مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: دبیر انجمن نجوم اهواز، درخشندگی دنباله دار گاراد در شبهای تابستان را 9 ذکر کرد و گفت: این جرم آسمانی با استفاده از دوربین دوچشمی به صورت یک لکه دیده می‌شود اما می‌توان آن را با استفاده از تلسکوپ مشاهده کرد

دنباله دار گاراد

به گزارش خبرگزاری مهر، خسرو چعفری زاده رصد دنباله دار گاراد (C/2009 P1) را یکی از زیباترین سوژه‌های رصدی شب‌های تابستان توصیف کرد و افزود: این دنباله دار که در سال 2009 توسط گوردن گاراد ستاره شناس استرالیایی کشف شد، این شب‌ها با قدر (درخشندگی) 9 در آسمان ظاهر شده است.

دبیر انجمن نجوم اهواز با اشاره به مسیر حرکتی این دنباله دار اظهار داشت: در حال حاضر دنباله دار گاراد مسیر خود را در امتداد ضلع شرقی مثلث تابستانی دنبال می‌کند. یافتن مثلت تابستانی به راحتی امکان پذیر است از این رو حتی در مناطق با آلودگی نوری متوسط می‌توان سه ستاره درخشان مثلث تابستانی را در آسمان یافت.

minor planet

وی با تاکید بر اینکه این دنباله دار تا فروردین ماه سال آینده در حال نزدیک شدن به زمین است، ادامه داد: در آن زمان این دنباله دار درخشان تر نیز می‌شود و در صورت فلکی دب اصغر جای می‌گیرد. در حال حاضر گاراد در محدوده صورت فلکی اسب بالدار یا فرس اعظم قرار دارد.

جعفری زاده با اشاره به روش‌های رصد این جرم آسمانی، خاطر نشان کرد: برای رصد این جرم آسمانی می‌توان با یک دوربین دوچشمی مناسب و یا انواع تلسکوپ‌های آماتوری و نقشه‌های موجود اقدام به رصد کرد.

این ستاره شناس اضافه کرد: دوربین دو چشمی باید تقریبا در نیمه راه میان ستاره "نسرطایر" و ستاره "دنب" قرار گیرد و با میدان دید دوربین دو چشمی شروع به بررسی آسمان کرد. در این بررسی‌ها باید دنبال لکه کم نوری باشید که نشانگر حضور دنباله دار است.

solar system

به گفته وی دنباله دار گاراد در دوربین دو چشمی مانند یک لکه ظاهر خواهد شد در حالی که با استفاده از یک تلسکوپ،دنباله‌ی دنباله دار نیز آشکار می‌شود.

دبیر انجمن نجوم اهواز تاکید کرد: طبق پیش بینی‌های ستاره شناسان در ماه‌های آتی قدر ظاهری گاراد نزدیک به توان چشم غیر مسلح خواهد رسید.

کد خبر 144806
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز