شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۷:۰۸
۰ نفر

در این روزهای گرم تابستان که تازه از سال‌های قبل گرم‌تر هم هست، باید بیشتر مراقب خودت باشی تا دچار دردسر نشوی. فعالیت بدنی و ورزش و بازی زیر نور شدید آفتاب باعث گرمازدگی می‌شود، که ممکن است خیلی خطرناک باشد.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 611

فاطمه علیمحمدی، کارشناس سلامت شهرداری منطقه 2 به خبرنگار دوچرخه می‌گوید: « افزایش دمای محیط باعث عرق کردن و از دست دادن آب و نمک از طریق غده‌های پوستی بدن، و در نهایت سبب گرمازدگی می‌شود.»

او درباره انواع گرمازدگی توضیح می‌دهد:«گرمازدگی از لحاظ شدت به چند دسته تقسیم می‌شود. در گرمازدگی خفیف، بدن عرق می‌کند و حجم خون کم می‌شود. ضعف و سرگیجه و پوست مرطوب از علامت‌های این نوع گرمازدگی است. باید فرد فوراً به یک فضای خنک انتقال داده شود. دادن مایعاتی که دارای کمی نمک است به فرد، بسیار مفید خواهد بود (یک قاشق چای‌خوری نمک در یک لیتر آب).کاهش لباس و خشک کردن رطوبت بدن از دیگر کارهایی است که برای فرد گرمازده باید انجام شود.

او به گرمازدگی شدید اشاره می‌کند و می‌گوید:« در گرمازدگی شدید دمای بدن بسیار بالا می رود و ممکن است فرد دچار آسیب در بافت‌های بدن شود و دستگاه عصبی‌اش صدمه ببیند. این گرمازدگی ممکن است بر کبد و کلیه ها اثر بگذارد و باید فرد را زود به اورژانس بیمارستان انتقال داد. علایم این نوع گرمازدگی پوست قرمز، رنگ‌پریدگی، تپش قلب، سردرد و تنفس کم عمق است. در این حالت، فرد در اثر از دست دادن مایعات و نمک دچار گرفتگی عضلانی می‌شود.»

او درباره این‌که چه کسانی بیشتر دچار گرمازدگی می‌شوند، می‌گوید:«افرادی که در معرض آفتاب شدید هستند. مخصوصاً کودکان و نوجوانان به خاطر بازی‌های بدنی و ورزش خیلی دچار گرمازگی می‌شوند.»

توصیه این کارشناس سلامت به نوجوانان این است :« کودکان و نوجوانان در فضای خنک و سایه بازی کنند. آنها باید در ساعت‌هایی بازی کنند که هوا خنک‌تر باشد. درساعاتی که آفتاب مستقیم می‌تابد از خانه خارج نشوند. نوشیدن آب بین شش تا هشت لیوان در روز را فراموش نکنند. از لباس‌های رنگ روشن استفاده کنند. ورزش‌های شدید در طول روز انجام ندهند و همیشه آب همراهشان باشد.»

کارشناس سلامت شهرداری منطقه 2 می‌گوید:« استفاده از میوه‌ها و سبزی‌ها در تابستان در جلوگیری از گرمازدگی بسیار مؤثر است؛ موادی مانند اسفناج، آلو، باقلا، بامیه، خیار، کاهو، زردآلو، کدو حلوایی، گلابی، هلو، هندوانه، طالبی، خربزه و...

بهتر است از دو شربت‌خاکشیر‌یخمال و آب لیمو هم استفاده شود. این شربت‌ها حرات بدن را پایین می‌آورند.»

علیمحمدی به نوع غذا در تابستان اشاره می‌کند و می‌گوید:«حتماً در تابستان غذاها تازه به تازه استفاده و از مصرف غذاهای مانده جلوگیری شود. غذاها بعد از پخت حتماً در یخچال نگهداری و از مصرف غذاهای پرچرب و سنگین خودداری شود.»

کد خبر 141056
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز