همشهری آنلاین: یک محفظه زیردریایی سرنشین‌دار چین در یک نقطه عطف تکنولوژیک جدید، رکورد جدیدی از لحاظ رسیدن به اعماق دریا را برای این کشور به جای گذاشت

 Jiaolong

 و  به این ترتیب از لحاظ نظری اغلب منابع گسترده کف اقیانوسی در دسترس آن قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری فرانسه موسسه اقیانوسی دولتی چین (SOA) اعلام کرد وسیله زیردریایی جیائولونگ- به نام یک اژدهای افسانه‌ای دریایی- توانست در یک فرورفتن آزمایشی در شمال شرق اقیانوس آرام به عمق 5057 متر زیر سطح دریا برسد.

گرچه این عمق کمتر از نصف رکوردی است که نیروی دریایی آمریکا در سال 1960 به دست آورد، این دستاورد مشخص ‌کننده تلاش چین برای رسیدن به حد کشورهای پیشرفته در فضا، دریا، و کاوش‌های قطبی است.

این کارزار در عرصه فضایی در سال 2003 که چین با فرستادن سفینه سرنشین‌دار به مدار زمین به سومین کشوری در جهان بدل شد که به این هدف رسیده است، خود را نشان داد.

جیائولونگ که برای رفتن به عمق حداکثر 7000 متری طراحی شده است، سه نفر در این آزمایش به عمق 4027 متری زیر دریا برد.

به گفته SOA موفقیت این آزمایش بیانگر آن است که این وسیله زیردریایی توانایی رسیدن به بیش از 70 درصد سطح دریاهای کره زمین را دارد.

چین در سال‌های اخیر به شدت در حال تلاش بوده است تا به نفت، مواد معدنی و سایر منابع مورد نیاز برای رشد صنعتی‌اش دست یابد و گفته است برنامه زیردریایی‌اش به هدف پژوهش علمی و کاوش صلح‌آمیز، و استفاده از منابع طبیعی است.

دانشمندان می‌گویند کف اقیانوس‌ها دارای رسوبات حاوی مواد معدنی بالقوه ارزشمند است، اما شرایط سخت کار در اعماق آب مشکلات فنی برای برداشت آنها ایجاد می‌کند.

اما جیان ژیمین، رئیس آزمایشگاه زمین‌شناسی دریایی در دانشگاه تونگجی در شانگهای می‌گوید ممکن است مدت درازی طول نکشد تا  چین توانایی استخراج مواد معدنی کف اقیانوسی در دریاهای عمیق را پیدا کند و اشاره می‌کند که اغلب مواد معدنی ارزشمند اقیانوسی در حدود عمق 7000 متری قرار دارند که جیائولونگ برای رسیدن به آن طراحی شده است.

SOA می‌گوید این وسیله زیردریایی در سال 2012 رسیدن به عمق 7000 متری را آزمایش خواهد کرد.

نیروی دریایی آمریکا در سال 1960 توانست به عمق گودال ماریانا- عمیق‌ترین نقطه در اقیانوس‌های جهان در 11 هزار متری زیر سطح دریا- برسد.

کد خبر 141419

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز