سه‌شنبه ۳ بهمن ۱۳۸۵ - ۲۰:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور سه‌شنبه شب سوم بهمن‌ماه با شرکت در گفتگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با مردم سخن گفت. سخنان رئیس‌جمهور همزمان با پخش تلویزیونی توسط صدای جمهوری اسلامی ایران نیز پخش شد.

رئیس‌جمهور در این گفتگوی تلویزیونی که از محل دفتر وی در مجموعه پاستور پخش می‌شد، ضمن ارایه گزارشی از فعالیتهای دولت نهم به مواردی زمینه‌های سیاست خارجی، اقتصاد و نیز موضوعات فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد.

فرازهایی از سخنان دکتر احمدی‌نژاد به نقل از خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، در زیر می‌آید:

درآمدهای حاصله صرف سرمایه‌گذاری و امور عمرانی می‌شود

رئیس جمهور در این گفتگو تأکید کرد: درآمدهای حاصله دولت از نفت درکشور درحال حاضر صرف سرمایه‌گذاری تولیدی و عمرانی می‌شود.

وی افزود: وقتی درآمدها در کشور بالا می‌رود باید انعکاس آن در جامعه صورت گیرد و دولت سعی کرده است تا همه اینها را در به سمت سرمایه‌گذاری و کارهای عمرانی هدایت کند.

احمدی نژاد با تسلیت ایام محرم و بیان این که امام حسین (ع) پرچمدار شرافت و عزت برای همه بشریت و تبلور همه خوبیهای عالم و نماد انسان کامل است، افزود: امروز دولت برای پیشرفت امور نیازمند برخی سرمایه گذاری‌های پایه‌ای مانند برق، دانشگاه، پالایشگاه و نظایر آن است و دولت باید اینها را به سرعت برای مردم فراهم کند.

وی در ادامه، برنامه‌های دولت را در چارچوب افق ‪ ۲۰‬ساله، برنامه پنجساله و بودجه خواند و افزود: همه عوامل برای اجرای برنامه در دست دولت نیست و دولت هرسال تلاش می‌کند تا با بازنگری در برنامه‌های یکساله بتواند در سال آینده موارد اجرا نشده را جبران کند.

جهت‌گیری بودجه

رئیس جمهور در ادامه گفت وگوی تلویزیونی سه‌شنبه شب خود تصریح کرد: جهت‌گیری بودجه سال‌های ‪ ۸۵‬و ‪ ۸۶‬به سمت پروژه‌های عمرانی است و دراین زمینه سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی در توضیح جمله معروف "پول نفت را باید بر سر سفره‌های مردم برد"، گفت: اغلب گفته می‌شود این جمله من است، درحالی که این نقل از جای دیگری است، اما درعین حال این حرف درستی است و ما این کار را می‌کنیم.

اینکه ما اولویت را به مناطق محروم، جایی که بخاطر نبود امکانات و لوازم کافی امکان رشد و حرکت کمتر دارند، داده‌ایم و نیز سرمایه‌گذاری در زمینه‌های اشتغال و پروژه‌های عمرانی که بیش از ‪ ۶‬هزار میلیارد تومان است، به معنای این است که ما سعی کرده‌ایم پول را بر سر سفره‌های مردم ببریم.

وی افزود: اینکه توزیع سهام عدالت ابتدا از اقشار پایین جامعه آغاز می‌شود نیز به همین معناست.

رییس‌جمهوری در خصوص موضوع بودجه نیز خاطرنشان کرد: از سال گذشته سعی کرده‌ایم هزینه‌های مصرفی دولت را که از سالهای دور وجود داشته است کاهش دهیم.

وی با بیان اینکه هرساله بودجه مصرفی ‪ ۲۰‬تا ‪ ۲۲‬درصد افزایش داشته است گفت: امسال در لایحه بودجه این رقم را کاهش داده‌ایم و میزان آن ‪ ۳۵‬هزار میلیارد تومان است و در عوض بخش عمرانی را افزایش دادیم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه اتکا به درآمد نفت را در بودجه ‪ ۸۶‬کاهش داده‌ایم گفت: دلیل این امر وارد کردن پول نفت در کارهای عمرانی است و از طرفی درآمدهای غیر نفتی را به هزینه‌های مصرفی نزدیک کردیم.

شفافیت در فعالیت‌های هسته‌ای

دکتر محمود احمدی نژاد گفت: از آنجا که فعالیت‌های صلح آمیز هسته‌ای ایران شفاف است، از اینرو ما محکم ایستاده‌ایم.

وی افزود: در قضیه هسته‌ای ما بیشترین همکاری را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته‌ایم و تابع مقررات این آژانس بوده و هستیم.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه "اگر استفاده از انرژی صلح آمیز هسته‌ای خوب است برای همه و اگر بد است چرا باید برخی قدرتها از آن برخوردار باشند"، افزود: قدرتهای زورگو به چه حقی می‌خواهند ما را در بهره برداری از انرژی مسالمت آمیز هسته‌ای محکوم کنند؟

وی در ارتباط با حضور بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران نیز گفت: آژانس بر اساس مقررات خود فهرستی را معرفی می‌کند و کشور هدف نیز می‌تواند بگوید این ده نفر را نمی‌پذیرد اما همه شاهد بودند که در این ارتباط نیز با ما چه برخوردی کردند و جار و جنجال به راه انداختند.

رییس جمهور تاکید کرد: همانطور که آژانس به ایران بازرس اعزام می‌کند و دوربین‌هایی نیز در تاسیسات ما نصب شده است مااز آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درخواست کردیم تا گزارشی نیز از بازرسی از دیگر کشورها ارایه کند.

یکی از دلایل گرانی‌ها همان تورم طبیعی است

دکتر محمود احمدی نژاد گفت: ما یک سیاست خارجی فعال داریم و خود را در این زمینه رقیب کسی نمی‌دانیم.

وی در ادامه گفت وگو تلویزیونی خود افزود: ما می‌خواهیم از تمام توانمندیهای خود در سیاست خارجی استفاده کنیم و اگر کسی رقیب ماست، ما خود را رقیب کسی نمی‌دانیم.

رییس جمهور با بیان اینکه ما برای تمام دنیا سعادتمندی می‌خواهیم ، افزود: ما باید در سیاست خارجی نقاط ضعف و قوت دشمنان خود را بشناسیم و خود را در برابر دشمنان نبازیم‪.

احمدی نژاد تاکید کرد: ما از زمان روی کارآمدن دولت نهم از توانمندیهای خود استفاده کرده و سعی داشته‌ایم تا دیدگاه‌های خود را برای جهان تشریح کنیم.

وی افزود: امروز در قضیه فلسطین همه درگیر هستند و مناسبات اقتصادی و سیاسی جهان نیز تحت تاثیر و فشار این موضوع است و حتی برخی کشورها به خاطر برخی تهدیدات به انعقاد قراردادهای نظامی روی آورده‌اند.

رییس جمهور طرح موضوع هولوکاست را یک سوال تاریخی خواند و افزود:اگر این موضوع صحت دارد چرا اجازه تحقیق نمی‌دهند و طرح مسایل در این رابطه را نباید "تندی" حساب کرد.

وی تصریح کرد: نقطه آسیب پذیری جبهه غرب این امر است و نقطه درستی نیز می‌باشد.

احمدی نژاد با اشاره به اینکه ریشه تاسیس رژیم صهیونیستی یک حادثه تاریخی است، افزود: اصل ماجرا ساختگی و برای طراحی و ساخت یک نظام سلطه است اگر این امر زیر سوال برود فلسفه وجودی چنین نظامی نیز از بین می‌رود و در چنین حالتی پایه‌های آن فرو خواهد ریخت .

وی با بیان اینکه ما به قدرتها گفته‌ایم که خودتان این رژیم را ساخته و خود شما نیز آن را ببرید، افزود: ما در این رابطه حتی راههای دمکراتیک مانند برگزاری رفراندوم را پیشنهاد کرده‌ایم.

رییس جمهور تاکید کرد: سیاست فعال یعنی همین و ما نباید تنها راجع به مسایل هسته‌ای صحبت کنیم ما در مسیر خود حرکت می‌کنیم و آنها فقط می خواهند تنها ما در این میدان حرکت کنیم.

یکی از دلایل گرانی‌ها همان تورم طبیعی است

احمدی‌نژاد در ادامه گفت و گوی خود با شبکه دو سیما در پاسخ به سوالی در خصوص گرانی‌ها، به‌ویژه گرانی مسکن و اجاره بها گفت: یکی از دلایل گرانی‌ها ناشی از ساختارهای اقتصادی است و ازگذشته نیز وجود داشته که همان تورم طبیعی است.

وی ادامه داد: این تورم در ابتدای سال ‪ 15.4 ،۸۴‬درصد و در ابتدای سال ‪ 12.1 ،۸۵‬درصد بود و هم اکنون در ‪ ۹‬ماهه اول امسال، 11.9 ‬درصد است.

احمدی نژاد با بیان اینکه این تورم به دلیل ساختارهای اقتصادی است، بر تلاش دولت جهت کاهش این نوع عامل گرانی تاکید کرد و افزود: تورم دیگر القایی بوده و ناشی از روابط اقتصادی نیست که امسال نیز اتفاق افتاد.

وی افزود: صدها تیتر بدون منبع صحیح در روزنامه‌ها این مساله را تشدید کرد که از اساس کاذب بود.

رییس جمهوری در ادامه با اشاره به اینکه "دولت برای جبران کسری برخی کالاها اقدام به واردات می‌کند"، گفت: بر اساس آمار گمرگ واردات امسال ما ‪ ۳/۳‬درصد اضافه شده است و در مقابل صادرات غیر نفتی ‪ ۴۲‬درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه با تشویق تولید داخل سهم صادرات را افزایش می‌دهیم افزود: اما این یکی از مشکلات اساسی اقتصاد کشور ماست که سهم صادرات کمتر از واردات است.

رییس جمهوری در خصوص گرانی برخی کالاها از جمله گوجه فرنگی گفت: ما می‌توانستیم این کالا را وارد کنیم، اما تشخیص وزارت کشاورزی و بازرگانی بود که این اقدام صورت نگیرد و ما یارانه پرداخت نکنیم و اگر کسی می‌خواهد وارد کند.

احمدی‌نژاد در مورد گرانی مسکن با ارائه گزارشی از سیر افزایش قیمت مسکن اظهار داشت: در ‪ ۸‬سال گذشته با جهش قیمت مسکن روبرو بودیم که مقداری بیشتر از سیرآن در سالهای گذشته است.

وی علت این مساله را "القایی" و از سوی برخی گروههای خاص که با افرادی در شهرداری رابطه دارند و به بهانه‌ای به یکباره این القا را و البته از تهران آغاز می‌کنند، دانست.

رییس جمهور با تاکید بر این مطلب که کسی منکر افزایش قیمت مسکن نمی‌شود، تصریح کرد علت این مسایل اعلام می‌شود.

احمدی‌نژاد در مورد برنامه دولت در این رابطه گفت: قانون جامعی برای مسکن تهیه و رد پای آن را در بودجه گذاردیم و بزودی به صورت جداگانه نیز به مجلس ارائه خواهیم داد که تکلیف دولت را به صورت جزئی مشخص می‌کند.

امسال از ‪ ۲۰۰‬هزار واحد روستایی احداث شده حمایت کردیم و سال آینده نیز ‪ ۳۰۰‬هزار واحد دیگر ساخته می‌شود، این در حالی است که ما با دو میلیون مسکن غیر مقاوم روبرو هستیم و سالانه باید ‪ ۷۰۰‬هزار واحد در شهرها ساخته شود تا در ‪ ۱۰‬سال آینده با توجه به رشد جمعیت و بافتهای فرسوده، جوابگوی مسکن و رفع مشکلات آن باشیم.

کد خبر 14121

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز