شنبه ۱ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۷:۱۹
۰ نفر

گردآوری و ترجمه - راحله فاضلی: سفر اخیر ون‌جیابائو، نخست وزیر چین به انگلیس، آلمان و مجارستان نشان می‌دهد که چین واقعا در حال خریدن است و سران اتحادیه اروپا نیز با اشتیاق در حال فروش هستند.

طرح - اقتصادی

 اروپایی‌ها مجبورند به خاطر اینکه چین را به خرید بیشتر تشویق کنند، مجیز‌گویی هم بکنند. به همین دلیل مجارها که در سال2000 پذیرای دالایی‌لاما بودند، در این سفر کاملا ریاکارانه چینی‌ها را ستایش می‌کردند. دولت ون‌جیابائو تضمین کرده که بانک‌های چینی در شرکت‌های مجاری واقع در این کشور یک‌میلیارد یورو سرمایه‌گذاری خواهند کرد. آنها وعده داده‌اند که مبالغ نامعینی از اوراق قرضه دولت مجارستان را خریداری خواهند کرد. همه اینها در حالی است که در سال2000، همزمان با بازدید ون‌جیابائو از مجارستان، بسیاری از پناهندگان تبتی در این کشور، اجازه برگزاری تجمع‌یافته بودند .

سفر اخیر جیابائو با آخرین روزهای ریاست مجارستان بر اتحادیه اروپا همزمان بود. نخست‌وزیر چین سپس به لندن رفت. در انگلیس قراردادهای بسیاری امضا نشد. توافقنامه واردات مرغ و خوک از چین و توافق دوجانبه برای پاندا همان‌اندازه مورد توجه قرار گرفت که سرمایه‌گذاری انگلیس در چین در بخش انرژی. در این دیدار، دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس نیز به ضرورت دسترسی دوجانبه به بازارهای اروپا و چین اشاره کرد.

در سفر جیابائو به لندن و بوداپست، یک نقطه مشترک وجود داشت: چین به شرکت‌های انگلیسی و مجاری پیشنهاد داد در این کشور سرمایه‌گذاری کنند که پیشرفت تازه‌ای به حساب می‌آید زیرا تا همین اواخر این چین بود که از اروپایی‌ها وام‌های توسعه دریافت می‌کرد. در حقیقت ترمینال3 فرودگاه پکن و سرمایه‌گذاری‌های هنگفت چین در بخش انرژی، مرهون میلیاردها دلاری است که در قالب وام‌های عمومی از اروپا دریافت کرده ‌است.

این پیشرفت چینی‌ها نشان می‌دهد که از سطح یک کشور فقیر فراتر رفته و مفهوم رابطه متقابل را درک کرده‌اند. تابستان امسال، اتحادیه اروپا همکاری‌‌اش با قدرت‌های اقتصادی نوظهور را بازنگری خواهد کرد که چین در رأس آنها قرار دارد. ظاهرا این اتحادیه دیگر چین را یک کشور در حال توسعه نمی‌داند و به چشم یک قدرت نوظهور به آن می‌نگرد.

زمانی که تور اروپایی نخست‌وزیر چین آغاز شد، 2نفر از مخالفان رژیم به نام‌های ‌ای‌وی‌وی و هوجیا از زندان آزاد شدند. اکنون چین می‌داند که با افکار عمومی اروپا مشکل دارد و اگر بخواهد حضور اقتصادی‌‌اش را پررنگ‌تر کند این مشکلات برایش دردسرساز خواهد شد و اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد.

ایستگاه پایانی سفر اروپایی ون‌جیابائو، آلمان بود؛ سفری کاملا تجاری.در نمایش هوایی پاریس، سران چینی به تلافی تصمیم اتحادیه اروپا به منظور وضع مالیات برای تولید دی‌اکسید‌کربن، از امضای قرارداد با ایرباس سر‌باز زدند. اما 4روز بعد در برلین، چین 88هواپیمای ایرباس خریداری کرد؛ البته بعضی منابع چینی خبر داده‌اند که تعداد هواپیماها 66 فروند بوده است.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، از سیاست اتحادیه اروپا سخنان مهمی به زبان نیاورد که از دوجانبه بودن این ملاقات خبر می‌داد.
ژرمن‌ها بدون تصویب قطعنامه، از حقوق بشر حرف زدند و چینی‌ها از به دست آوردن موقعیت در بازارهای اقتصادی.
به هر حال سفر ون‌جیابائو نکات بسیاری را در مورد اروپا مشخص کرد. سران چین که به شکلی مبهم حمایت خود از اروپا را بیان کرده‌اند، در کمین حواشی بحران‌زده اروپا هستند.

کد خبر 140997

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز