مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۸:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: تلسکوپ هابل موفق به کشف قمر چهارم پلوتو که اکنون در خانواده کوتوله‌های سفید دسته بندی می‌شود، شده است

قمر چهارم پلوتو

به گزارش خبرگزاری مهر، ناسا اعلام کرد تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف چهارمین قمر کوتوله سفید یخی، پلوتو شده است، اما این قمر تنها 12 تا 33 کیلومتر وسعت دارد.

تا زمانی که اخترشناسان بر سر نام این قمر جدید به توافق برسند، قمر جدید P4 نامیده خواهد شد. قمر P4 کوچک‌ترین قمر پلوتو است و "چارون" با وسعتی برابر هزار و 207 کیلومتر بزرگ‌ترین قمر این جرم کیهانی به شمار می‌رود. "نیکس" و "هایدرا" دو قمر دیگر پلوتو به شمار می‌روند که شعاع آنها به ترتیب 90 و 112 محاسبه شده است.

وسعت پلوتو دو هزار و 320 کیلومتر است که در برابر وسعت سه هزار و 472 کیلومتری قمر زمین بسیار کوچک به نظر می‌آید.

هابل در حین جستجو برای یافتن حلقه‌های سیاره‌ای و دیگر ویژگیهای غیر عادی در سیستم سیاره‌ای سامانه خورشیدی موفق به کشف قمر P4 شد. "مارک شوالتر" از موسسه SETI در کالیفرنیا که انجام این رصد را به عهده داشته می‌گوید توانایی دوربین‌های هابل در نمایش دادن واضح چنین جرم کوچکی از فاصله بیش از 3 میلیارد کیلومتری بسیار شگفت انگیز است.

رصدهای هابل از پلوتو بخشی از مراحل اولیه برنامه ریزی برای اجرای ماموریت فضاپیمای "افق جدید" ناسا است که بر اساس آن قرار است تا سال 2015 این فضاپیما به پلوتو و قمرهایش نزدیک شود. تصویربرداری‌ها و نقشه برداری‌های هابل از پلوتو و قمرهایش برای نزدیک شدن این فضاپیما به پلوتو بسیار ارزشمند است.

قمر P4 در مداری میان مدارهای "نیکس" و "هایدرا" واقع شده است، دو قمری که در سال 2005 توسط هابل کشف شده‌اند."چارون" در سال 1978 توسط رصد خانه نیروی دریایی آمریکا کشف شد. پلوتو نیز خود در سال 1930 کشف شد و تا سال 2006 به عنوان یک سیاره شناخته می‌شد.

کد خبر 141008
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز