شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: تهدید اتحادیه‌های کارگری از سراسر اروپا برای راهپیمایی اعتراض‌آمیز گسترده در شهر محل برگزاری نشست وزرای دارایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا سبب شد تا آنان زودتر از زمان مقرر به مذاکرات خود پایان دهند و شهر راکلا در لهستان را ترک کنند.

اعتراض

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزرای دارایی 27 کشور عضو اتحادیه اروپا روز جمعه مذاکرات دشواری را برگزار کردند که شاهد اختلاف نظر آمریکا و اروپا و عدم‌دستیابی به توافق برای کمک به کشورهای بدهکار اروپا بود. این در حالی است که ده‌ها هزار نفر از اعضای اتحادیه‌های کارگری دیروز به خیابان‌های راکلا در غرب لهستان ریختند و خواستار سرمایه‌گذاری برای اشتغال‌زایی شدند. این اتحادیه‌ها در بیانیه مشترکی خواستار همبستگی به جای اجرای سیاست‌های صرفه‌جویی اقتصادی شدند.

پاتریشیا گریلو، سخنگوی کنفدراسیون اتحادیه کارگری اروپا شمار حاضران در راهپیمایی دیروز صبح را 40هزار نفر برآورد کرد. مقامات شهر راکلا خاطرنشان کردند که قصد ندارند مانع از اعتراض‌ مردمی شوند و به همین دلیل موانع ایجادشده پیرامون محل برگزاری نشست وزرا را جمع کردند.

در نتیجه نشست وزرای دارایی زودتر از زمان مقرر به پایان رسید. اوضاع اقتصادی یونان در کانون مذاکرات این نشست قرار داشت. مقامات یونان که می‌کوشند نشان دهند به تعهدات خود برای اجرای مقررات ریاضت‌آمیز پایبند هستند، هشدار دادند تا اواخر مهر ماه این کشور بی‌پول خواهد شد و نخواهد توانست حقوق بازنشستگان و کارمندان را بدهد. به‌رغم این هشدار، وزرای حاضر ترجیح دادند تصمیم‌گیری درباره اعطای قسط دوم کمک مالی به آتن را به ارزش 11 میلیارد دلار تا اواسط مهر ماه به تعویق بیندازند.

فنلاند خواستار دریافت وثیقه برای اعطای وام‌های تضمینی به یونان بود و اسلوواکی تهدید کرد که تصویب طرح کمک به یونان را در مجلس این کشور به تعویق خواهد انداخت. لهستان رئیس جاری اتحادیه اروپا به‌منظور مشارکت دادن آمریکا در این مذاکرات، از تیموتی گایتنر وزیر خزانه‌داری این کشور برای حضور در نشست دعوت کرده بود اما گایتنر و ولفگانگ شوئبل وزیر دارایی آلمان با هم اختلاف نظر شدیدی پیدا کردند.

گایتنر از رهبران کشورهای اروپایی خواست صندوقی با 607 میلیارد دلار موجودی برای کمک به کشورهای بدهکار این قاره ایجاد کنند اما برلین این درخواست را به سرعت رد کرد و در عوض از واشنگتن خواست از مخالفت با برقراری مالیات بر تراکنش‌های بین‌المللی مالی دست بردارد که البته واشنگتن نیز در برابر این درخواست مقاومت کرد. با این حال، گایتنر مشکل اصلی را اختلاف نظر بین دولت‌های اروپا و بانک مرکزی اروپا دانست.

روز خشم در آمریکا

برخی منابع خبری دیروز گزارش کردند که هزاران نفر از مردم آمریکا قصد دارند در اعتراض به فرایند دمکراتیک فاسد و استفاده از پول شرکت‌های آمریکایی در انتخابات به خیابان‌های نیویورک بریزند. سازمان‌دهندگان این اعتراض به سبک اعتراض‌ کشورهای عربی، دیروز را روز خشم آمریکا اعلام کرده بودند.

کد خبر 145852
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز