همشهری آنلاین: وقوع زمین‌لرزه‌های متعدد در 12 روز گذشته در چند شهر از استان کرمان و همچنین سیستان و بلوچستان ، نگرانی کارشناسان از ادامه این روند را به دنبال داشته است.

earthquake

در آخرین مورد و در بامداد دوشنبه 6 تیر، دو زمین‌لرزه 2/5 ریشتری حوالی سیرچ کرمان و 6/4 ریشتری بزمان سیستان و بلوچستان را لرزانده است. زمین‌لرزه‌هایی که خوشبختانه تا این لحظه خبری از تلفات جانی و خسارات جدی مالی از آن گزارش نشده است.‌

moreچطور زلزله می‌شود؟

« 24 خرداد زلزله‌ای به بزرگی 5/5 ریشتر، کرمان را لرزاند که این زمین‌لرزه مربوط به فعالیت گسل کهنوج بوده است. در این 12 روز این منطقه بیش از 30 پس‌لرزه بزرگتر از 5/2 ریشتری داشته است.»
دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله در گفتگو با همشهری آنلاین، با بیان این مطلب از احتمال فعال شدن گسل جیرفت خبر می‌دهد: نگرانی ما از آن جهت است که گسل کهنوج به گسل جیرفت چسبیده است و فعالیت گسل کهنوج ممکن است موجب فعالیت لرزه‌ای گسل جیرفت نیز بشود.

گسل جیرفت از آن جهت اهمیت زیادی دارد که از میان شهر جیرفت می‌گذرد و با وجود آنکه از نظر زمین‌شناسی گسلی فعال به شمار می‌رود، مدت‌های مدیدی است که فعالیت شناخته‌شده‌ای نداشته است.
از سوی دیگر منشاء زلزله بامداد دوشنبه سیرچ کرمان، گسل بافت بوده است که در شمال گسل جیرفت قرار دارد.

به گفته دکتر زارع، گسل بافت در سال 60 نیز موجب دو زمین‌لرزه شدید در این منطقه بوده است:‌ 21 خرداد سال 60 در گلبافت زلزله‌ای با بزرگای 7/6 ریشتر و در 6 مرداد همان سال در سیرچ زلزله‌ای با بزرگای   1/7 ریشتر رخ داده است.

با توجه به این سابقه و داده‌های به دست آمده این منطقه است که معاون پژوهشی پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله می‌گوید: «کرمان منطقه زلزله‌خیزی است و پتانسیل زلزله‌های بیش از 5 ریشتر را دارد. ما اکنون نگران احتمال فعال شدن گسل جیرفت هستیم. ضمن اینکه با توجه به اتفاق سال 60، گسل بافت هم تضمینی به کسی نداده که بعد از زمین‌لرزه 2/5 ریشتری دوشنبه، موجب زمین‌لرزه شدیدتری نشود.

هرچند که این احتمال هم وجود دارد که زمین‌لرزه 2/5 ریشتری، زمین‌لرزه اصلی در این مقطع زمانی بوده باشد و نهایتا بعد از این شاهد وقوع پس‌لرزه‌های خفیف این گسل باشیم.»

اما مردم منطقه در این شرایط چه کاری می‌توانند انجام دهند؟ دکتر زارع در پاسخ به این سوال می‌گوید:‌طبیعی است که مردم نمی‌توانند کار خاصی انجام دهند و باید زندگی عادی خودشان را بکنند، اما مسوولان شهر و منطقه باید در یکی، دو هفته آینده آمادگی لازم برای مقابله با حوادث احتمالی در گلبافت و جیرفت را داشته باشند.

البته آن گونه که رئیس ستاد حوادث غیر مترقبه کرمان خبر می‌دهد، با وجود زمین‌لرزه‌های متعدد در روزهای اخیر در این منطقه، ستاد حوادث غیرمترقبه کرمان در آمادگی لازم برای مقابله با حوادث احتمالی است. به گفته محسن صالحی، گروه‌های امدادی برای امداد رسانی به آسیب دیدگان احتمالی زمین‌لرزه آمادگی کامل دارند.

کد خبر 138827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز