گروه حوادث: کلاهبرداران حرفه‌ای با استفاده از اسناد و مدارک سرقتی اقدام به افتتاح حساب و دریافت دسته چک می‌کردند.

متهمان

اواخر سال گذشته جوان 30ساله‌ای به نام محمد با مراجعه به شعبه چهارم دادسرای جنایی تهران طی شکایتی به رضوانفر دادیار این شعبه گفت: شهریورماه سال82 جلوی باجه تلفن در حال مکالمه تلفنی بودم که پسر جوانی در یک لحظه کیفم را از روی شانه‌ام قاپید و فرار کرد. وی ادامه داد: البته سارق به سرعت به سمت موتورسیکلت روشنی که در آن طرف خیابان بود دوید و به اتفاق راکب موتور که هم سن و سال او بود از محل دور شد.

مالباخته مدعی شد چند روز قبل که برای گرفتن دسته چک به یکی از بانک‌ها رفته بودم، کارمند بانک پس از بررسی‌های لازم و استعلام بانکی به من گفت شما از چند سال قبل چندین فقره چک برگشتی با ارقام متفاوت میلیونی در سیستم بانکی داری و تحت تعقیب هستی.

من هم در جواب آن کارمند بانک گفتم تاکنون هیچ دسته چکی از هیچ بانکی دریافت نکرده‌ام اما با مدارکی که به من نشان داد متوجه شدم فرد ناشناسی با مدارک شناسایی من که در سال 82 سرقت شده بود، عکس خود را روی مدارک من جعل کرده و از بانک‌های متعدد خصوصی و دولتی دسته چک گرفته و ده‌ها فقره از این چک‌ها را با ارقام میلیونی که جمع همه آنها به صدها میلیون تومان می‌رسد از مردم کلاهبرداری کرده و متواری شده است.

با ثبت این شکایت کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ مامور رسیدگی به پرونده شدند. در بررسی‌های کارآگاهان مشخص شد که 3 سال پس از سرقت کیف شاکی پرونده، یعنی از سال 85، فرد ناشناسی با جعل مدارک هویتی وی اقدام به افتتاح حساب و اخذ دسته چک از بانک‌های متعدد کرده است.

وی همچنین با اجاره یک مغازه به‌عنوان خواربارفروشی در تهران اقدام به ثبت سفارش مواد‌غذایی به شرکت‌های تولید و پخش عمده مواد‌غذایی کرده، ابتدا و در چند مرحله با خوش‌حسابی، اعتماد طرف مقابل را جلب کرده و در مراحل بعدی با سفارش کالا در حجم وسیع‌تر در فاصله زمانی مشخص، از چندین شرکت کلاهبرداری کرده است و قبل از موعد چک‌ها، به یکباره مغازه را تخلیه کرده و متواری شده است.

متهم ناشناس همچنین با همان هویت جعلی موفق به دریافت جواز کسب از اتحادیه خواربارفروشان شده بود. در مواردی نیز این فرد ناشناس پس از دریافت دسته چک‌های متعدد از بانک‌های مختلف، چک‌های بدون محل را در اختیار افراد دیگر قرار داده و این چک‌ها در سطح وسیع بین افراد پخش شده است. از آنجایی که در این پرونده مالباختگان زیادی در معاملات مختلف با متهم اصلی وجود دارند، کارآگاهان در تلاشند تا این افراد را نیز شناسایی کنند.

سرهنگ عباسعلی محمدیان رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ گفت: با توجه به اینکه تلاش کارآگاهان در شناسایی و دستگیری متهم متواری تا‌کنون به نتیجه نرسیده است، قاضی پرونده موافقت کرد تصویر بدون پوشش وی که روی مدارک هویتی شاکی جعل شده و همچنین تصویر بدون پوشش فرد معرف وی به بانک‌ها، منتشر شود. وی از شهروندانی که از هویت واقعی این افراد یا مخفیگاه آنان اطلاعی دارند درخواست کرد تا به اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ یا شعبه چهارم دادیاری دادسرای جنایی تهران مراجعه کنند یا با شماره تلفن 51055513 تماس بگیرند.

کد خبر 141065
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز