌تا 16 سهم اختصاص پیدا کرده و این نشان می دهد که تنوع در بازار سهام زیاد است .

کد خبر 141952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز