دوشنبه ۹ آبان ۱۳۹۰ - ۱۹:۵۵
۰ نفر

حسن بهشتی‌پور: کمیسیون مرکزی انتخابات قرقیزستان اعلام کرد که الماسبیک آتامبایف، با کسب 64.54درصد مجموع آرای ماخوذه، پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور است.

Almazbek Atambaiev

آقای آتامبایف یک بازرگان ثروتمند از شمال قرقیزستان است که روابط نزدیکی با روسیه دارد. او وعده داده تا در جهت ثبات و بهبود اقتصادی قرقیزستان همه امکانات را به‌کار بگیرد. با وجود این رقبای اصلی وی که از جنوب قرقیزستان هستند با متهم کردن او به‌عنوان اینکه از امکانات نخست‌وزیری برای انتخابات استفاده کرده است، نتایج انتخابات را زیر سؤال بردند. به گفته ناظران سیاسی آتامبایف پرهزینه‌ترین تبلیغات را در مقایسه با 15 کاندیدای دیگر در انتخابات داشت؛ ضمن اینکه تا ماه سپتامبر که برای کاندیداتوری از مقام نخست‌وزیری استعفا داد، از امکان حضور گسترده در رسانه‌ها و مجامع عمومی به‌عنوان یک مقام عالی برخورداربود. با وجود این اکثر تحلیل‌گران سیاسی معتقدند که انتخابات روز یکشنبه در مقایسه با دوره‌های پیشین، از استانداردهای بالاتر و قابل‌قبول‌تری برخوردار بوده است.

ضمن آنکه اگر به واقعیت‌های حاکم بر کشورهای منطقه آسیای مرکزی توجه داشته باشیم، انتخابات ریاست‌جمهوری در قرقیزستان در مقایسه با کشورهای همسایه بسیار آزادتر و رقابتی‌تر برگزار شد زیرا در کشورهای همسایه این کشور ازجمله در قزاقستان، ازبکستان حاکمان فعلی از زمان فروپاشی شوروی تا‌کنون تغییر نکرده‌اند و نظام‌های سیاسی آنها به‌شدت اقتدارگرا و تمرکزگرا باقی مانده است. نحوه برگزاری و نتایج انتخابات روز یکشنبه از این جهت که نخستین انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور پس از سرنگونی قربان بیگ باقی‌اف در پی تظاهرات گسترده خیابانی در آوریل سال ۲۰۱۰ بود با حساسیت بیشتری در کل منطقه آسیای مرکزی دنبال می‌شد؛ زیرا قرقیزستان با تغییر قانون اساسی خود در سال 2010 زمینه را برای برقراری نظام جمهوری پارلمانی به‌جای ریاستی فراهم کرد؛ به‌طوری‌که خانم رزا آتانبایوا به‌صورت موقت از سوی پارلمان به‌عنوان رئیس‌جمهور موقت زمام امور را به‌دست گرفت تا زمینه برای انجام اصلاحات لازم در قانون اساسی و برگزاری انتخابات پارلمانی فراهم شود.

اکنون با انتخاب رئیس‌جمهور جدید قرقیزستان که کار خود را از ژانویه آینده آغاز می‌کند مراحل‌گذار قرقیزستان به ثبات سیاسی پس از سرنگونی حکومت باقی‌اف رئیس‌جمهور پیشین به پایان می‌رسد.
با این حال آقای آتامبایف اگر بتواند زمینه را برای انتخاب نخست‌وزیری از جنوب فراهم سازد که با انجام اصلاحات اقتصادی، تبعیض موجود بین شمال و جنوب را کاهش دهد، می‌تواند در آینده به ثبات بیشتر کشورش کمک کند. آتامبایف بارها در سخنرانی‌های خود تاکید کرده است که چنانچه برنده انتخابات ریاست‌جمهوری شود، قبل از همه روابط با همسایگان و روسیه را گسترش خواهد داد. این موضوع با استقبال کشورهای منطقه روبه‌رو شد و بدیهی است که مسکو در آینده این کشور نقش پررنگ‌تری ایفا می‌کند. سفر 2 هفته قبل او به مسکو و دیدار و گفت‌وگوهای وی با رهبران روسیه این دیدگاه را تقویت کرده است که مسکو از مدت‌ها قبل کاندیدای مورد نظر خود را انتخاب کرده است.

با وجود اینکه قرقیزستان جمهوری پارلمانی محسوب می‌شود، با این حال رئیس‌جمهور می‌تواند در سیاست‌های داخلی و خارجی نقش تاثیرگذاری ایفا کند اما در ارتباط با روابط با آمریکا آتامبایف قول داده است پایگاه ماناس را بعد از اتمام دوره اجاره‌اش در سال 2014 تعطیل کند.البته او گفته است وارد دعواهای آمریکا با کشورهای همسایه نخواهد شد اما استراتژی سیاست خارجی آمریکا به‌گونه‌ای است که ترجیح می‌دهد با هر دولتی که در بیشکک بر سر کار باشد همکاری کند. از آنجا که قرقیزستان از لحاظ اقتصادی دچار مشکلات فراوانی است به اجاره‌بهای پایگاه ماناس که سالانه بیش از 100میلیون دلار است نیاز مبرم دارد به همین دلیل امکان تحقق وعده آتامبایف ضعیف است.

کد خبر 150009
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز