چهارشنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۰ - ۰۶:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: زلزله‌ای به‌شدت6.2 ریشتر در منطقه کوهستانی جنوب قرقیزستان در نزدیکی مرز ازبکستان ،صبح چهارشنبه29تیر رخ داد.

quake

تا لحظه تنظیم این خبر هیچ‌گزارشی از خسارت‌های شدید مالی و تلفات جانی ارائه‌نشده است.

بنا به گفته موسسه بررسی‌های زمین‌شناسی آمریکا این زلزله 6.2 ریشتری در ساعت 1:35 دقیقه بامداد به وقت محلی در 35 کیلومتری شهر فرقانا در ازبکستان رخ داد.این شهر بیش از 200هزار نفر جمعیت دارد.

مردم شهر اندیجان دومین شهر بزرگ ازبکستان  که در 100 کیلومتری مرکز زلزله قرار دارد، به خبرنگار آسوشیتدپرس گفته‌اند بسیاری بعد از وقوع زلزله از خانه‌هایشان بیرون آمده‌اند و شب را در خیابان به‌سر بردند.

رسانه‌ها از مورد‌های مشابه در سراسر منطقه و لرزیدن ساختمان‌ها و ایجاد شکاف در دیوار خانه‌ها خبر داده‌اند.

وزارت امور اضطراری این کشور اعلام کرد که هیچ گونه اطلاعات اولیه‌ای از میزان خسارت و تلفات به‌دستشان نرسیده است.این وزارت‌خانه همچنین گفت که کمیسیون‌های حفاظت ملی برای کمک‌رسانی به منطقه رفته‌اند.

وقوع زلزله در این منطقه کوهستانی از بخش آسیایی شوروی سابق، امری رایج و معمول است.

در جولای(تیر) 2008، زلزله‌ای به شدت 6.6 ریشتر در روستای کوهستانی و دوردست نورا واقع در مرز‌های قرقیزستان با تاجیکستان و چین رخ داد و دست‌کم 74 کشته برجای گذاشت.

رئیس اکادمی ملی علوم این کشور گفت که لرزش روز چهارشنبه 29 تیرماه شبیه زلزله‌ای است که در نورا رخ داد و باید خسارت هایی هم رخ‌داده باشد چون ساختمان‌های این منطقه از نظر استحکام ضعیف‌اند.

بخش قرقیز این نقطه مرزی کم‌جمعیت و بیشتر جاده‌ها وضعیت نامناسبی دارند و همین مسئله می تواند عملیات کمک‌رسانی را دچار مشکل کند.

 

کد خبر 140784
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز