گروه اقتصادی: چندی پیش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان از پایان مرحله نخست افزایش قیمت کالاها و خدمات خبر داد، درحالی‌که اخیرا محمد قبله، معاون کالاهای مصرفی و خدمات عمومی این سازمان از بررسی درخواست افزایش قیمت‌ها پس از ماه مبارک رمضان خبر داده است.

دودانگه

با محمود دودانگه، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا اعلام پایان مرحله نخست افزایش قیمت‌ها به معنای توقف این روند بوده و تا آغاز مرحله بعد افزایش رسمی قیمت‌ها را شاهد نخواهیم بود؟

افزایش قیمت حامل‌های انرژی، افزایش هزینه تمام شده تولید در بنگاه‌ها را به‌دنبال داشته است، بر این اساس درخواست‌های زیادی برای تجدید نظر در قیمت‌ کالاها و خدمات به سازمان حمایت ارائه و فرایند بررسی و اعمال تغییرات قیمت اجرا شد. با وجود این، این امر به معنای توقف روند بررسی قیمت‌ها نبوده و این فرایند همیشه می‌تواند اتفاق بیفتد. اگر بنگاه‌های تولیدی به‌دلیلی مانند افزایش هزینه تمام شده تولید، افزایش قیمت‌های جهانی تجزیه و تحلیل درستی به سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان ارائه کنند، امکان موافقت با تغییر قیمت‌ها همانند گذشته وجود خواهد داشت و در واقع فرایند بررسی درخواست و مستندات افزایش قیمت‌ها فرایندی مستمر خواهد بود.

  • یعنی هنوز هم هیچ منعی برای افزایش رسمی قیمت‌ها و رعایت مرحله‌بندی در این زمینه وجود ندارد؟

خیر، اگر افزایش قیمتی در مواداولیه تولید، قیمت‌های جهانی و... وجود داشته باشد درخواست افزایش قیمت‌ها با ارائه مستندات لازم به سازمان حمایت ارائه و این سازمان پس از بررسی و ضروری دانستن اصلاح قیمت‌ها نسبت به آن اقدام خواهد کرد. این فرایندی است که ابتدای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها وجود داشته و بعدا نیز ادامه خواهد یافت.

  • آیا می‌توان ارائه این دیدگاه را ناشی از فرارسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش تب گرانی‌ها قلمداد کرد؟

ممکن است به‌دلیل شرایط خاص زمانی مانند ماه مبارک رمضان فرایند بررسی افزایش قیمت‌ها با تاخیر مواجه شود اما باید توجه کرد که فلسفه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها واقعی‌شدن قیمت‌ها بوده و با توجه به اجرای این قانون تثبیت قیمت‌ها را برای اقتصاد کشور مفید ندانسته و معتقدیم باید بنگاه‌های تولیدی در چارچوب شکل‌گیری نظام رقابتی عرضه و تقاضا از رشد و پویایی لازم برخوردار باشند. در این چارچوب اگر نیاز به تجدیدنظر در قیمت کالاها یا خدمات باشد باید متناسب با توجیهات مناسب ارائه‌شده، شرایط عمومی بازار و مقطع زمانی مطرح شود تا امکان اعمال این تغییرات قیمتی با مجوز مربوطه وجود داشته باشد.

  • با طولانی شدن روند بررسی درخواست افزایش قیمت‌ها در سازمان حمایت برخی بنگاه‌ها نسبت به افزایش غیررسمی قیمت‌ها اقدام کردند. این شیوه قیمت‌گذاری تا چه حد قابل توجیه است؟

بررسی افزایش قیمت‌ها در سازمان حمایت براساس مبانی خاصی صورت می‌گیرد اما این امر به معنای آن نیست که همه انتظارات بنگاه‌ها برای جبران هزینه تمام شده تولید، از طریق افزایش قیمت‌ها تأمین جبران شود. نباید انتظار داشت که به هر اندازه قیمت مواداولیه تولیدی افزایش یابد به همان میزان قیمت محصول نهایی نیز افزایش یابد بلکه بنگاه‌ها باید تلاش کنند تا اثر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در فرایند تولید را براساس چارچوب‌های موجود برای افزایش بهره‌وری و کاهش قیمت تمام شده مدیریت کرده و کمترین اثر را در محصول خروجی شاهد باشیم.

کد خبر 141096
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز