همشهری آنلاین: نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز چهارشنبه با تصویب 58 ماده، شمار مواد تصویب شده لایحه 123 ماده ای تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری را به 111 ماده رساندند.

به گزارش خبرنگار واحد مرکزی خبر ؛ نمایندگان که تا ساعت 10 صبح روز چهارشنبه 89 ماده این لایحه را تصویب کرده بودند در ادامه مواد 90 و 91 را درباره موارد ارجاع و بررسی آراء در هیئت عمومی دیوان و ماده 92 را درخصوص طرح آراء قبلی هیئت عمومی برای رسیدگی مجدد در هیئت عمومی بررسی و بدون تغییر تصویب کردند.

در این جلسه همچنین ماده 93 این لایحه درباره موارد رسیدگی خارج از نوبت در هیئت عمومی دیوان عدالت اداری؛ ماده 94 درخصوص ضوابط برخورد با مسئولانی که از اجرای رأی دیوان استنکاف می کنند و ماده 95 درمورد نحوه اجرای احکام دیوان، تصویب شد.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی ماده 96 این لایحه را نیز مبنی بر مدت سه ماهه تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی نحوه اداره جلسات هیئت عمومی و تخصصی انشا، ابلاغ و اصلاح آراء هیئت عمومی و تخصصی تصویب کردند.

در ادامه بررسی بخش سوم لایحه تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری، ماده 97 آن درباره ضوابط ارائه دادخواست اعاده دادرسی و مواد 98، 99 و 100 درباره مهلت تقدیم دادخواست اعاده دادرسی و هزینه آن بررسی و تصویب شد.

نمایندگان مجلس در ماده 101 این لایحه رسیدگی به دادخواست اعاده دادرسی را در صلاحیت شعبه صادرکننده حکم قطعی دانستند و ماده 102 را درباره ضوابط دستور توقف اجرای حکم مورد تقاضای اعاده دادرسی و مواد 103، 104 و 105 را درخصوص نقض حکم مورد تقاضای اعاده دادرسی، احکام پس از اعاده دادرسی و ممنوع بودن ورود افراد غیر از طرف دعوا و نمایندگان قانونی آنها در اعاده دادرسی را بررسی و تصویب کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی لایحه تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری بخش چهارم این لایحه را که مربوط به ضوابط اجرای احکام است بررسی کردند.

در این بررسی ماده 106 درباره ضرورت اجرای احکام آراء دیوان در مراجع و به وسیله اشخاص؛ ماده 107 مبنی بر مهلت یک ماهه اجرای احکام از زمان ابلاغ حکم و ماده 108 تصویب شد.

ماده 108 بر انفصال سه ماه تا یک سال و جبران خسارت ازجانب مسئولانی که از اجرای احکام هیئت عمومی استنکاف می کنند تأکید دارد.

نمایندگان مجلس همچنین ماده 109 را درباره ارائه گزارش استنکاف شخص یا مرجع محکوم به رئیس دیوان و رسیدگی خارج از نوبت استنکاف؛ ماده 110 را درخصوص نحوه اجرای احکام و ماده 111 را تصویب کردند که بر اساس آن برای استنکاف از اجرای رأی پنج سال انفصال از خدمات دولتی و جبران خسارت مجازات تعیین شده است.

رسیدگی به 12 ماده باقیمانده از لایحه 123 ماده ای تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری به جلسه بعد موکول شد و در ادامه جلسه علنی امروز مجلس پس از نطق نمایندگان تذکرات کتبی آنان به دستگاه های اجرایی قرائت و تذکرات شفاهی نمایندگان به دستگاه های اجرایی نیز بیان شد.

کد خبر 140835
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز