چهارشنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: در 5 ماه نخست امسال 635 نفر در سواحل کشور غرق شده‌اند.

دریا شنا

یعنی هر روز بیش از 4 نفر تن به آب‌های شمال و جنوب ایران زدنداما هرگز زنده بازنگشتند.از این تعداد، 543 نفر مرد و 92 نفر زن هستند.این آمار در 5 ماه مشابه سال گذشته 687 نفر بود. براساس آمار سال‌جاری، هر روز در ایران از هر17.5میلیون نفر یک نفر در سواحل شمالی و جنوبی به کام مرگ می‌رود.این عدد نسبت به طول سواحل کشور، دور بودن بسیاری از مردم از دریا و سطح امکان عمومی مردم برای سفر به سواحل، عدد کوچکی نیست.

همچنین براساس آمار رسمی پزشکی قانونی، در میان استان‌های کشور، خوزستان با 120 مورد غرق‌شدگی و پس از آن مازندران با 99 و فارس با 51 مورد بالاترین آمار غرق‌شدگی در 5 ماه اول امسال را ثبت کرده‌اند و استان‌هایی که در 5 ماه نخست سال گذشته، بالاترین آمار را داشتند، خوزستان با 130، مازندران با 112 و استان گیلان با 66 مورد بودند.با گرم شدن هوا آمار غرق‌شدگی در ماه‌های اول هر سال افزایش می‌یابد، این تعداد در فروردین ماه امسال 87 نفر، اردیبهشت 78، خرداد 137، تیرماه 156 و در مردادماه 177 مورد بوده است.

اما علت این میزان از مرگ‌ومیر در آب‌های ساحلی کشور چیست؟اگرچه می‌توان گفت که بیشتر مساحت ایران مناطق گرم و خشک است و افراد هم کمتر به فن شنا آشنا هستند اما غرق‌شدگی در دریا چندان به مهارت شناگران مربوط نیست، زیرا هنگامی‌که عضلات شناگر در دریا می‌گیرد، خود فرد نمی‌تواند هیچ کاری انجام دهد مگر اینکه فرد دیگری او را نجات دهد. به همین سبب است که همواره در کنار تمرین قهرمانان شنا، همواره یک قایق نجات حرکت می‌کند تا درصورت بروز مشکل به آنها کمک کند.

از سوی دیگر کارشناسان نجات‌غریق در دریا هشدار می‌دهند که هیچ اعتمادی به استفاده از تیوپ و وسایل بادی در دریا نیست زیرا با آمدن یک موج، فردی که داخل آن است به راحتی تعادلش را از دست می‌دهد و از وسیله بادی دور می‌افتد.توجه دقیق به آمارهای چند سال اخیر نشان می‌دهد که اکثر قربانیان همزمان با تاریک شدن هوا جان باخته‌اند چرا که در این ساعات معمولاً ناجیان غریق حضور ندارند، دیگر اینکه شناگران در مناطق ممنوعه‌ای شنا می‌کنند که کسی امکان نجات آنها را ندارد.

این در حالی است که شب‌ها هنگام مد آب دریاهاست و معمولا دریا توفانی است، به همین جهت حتی افراد بومی استان‌های ساحلی، به‌ویژه استان‌های شمالی هم در تاریکی شنا نمی‌کنند.علاوه بر این خطاها که از سوی شناگران انجام می‌شود، پایه دیگر این میزان از تلفات در تصمیم‌های مدیریتی است.

براساس گزارش‌های رسمی، غرق‌شدگی در مناطقی که مشمول طرح‌های موسوم به سالم‌سازی نشده‌اند، بیشتر رخ می‌دهد. این در حالی است که بسیاری از گردشگران از تعداد اندک مراکز اجرای طرح سالم‌سازی‌ دریا گله دارند و شلوغی و نامناسب بودن این مراکز را عامل مهمی برای دوری از حضور در این مکان‌ها می‌دانند.

گفته می‌شود از آستارا در مرز استان گیلان، استان اردبیل و جمهوری آذربایجان، تا چابکسر حدود ۵۰۰ نقطه حادثه خیز یا کور شناسایی شده وجود دارد که مردم برای شنا به این نقاط می‌روند.

ایست قلبی، نخستین عامل مرگ در تهران

مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا(س) خبر داد: ایست قلبی، بیشترین عامل مرگ شهروندان تهرانی بوده است. علی‌اکبر توکلی‌نیا تعداد فوت‌شدگان شهر تهران را در نیمه اول سال 25 هزار و 91 نفر اعلام کرد و گفت: از این تعداد 14 هزار و 66 نفر مرد، 9 هزار و 682 نفر زن و هزار و 343نفر نوزاد بودند. به گزارش فارس، او ادامه داد:موارد ایست قلبی در 6 ماه اول سال 3 هزار و 68 نفراعلام شده که از این تعداد 44 نفر نوزاد، هزار و 651 نفر مرد و هزار و373 نفرزن بوده‌اند.

توکلی‌نیا افزود: بیشترین فوت‌شدگان در نیمه اول سال افراد بالای 65 سال با تعداد 13 هزار و 321 نفر و کمترین تعداد فوت‌شدگان مربوط به افراد 5 تا 9 سال به تعداد 158 نفر بوده است. مدیرعامل سازمان بهشت‌زهرا همچنین خبر داد: در نیمه اول سال تعداد متوفیانی که در بهشت‌زهرا(س) به خاک سپرده شدند، 17 هزار و 958 نفر بوده است.

کد خبر 147662
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز