همشهری آنلاین: وزیران کشور اعضای اتحادیه‌ اروپا در دیدار روز پنجشنبه ۲۲ سپتامبر، (۳۱شهریور) در بروکسل برای دومین بار در سال 2011 با پیوستن رومانی و بلغارستان به پیمان شنگن مخالفت کرد

به گزارش دویچه وله،  به این ترتیب مرزهای این دو کشور با دیگر کشورهای عضو اتحادیه‌ اروپا همچون گذشته کنترل خواهد شد. این تصمیم با اعتراض مسئولان بلندپایه‌ی رومانی و بلغارستان روبرو شده است.

ضعف رومانی و بلغارستان در مبارزه با فساد

دو کشور رومانی و بلغارستان، که پیشتر جزو بلوک شرق محسوب می‌شدند از سال ۲۰۰۷ میلادی به اتحادیه‌ اروپا پیوسته‌اند. عضویت کامل این دو کشور در اتحادیه، به ویژه پذیرفته شدنشان در جمع اعضای شنگن محتاج موافقت تمام کشورهای عضو است. مطابق برنامه‌های تدوین شده قرار بود پیوستن دو کشور یادشده به شنگن در ماه مه سال جاری انجام شود.

نشست سران اتحادیه اروپا در ماه مارس سال ۲۰۱۱ به دلیل مخالفت آلمان و فرانسه نتوانست در مورد عضویت کامل رومانی و بلغارستان به توافق برسد. یک سخنگوی وزارت خارجه آلمان  آن زمان گفته بود، برلین و پاریس در اصل خواهان پیوستن این دو کشور به منطقه‌ی شنگن هستند اما رومانی و بلغارستان هنوز موفق نشده‌اند قوانین کارآمدی برای مبارزه با فساد و جرایم سازمان‌یافته به تصویب برسانند.

خطر باز شدن مرزهای رومانی و بلغارستان

برخی از کشورهای اروپایی معتقدند با توجه به ضعف قوانین در دو کشور شرقی این قاره، گشایش مرزها و آزادی رفت آمد می‌تواند امنیت داخلی اروپا را به خطر بیندازد. در نشست روز پنج‌شنبه در بروکسل دو کشور هلند و فنلاند با ورود رومانی و بلغارستان به شنگن و برچیدن پست‌های بازرسی در مرزهای این دو کشور مخالفت کردند.

با به بن‌بست رسیدن مجدد مذاکرات، وزیران کشور اعضای اتحادیه اروپا بر سر گسترش مرزهای منطقه‌ی شنگن، اکنون باید سران اتحادیه در نشست آتی خود (۱۷ و ۱۸ اکتبر) در مورد راهی برای حل این معضل به توافق برسند. تاریخ جدیدی برای بررسی تقاضای رومانی و بلغارستان تعیین نشده و به نظر می‌رسد گشایش مرحله‌ای مرزهای زمینی و هوایی که برای پایان ماه اکتبر برنامه‌ریزی شده بود فعلا منتفی شده باشد.

اعتراض به تصمیم اتحادیه‌ی اروپا

خبرگزاری آلمان از قول یک دیپلمات اروپایی نوشت، قرار بعدی برای مذاکره در این مورد ماه مارس سال ۲۰۱۲ خواهد بود. بنابر این گزارش وزیر اروپای رومانی، لئونارد اوربان، رد تقاضای کشورش را به شدت مورد حمله قرار داده و می‌گوید مولفه‌های تصمیم‌گیری در این مورد مطلقا ناروشن و دلبخواهی هستند. او تاکید می‌کند کشورش با چشم‌انداز پیوستن به شنگن یک میلیارد یورو در امنیت مرزهایش سرمایه‌گذاری کرده است.

لئونارد اوربان ابراز نگرانی می‌کند که اتحادیه‌ی اروپا با توجه به بحران مالی موجود گسترش منطقه شنگن را تا زمان درازی به تاخیر بیندازد. وزیر کشور بلغارستان، زوتان زوتانویچ نیز کشورهای هلند و فنلاد را مورد انتقاد قرار داده می‌گوید این دو کشور هیچ دلیلی معقولی برای مخالفت خود ابراز نکرده‌اند.

نگرانی‌های هلند و فنلاند

هلند و فنلاند برای مخالفت خود با گسترش منطقه‌ی شنگن بر همان نکاتی تاکید می‌کنند که شش ماه پیش پاریس و برلین بر آن انگشت گذاشته بودند. به اعتقاد آنها کشورهای بالکان هنوز معضل رشوه‌خواری و جرایم سازمان یافته را در کشور خود مهار نکرده‌اند و در صورت برداشتن مرزها راه ورود تبهکاران به اروپای غربی باز خواهد شد. وزیر امور مهاجران هلند، گرد لرس می‌گوید هر دو کشور برای مبارزه با فساد باید کار‌های زیادی انجام دهند.

 وی خاطرنشان می‌کند، ما میل نداریم الان تصمیمی بگیریم که بعدها مایه‌ی پشیمانی شود. به گفته‌ی او چنین حالتی اعتماد شهروندان را به نهادهای اروپایی خدشه‌دار می‌کند. به نتیجه نرسیدن تقاضای رومانی و بلغارستان برای عضویت کامل در اتحادیه‌ی اروپا با انتقاد برخی دیگر از کشورهای عضو روبرو شده است.

ناخشنودی لهستان از پیمان شکنی اتحادیه

یژی میلر، وزیر کشور لهستان می‌گوید اتحادیه‌ی اروپا به وعده‌های خود به دو عضو جدید پایبند نبوده است. میلر روز پنجشنبه در حاشیه‌ی نشست بروکسل ابراز تاسف کرد که به این ترتیب نسبت به ایده‌ی اروپای متحد بی‌اعتنایی شده است. لهستان در حال حاضر ریاست دوره‌ای شورای وزیران اتحادیه را بر عهده دارد و از پیوستن رومانی و بلغارستان به منطقه شنگن حمایت می‌کند.

پیشنهاد لهستان برای حل معضل یاد شده نیز مورد توافق شورای وزیران قرار نگرفته است. لهستان پیشنهاد می‌کند بلغارستان و رومانی مرحله به مرحله به عضویت کامل شنگن درآیند. بر این اساس، باید در ماه اکتبر مرزهای هوایی و دریایی و از میانه‌ی سال ۲۰۱۲ مرزهای زمینی این دو کشور با دیگر کشورهای عضو اتحادیه برچیده شود.

پاریس و برلین که بهار امسال جلوی ورود بلغارستان و رومانی به شنگن را سد کردند با گذاشتن پیش شرطی از پیشنهاد لهستان استقبال کرده‌اند. این دو کشور معتقدند کنار گذاشتن کنترل مرزهای هوایی و دریایی می‌تواند در ماه اکتبر آغاز شود اما این کار به معنای برچیدن الزامی مرزهای زمینی در سال آینده نخواهد بود. آلمان و فرانسه بر این نظرند که تصمیم‌گیری در این مورد باید سال دیگر و با توجه به وضعیت آن زمان دو کشور انجام شود.

در منطقه‌ی شنگن که از سال ۱۹۸۵ شکل گرفته کشورها مرزهای داخلی میان خود را کنترل نمی‌کنند، در عوض کنترل مرزهای خارجی منطقه شدت گرفته است. شنگن اکنون ۲۵ عضو دارد. در کنار ۲۲ کشور عضو اتحادیه‌ی اروپا، سوئیس، نروژ و ایسلند نیز به پیمان شنگن پیوسته‌اند. بر سر نحوه‌ی پذیرش کشورهای جدید از نخستین سال‌های شکل‌گیری شنگن میان کشورهای عضو اختلاف وجود داشته است.

کد خبر 146439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز