بتول سلطانی: بهره‌مندی مازندران از مواهب طبیعی موجب شده تا بسیاری از هموطنانمان از سایر نقاط کشور به این استان سفر کنند.

ساحل خزر

دریای مازندران هم به‌عنوان بزرگ‌ترین دریاچه دنیا در ایام گرم سال آغوش خود را روی هموطنانی باز می‌کند که قصد دارند با آرامش دریا آرام گیرند و با موج آن تحرک در زندگی فردی و اجتماعی را معنا کنند.
ساحل بزرگ‌ترین دریاچه جهان در ایران 720کیلومتر طول دارد که 328کیلومتر آن متعلق به استان مازندران است که در مجموع 48درصد از کل مساحت سواحل شمالی را شامل می‌شود. در کنار کوه، دشت و جنگل قرار گرفتن و ماسه‌ای بودن، زیبایی‌های چشمگیری به این ساحل بخشیده است. این ویژگی‌ها باعث شده است که سالانه مسافران فراوانی از این سواحل زیبا بازدید کنند.بیش از 30سال است که طرح‌های سالم‌سازی ساحل دریا، با هدف ایجاد امکانات و ارائه خدمات به مسافران شهرهای ساحلی در طول نوار ساحلی دریای خزر اجرا می‌شوند.

طرح سالم‌سازی دریا در مازندران تابستان امسال یک ماه زود‌تر از موعد مقرر، یعنی از اول خرداد آغازشده است و 48ساعت قبل از آغاز ماه مبارک رمضان تعطیل می‌شود.به گفته معاون سیاسی- امنیتی استانداری مازندران، تابستان امسال هیچ دغدغه‌ای برای طرح‌های سالم‌سازی دریا نداریم.ابراهیمی از اجرای بیش از 130طرح سالم‌سازی دریا در مازندران خبر داد و گفت که طرح سالم‌سازی دریا از ابتدای خرداد 90 اجرایی می‌شود.وی با بیان اینکه از تعداد 170نفر غریق در سال گذشته حتی یک غریق در منطقه اجرای طرح سالم‌سازی دریا نبوده است، افزود: آمار غریق در سواحل مازندران در سال گذشته 20درصد کاهش داشته است.

ابراهیمی 3 هدف عمده در طرح سالم‌سازی دریا برای امسال را توجه ویژه به اجرا و مکان طرح‌ها جهت رفاه بیشتر مسافران، احترام به گردشگران و مسافران این ایام و پاکسازی ساحل از زباله در 25اردیبهشت بیان کرد. وی حضور ناجی‌غریق، همیار پلیس، سطل‌زباله، دوش آب، آب آشامیدنی و نمازخانه را از اولویت‌های طرح سالم‌سازی دریا عنوان کرد.جانشین فرمانده انتظامی مازندران هم در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری با اشاره به حضور میلیونی مسافر و گردشگر در فصل تابستان در مازندران گفت: برای امنیت و آرامش هرچه بیشتر شهروندان در تعطیلات تابستان10هزار نیرو در شهرها و پایگاه‌ها و گشت‌های انتظامی و طرح‌های دریا به‌کار گرفته می‌شوند.روح الامین قاسمی، گشت بالگرد، ایجاد پایگاه ثابت و سیار پلیس راهور و انتظامی، مبارزه با بدحجابی و هنجارشکنان، توزیع بروشورهای پلیسی و نصب بنرهای هشداردهنده را از برنامه‌های نیروی انتظامی استان برشمرد.

وی افزود: مهم‌ترین کار این ارگان در تعطیلات تابستان برای حفظ امنیت مسافران، اجرای مناسب طرح‌های سالم‌سازی دریا و ساماندهی این نیروها در این بخش است.مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر مازندران هم با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر خدمات امداد و نجات خود را از اول خرداد سال‌جاری شروع کرده است، افزود: 14پایگاه امداد و نجات ساحلی هلال‌احمر از سواحل رامسر تا گلوگاه مستقر می‌شوند در هر پایگاه 4 نجاتگر، یک پزشک و یک دستگاه آمبولانس شبانه‌روز مصدومان و بیماران را سرپایی درمان می‌کنند.اسدی در پایان از هموطنان خواست تا برای جلوگیری از هرگونه حوادث ناگوار از شنا در خارج از طرح سالم‌سازی بپرهیزند.

فرماندار مرکز استان مازندران نیز به خبرنگار همشهری گفت: در پی دستور رئیس‌جمهور، آزاد‌سازی‌ ساحل شهرستان ساری آغاز و هم‌اکنون 8کیلومتر از سواحل فرح‌آباد آزاد شده است. منصور زارع با بیان اینکه قبلا مردم برای دسترسی به ساحل با مشکلات عدیده‌ای مواجه بودند گفت: اکنون 8جاده دسترسی عمود به دریا جهت استفاده سهل و آسان مردم به ساحل احداث شده است که 6جاده کاملا مهیا و آسفالت شده است. وی افزود: آزاد‌سازی‌ ساحل گام اول در ساحل بوده است و مرحله مهم اجرای طرح‌های ساماندهی ساحل است و اکنون بیش از 14طرح مهم در ساحل شهرستان ساری در دست اقدام است.

زارع تأکید کرد برای بهره‌گیری هر چه بهتر مردم از دریا باید تمام مسائل بهداشتی، نظافتی و تأسیسات مورد نیاز با بهترین کیفیت ممکن در اختیار شهروندان و مسافران قرار گیرد. هر ساله خیل زیادی از مردمان آزرده از گرما میهمان تابستان‌های شمال ایران می‌شوند؛ گردشگرانی که به امید آرامش، سیاحت و تفریح در سفرهای چندروزه، جاده‌های طولانی را پشت سر می‌گذارند تا از جنوب و شرق و غرب به خنکای ساحل پناه برند و حتما تنی به آب بزنند تا لذت سفرشان کامل شود.

ساحل دریا مهم‌ترین جاذبه شهرهای ساحلی است حتی می‌توان گفت ساحل حیثیت شهر ساحلی‌ است.آلودگی ساحل دریا به واسطه زباله شهری و آلودگی آب حاشیه ساحل به خاطر ورود بی‌رویه فاضلاب‌های شهری و صنعتی، آن‌چنان آشکار است که بسیاری از مسافران را از شنا کردن باز می‌دارد.به گفته کارشناسان محیط‌زیست با آغاز فصل گرما ورود آلودگی به‌دلیل افزایش تعداد گردشگران به دریای خزر افزایش می‌یابد.

برخی مواقع خودپالایی دریا نمی‌تواند این آلودگی‌ها را دفع کند. به گفته آنها اندازه‌گیری‌های انجام شده نشان می‌دهد که آلودگی در برخی شناگاه‌ها به‌دلیل عدم رعایت حریم ورود فاضلاب‌های انسانی، کشاورزی و دامی آلوده در فصل زمستان که ظرفیت خود پالایی کاهش می‌یابد، بالاست. با توجه به مطالعات انجام شده شناگاه‌های ساحلی در ایستگاه‌های گلوگاه، زاغمرز، خزر‌آباد ساری، بابلسر، محمودآباد، نور و نوشهر، چالوس، تنکابن و رامسر در استان مازندران از لحاظ آلودگی به باکتری‌ها در وضع مطلوبی قرار ندارند.

این در حالی است که 90درصد بیش از 12میلیون مسافر این استان برای بهره‌مندی از دریا به این منطقه سفر می‌کنند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که مسافران فراوانی به دلایل گوناگون تمایل چندانی به شنا کردن در طرح‌های سالم‌سازی‌ دریا ندارند. تعداد طرح‌ها و در عین حال وسعت کم آنها، نارضایتی برخی دیگر از مسافران نسبت به جدایی از اعضای خانواده در طرح‌ها و در نهایت کیفیت نه‌چندان مطلوب برخی از طرح‌ها از مهم‌ترین دلایل این امر است.

به گزارش میدانی، خبرنگار همشهری، مسافری که به اتفاق خانواده‌‌اش از اصفهان به مازندران سفر کرده بود، گفت: با توجه به اینکه هر سال در ایام تابستان به مازندران سفر می‌کنم اما به‌نظر می‌رسد که تعداد طرح‌های سالم‌سازی در مازندران کافی نیست و دلیل آن هم ازدحام مسافران در طرح‌هاست.داوری خاطر نشان کرد: محدود بودن مناطق ویژه اجرای طرح‌های سالم‌سازی دریا با توجه به شمار زیاد مسافران استفاده از این اماکن تفریحی را برای همگان غیر ممکن ساخته است.

زهرا قاسمی، دیگر گردشگر ‌جوانی که به اتفاق شوهر و کودک خردسالش به مازندران سفر کرده بود گفت: اگر چه شنا در محدوده این طرح‌ها امن و راحت است اما بیشتر خانواده‌ها از جدایی اعضای خانواده در طرح ابراز ناراحتی می‌کنند.به گفته این گردشگر چه خوب می‌شد اگر اعضای خانواده می‌توانستند در کنار هم شنا کنند و بیشتر از مواهب طبیعت لذت ببرند.بر اساس آمار موجود از سال‌های گذشته کمتر از 5درصد از افراد در داخل طرح‌های سالم‌سازی دریا غرق شده و آن هم‌زمانی بوده که طرح دریا به علت توفانی بودن تعطیل بوده یا ساعت فعالیت طرح به پایان رسیده است و 95درصد غرق‌شدگان در خارج از طرح‌های سالم‌سازی در مناطق ممنوعه، نقاط کور و خطر آفرین و در زمان توفانی بودن دریا غرق شده‌اند. همچنین آمار و اطلاعات نشان می‌دهد که بیشتر از 70درصد از غرق‌شدگان غیربومی بوده و بیشترین ساعات ناشی از مرگ‌و‌میر در اثر غرق‌شدگی در ساعات 14 تا 17 عصر در روزهای تعطیل و ایامی که چندین روز به مناسبت‌های مختلف در کشور تعطیل بوده و مسافران و گردشگران و حتی ساکنان بومی وقت بیشتری برای استفاده از دریا داشته‌اند بوده است و بیشتر مغروقان در سنین بین10 تا 40ساله معمولا جوانان و نوجوانان و از نظرجنسیت نیز بیشترین تعداد مربوط به مردها بوده است.

به تأکید کارشناسان باید برای توسعه طرح‌های سالم‌سازی دریا در این مناطق تلاش بیشتری شود. به باور این کارشناسان لزوم تسریع در آزاد‌سازی‌ حریم قانونی دریا، ساماندهی مدیریت بر سواحل، تأمین امکانات، ایجاد و تجهیز طرح‌های سالم‌سازی دریا باید مورد توجه برنامه‌ریزان قرار گیرد. این در حالی است که نیاز‌سنجی‌ها نشان می‌دهد که برای توسعه گردشگری در مناطق شمالی علاوه بر ایجاد و افزایش طرح‌های سالم‌سازی دریا، باید تنگناها و مشکلات فرارو برطرف شود. به گفته این کارشناسان هدف اصلی بهینه‌سازی‌ طرح‌های سالم‌سازی دریا در شمال، تکریم گردشگر و شهروندان است و برای اجرای مطلوب این طرح‌هابه توجه ملی نیاز است.

کد خبر 136710

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز