سه‌شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: درگیری در ایستگاه پلیس در غرب چین چهار کشته برجای گذاشت.

چین

این درگیری در منطقه ناآرام غرب چین در شین‌جیانگ رخ داد و مقام‌های چینی آن را حمله‌ای برنامه‌ریزی‌شده و تروریستی خواندند.

به‌گزارش خبرگزاری شین‌هوا، پلیس در شین‌جیانگ به شورش‌کنندگانی که به مقر پلیس حمله کرده بودند شلیک کرد .این‌خبرگزاری درگیری امروز رابدترین خشونت و اتفاق در یک سال اخیر در این منطقه نامید.

هو هان‌مین ، رئیس اداره اطلاعات منطقه بنا به گزارش گلوبال تایمز نشریه حزب کمونیست چین ، نیز این اتفاق را یک"حمله برنامه‌ریزی شده تروریستی"خواند.

او افزود:"شورشی‌ها  وسایل منفجره و نارنجک داشتند.آنها ابتدا وارد اداره‌های محلیِ صنعت و تجارت و مالیات  که نزدیک اداره پلیس این منطقه است، شدند.،نها 2 نفر را آنجا زخمی کردند. مهاجمان مقر پلیس را پیش از کشتن گروگان‌ها در طول درگیری با پلیس، به آتش کشیدند.

به‌گزارش رویترز، یک گروه چینی تبعیدی در آلمان به نام "کنگره جهانی اویغور" اظهار نظرهای رسمی این کشور را به چالش کشید و گفت پلیس به روی معترضان که در ارامش راهپیمایی می‌کردند آتش گشود و 20 نفر از اویغورها را کشت ، که از این تعداد 14 نفر به‌دلیل ضرب و شتم شدید جان باخته‌اند و 6 نفر با شلیک گلوله کشته‌شده‌اند، و 70 نفر نیز دستگیر شده‌اند.همین برخورد پلیس سبب اغاز درگیری بین دو طرف شد.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد:"مقام های چینی برای جلوگیری از بی‌ثباتی بیشر وضعیت بایستی سرکوب سیستماتیکشان را سریع متوقف کنند.

تلویزیون دولتی گفت دو گروگان، یک پلیس شبه‌نظامی و یک نگهبان  و چند مهاجم در جریان درگیری کشته و گروگان آزاد شدند.

نشریه گلوبال تایمز اعلام کرد که آداره ملی مقابله با تروریسم گروهی را به شین‌جیانگ فرستاده‌است.

در سایت دولتی هوتان آمده است این شهر 300هزارنفر جمعیت دارد که 88درصد آنها از گروه‌های اقلیت هستند.

چین اغلب، گروه‌های معترض منطقه شین‌جیانگ راجدایی‌طلب می‌خواند و به ارتباط داشتن با القاعده یا شبه‌نظامیان آسیای مرکزی برای تشکیل کشوری مستقل به نام ترکستان‌شرقی متهم می‌کند.

بسیاری از ایغورها که  مسلمان وترک‌زبان‌اند نسبت به نحوه برخورد دولت چین و محدودیت در خصوص زبان، فرهنگ و مذهبشان معترض‌اند.

در سال 2009 در پایتخت شین‌جیانگ بین اکثریت چینی هان و اقلیت ایغور درگیری‌هایی رخ داد که حدود 200 نفر کشته برجای گذاشت.

بنا به گفته رسانه‌های دولتی و گروه‌های حقوق‌بشری خارج از کشور،بعد از آن ماجرا،  چین 9 نفر را به اتهام دست داشتن در شورش‌ اعدام و بسیاری را دستگیر و دادگاهی کرد.

شین‌جیانگ  که یک ششم کل مساحت چین را دربر می‌گیرد سرشار از منابع گاز، نفت و زغال‌سنگ است و در همسایگی افغانستان، پاکستان و آسیای مرکزی قرار دارد.

 

کد خبر 140694
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز